Er jeg den eneste ?

Postet under : Akvariesiden.dk - Generelt
Visninger : 2150

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger trick (Inaktiv) - 17/10-2009 19:07 17/10-2009 19:07
Jeg har længe undret mig over noget.
Når man er ude for at kigge på fisk ser man det af og til.
og jeg bliver så trist hver gang... :(
En dreng og hans far er ude for at købe fisk... og knægten vil gerne have rigtig mange forskellige fisk til sit nye akvarie på 54 liter.. desværre er det langt fra kun guppyer og neon fisk han vil have, men nogen af de fisk der kræver væsentligt mere plads som fx discus eller oscar ...
Syntes simpelthen det er så uansvarligt af ham der står og sælger de fisk at han i det mindste ikke spørger om hvor stort et akvarie det skal være i.
for at have 4 fuld voksne discus til at gå i et akvarie på 54 liter det er jo ren dyrehishandling.
Men i sidste ende handler det nok mere om at tjene penge for dem, end om hvordan de fisk de sælger trives...

Er jeg den eneste der har oplevet sådan noget ?

For det undre mig da at de står og sælger noget de i bund og grund ikke kan have den store forstand på, når de ikke oplyser om hvor stor fisken ender med at blive, det kan godt være den er lille når de køber den, men den vosker sig altså også stor en dag.

Og at folk der så køber dem og ikke spørger noget mere ind, men de køber bare hvad de syntes er pænt.. og ikke altid det der i virkeligheden skulle være i deres akvarier hjemme i stuen...

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger mjen (Inaktiv) - 17/10-2009 19:13 17/10-2009 19:13
tja men sådan går det nu engang... dyrehandleren er en forretning og det skal køre rundt sidst i enden.

og nej jeg har os oplevet det.. men det nu mere en forretning som så mange andre.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Midtjylland (Slettet) - 17/10-2009 19:14 17/10-2009 19:14
Man skal ikke skære alle sælgere over en kam, og man skal ikke skære alle kunder over en kam.

Det er trist at se for store fisk ryge i for små akvarier, men det er jo sådan virkeligheden er.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger joffe (Inaktiv) - 17/10-2009 19:17 17/10-2009 19:17
nej du er ikke den eneste der har oplevet det desværre. Det kan godt være at dyrehanlere har en forretning de skal leve af men hvad fik dem til at starte i den branche ??? jeg gætter på at det er en interesse for dyr ,hvor er den blevet af ???, og hvor blev respekten for levenede væsner af ??

det sker desværre alt for mange steder at dyr bliver kold forretning.

M.v.h jens

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger trick (Inaktiv) - 17/10-2009 19:20 17/10-2009 19:20
Ja det kan jeg se.. Men selv med Discus som ellers er en ret dyr fisk.. dem køber folk glædeligt og kommer ned i deres små 54 liters akvarier...

Men i har nok ret man kan ikke skære alle over en kam... jeg sagde også at der var NOGEN dvs. ikke alle men trist at det sker syntes jeg.. folk har så meget fokus på alm dyremishandlig af fx. hunde og katte... men fisk er ligesom en over set gruppe...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Tobiasmor (Slettet) - 17/10-2009 19:21 17/10-2009 19:21
Det kunne måske også hjælpe lidt hvis dyrehandlerne på deres skilte, skrev kræver minimum, xxx Liter, ligesom de skriver navn cm og hvilken varme fisken skal gå ved.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger PernilleLarsen (Inaktiv) - 17/10-2009 19:21 17/10-2009 19:21
Nej, du er bestemt ikke den eneste!
Det kribler ligefrem inde i mig, når jeg hører folk går rundt, vælge sig en fisk fordi "den er godt nok flot!" uden at skænke det en tanke, m den mon kan være i den lille pyt de har derhjemme.
Det grelleste jeg har været tilskuer til, har været to unge mennesker, mand og kvinde på omkring de 20år, som havde puttet en lille bowle i deres indkøbsvogn, og så ville have ekspedienten til at finde 6 bedårende slørhaler til dem (!). Jeg har det utrolig svært i disse slags situationer, idet jeg selv startede op med en bowle og slørhaler i den vildfarelse at det var en ideel løsning. Det er altså rigtig rigtig svært at lade være med at blande sig!

Har også opevet, at en lille dreng sammen med sine forældre næsten købte en 20L balje - og to balihajer!! Efter hvad jeg kunne høre på familiens samtale (Jeg er altså meget nysgerrig nogle gange, og kunne godt se på dem, at de var førstegangskøbere...) skulle de hjem, hælde lidt vand i baljen, sætte en lyskæde rund om den og putte de fine små hajer i... Lettelsen var derfor fra min side enorm da denne ekspedient forhørte sig hos familien og fik dem overbevist om en smuk kampfisk istedet for!

Men ja, trick. Folk køber af uvidenhed og dovenskab, idet de slet ikke har tænkt på at sætte sig ind i, hvilke fisk de gerne vil have, disses levevilkår mm. men istedet ser akvariebutikkerne som rene tag-selv-butikker, hvor man bare peger på det man synes er pænt uden der bliver stillet spørgsmål. Og nej, jeg frikender ikke uvidende ekspedienter, men det hovedsaglige ansvar putter jeg på de skuldrer, som ikke gider sætte sig ind i en ny hobby, som indvolverer levende væsner!

Hurra for min lokale akvariebiks i Viborg hvor balihajerne stadig hygger sig ;)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Midtjylland (Slettet) - 17/10-2009 19:23 17/10-2009 19:23
# 5

Hvor mange gange har du oplevet nogen købe discus til deres 54 liter?

Personligt ville jeg mene at man blev nødt til at lære discusen at ligge på siden eller at rulle den sammen for at den kunne være i et 54 liter.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Midtjylland (Slettet) - 17/10-2009 19:33 17/10-2009 19:33
Det må være op til den enkelte kunde at sætte sig ind i den enkelte arts behov inden de evt. investerer i den. Det eneste ansvar en sælger af akvariefisk har er det moralske, altså at forhøre sig om kundens intentioner inden de sælger en bestemt art. Problemet der kan opstå er jo så at kunden ikke er enig og vil byde fisken dårligere forhold end det sælgeren har givet udtryk for er ansvarligt.

Og man kan vel ikke forhindre en kunde i at købe en bestemt fisk, hvis det er den fisk kunden har udset sig? Dette er ikke et retorisk spørgsmål, da jeg er sikker på at der er nogle herinde som har forstand på købeloven. :D

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger MagnusSH (Inaktiv) - 17/10-2009 19:47 17/10-2009 19:47
jeg har ALDRIG oplevet det :)
men det skal nok være rigtig at det sker. :(
men det er nu væst for fisken/fiskene.
personen/personerne skulle jo selv prøve at leve i 1 cm2,
det ville nok ikke rigtig rart for dem :D

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger lynard (Inaktiv) - 17/10-2009 21:21 17/10-2009 21:21
du kan jo spørge næste gang og fortælle det i stedet for at brokke dig her, de skal tjene penge, længere er den ikke!

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger stonny (Inaktiv) - 18/10-2009 00:43 18/10-2009 00:43
Dyreværnsloven:

§ 2. Enhver, der holder dyr, skal sørge for, at de behandles omsorgsfuldt, herunder at de huses, fodres, vandes og passes under hensyntagen til deres fysiologiske, adfærdsmæssige og sundhedsmæssige behov i overensstemmelse med anerkendte praktiske og videnskabelige erfaringer.

Der er ingen tvivl om, at far og søn i eksemplet i #1 overtræder denne paragraf.

Må man som forhandler overdrage/sælge dyr til en, der ikke kan overholde denne paragraf?
Kan man som forhandler vælge "at sætte kikkerten for det blinde øje"?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger jery (Inaktiv) - 18/10-2009 00:48 18/10-2009 00:48

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger trick (Inaktiv) - 18/10-2009 15:31 18/10-2009 15:31
Det er godt at se jeg ikke er den eneste... :)

Og til jer der ikke kan forstå det.. Så er det nok jeres eget lille problem... og at nogen mener det er brok det er deres mening det kan jeg ikke gøre noget ved, jeg tænker bare på at en fisk også er et dyr.. og man skal sku være god ved de dyr man nu engang anskaffer sig.. og sætte sig ind i hvad der kræves for at have sådan nogle dyr. Så et er at forhandleren gerne vil tjene penge... noget andet er at dem der køber dem måske skulle sætte sig ind i hvad det er de rent faktis går ud og køber...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger Kludder (Inaktiv) - 18/10-2009 15:37 18/10-2009 15:37
Indlægget er rettet 18/10-2009 15:38 18/10-2009 15:38 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Jeg kan fortælle dig at jeg købte 3 green terror (20 cm) som har gået sammen med to tiger oscar (30 cm) i et 225 liters akvarie.. Det er osse dyremishandling så det siger noget!!!!!

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Bruger trick (Inaktiv) - 19/10-2009 14:45 19/10-2009 14:45
Det kan vi hurtigt blive enige om at det er :o

Annoncører
Annoncører