3 slørhaler og 1 sugemalle i en bowle.

Postet under : Akvariesiden.dk - Nybegynder
Visninger : 4322

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Lars_C (Inaktiv) - 18/10-2009 15:32 18/10-2009 15:32
Hej. Jeg er lidt sort/hvid på området omkring fisk, deres adfærd osv.

De sagde nede i dyrehandleren, at det var ok med 3 slørhaler og en sugemalle i en 15L bowle. Jeg har dog læst bagefter, flere steder på internettet at det er dyreplageri og det lyster jeg ikke rigtig for at stå for. De gispede ret meget efter vejret, så fik jeg en luftpumpe dertil men selv om jeg har skruet den så langt ned som muligt, synes jeg at det ser ud som om det skaber for stor en strøm i vandet. Jeg ved ikke om jeg skal have den tændt eller om jeg ikke skal? Synes det ser ud som om de gisper mindre når den er tændt. Jeg har ellers 1 plante dernede i, sten selvfølgelig og så nogle forskellige ting fordi jeg læste at de godt kunne lide at have nogen steder at gemme sig.

Jeg synes dog godt at jeg kan se på 2 af slørhalerne at de ser glade ud, og gerne vil spise. Den tredje er sådan en med bobler på kinderne (kan ikke helt huske navnet), dens ene bobbel er piftet nærmest, og jeg synes det er vildt synd fordi jeg ser det ikke som et særlig godt tegn. Det er den jeg synes ser ud som om ikke har det så godt.

Jeg får muligvis et firkantet akvarie af en kammerat på 30L som jeg tror vil være bedre?

Håber nogen har nogen gode råd jeg kan tage til mig.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger frugtmos (Inaktiv) - 18/10-2009 15:37 18/10-2009 15:37
Bowler er for små til slørhaler, og er 30 liters akvarier desværre også :( de kan blive rigtigt store og vokser forholdsvis hurtigt efter min mening. Jeg er sikker på du vil få mere glæde af et gubby/platy par og måske nogle rejer i din 30 liters. Størrelsen passer bedre derefter.

Mht slørhalen med piftet kind kan jeg desværre ikke hjælpe dig, men det lyder ikke til at det er godt den er sprunget :( Der kommer garanteret andre der kan vejlede dig med det..

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
SlettetBruger468 (Slettet) - 18/10-2009 15:37 18/10-2009 15:37
slørhaler hører ikke til i akvarier, kun i havedamme.

Det er min mening.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Trine gurami (Inaktiv) - 18/10-2009 15:40 18/10-2009 15:40
slørhaler bliver meget store! og skal minimum have 250Liter! så hverken 15 L bowle eller 30 Liter er nok!
der er jo mange der er mod fiske bowler.. og generelt er de for små til at have fisk i, de er mest til rejer eller smukke snegle.
jeg kan kun råde dig til at skaffe dig af med slørhalerne eller anskaffe dig et akvarie der er stort nok til dem.

venlig hilsen Trine :D

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger trick (Inaktiv) - 18/10-2009 18:06 18/10-2009 18:06
Altså en have dam er nr 1 til slørhaler efter som de bliver ret store..
men det næst bedste må være et akvarie på min. 250 liter..

Men som andre her inde også skiver er en bowle alt for lidt plads til en slør hale... brug du hellere den bowle til at ligge frugt i eller noget ihvertfald ikke til slørhaler.. ;)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Superbruger Jesper Green (Inaktiv) - 18/10-2009 19:06 18/10-2009 19:06
#1 - Din dyrehandler lyder som en klovn der enten ikke er klogere eller der bare vil tjene penge uanset hvor skidt fiskene kommer til at ha det.

Jeg vil stærk råde dig til enten, at købe et noget større akvarie eller aflevere fiskene tilbage og finde noget andet at ha i bowlen.
Slørhaler kan godt holdes i akvarier, men de kan blive ret store og sviner rigtig meget så man skal sørge for god plads og rigtig god filtrering.
Dine fisk gisper fordi de enten ikke har ilt nok eller fordi dit vand allerede er så giftigt at de er ved at dø.
Indtil du finder en anden bolig til dem, så bør du skifte næsten alt deres vand hver dag.

Mvh
Jesper-som-håber-at-dine-fisk-ikke-kommer-til-at-lide-ihjel.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger Lars_C (Inaktiv) - 19/10-2009 10:20 19/10-2009 10:20
så ringer jeg og siger at den ene af de bobler er punkteret, så siger han "Den kommer du bare ud og bytter". Hvordan kan man tale sådan om fisk, han vidste sikkert ikke en disse om det. Tager dem alle 3 med derud, og får et firkantet akvarie i stedet og nogen varmefisk.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Superbruger Jesper Green (Inaktiv) - 19/10-2009 10:26 19/10-2009 10:26
Indlægget er rettet 19/10-2009 10:26 19/10-2009 10:26 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

#7 - Under "Beskrivelser -> Artikler -> Akvariestart -> Rart at vide om startfasen"
finder du en god artikel som beskriver lidt om hvad du kan forvente.
Hvis du ikke har læst den, så kig den lige.

Der er flere måder at gøre det på, men de fleste venter nogle uger før de smider fisk i.

Her er en artikel for dem som ikke kan vente med at smide fisk i :) :
Eksternt link http://thegab.org/Water-Quality/water-quality-the-first-30-days-c...

Mvh
Jesper

Ps. jeg synes det er godt at du har afleveret fiskene tilbage, så de ikke skal lide i en lille bowle :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
johnny9900 (Slettet) - 19/10-2009 10:46 19/10-2009 10:46
#1 syntes det er syndt at du er blevet rådet til at holde fisk på den måde,men på den anden side tager det højst 15-20 min. at finde fakta,og det er ikke for at lyde nedladende til dig men syntes bare trådene er rimelige mange og der bliver altid skyldt på div. forhandlere men mange gange kan det forhindres hvis man bare læser en lille smule inden man laver sine impulskøb,forøvrigt må man ikke hænge forhandlere ud her på siden.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Superbruger Jesper Green (Inaktiv) - 19/10-2009 11:14 19/10-2009 11:14
#10 - Jeg tror nu det er meget normalt at man spørger sin dyrehandler om råd første gang man skal købe.
Det er ligeså normalt som man spørger mekanikeren hvad som er galt med sin bil.

Det er bare ærgeligt at mange af dem ved for lidt eller er for ligeglade til at give troværdige råd.

Vi kan hurtigt blive enige om at nettet kan hjælpe de fleste bedre igang, men det kan også virke meget forvirrende med alle folks forskellige meninger og indstillinger.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger jery (Inaktiv) - 19/10-2009 11:18 19/10-2009 11:18
#11: man kan uden det store besvær låne diverse gode bøger om akvaristik på biblioteket. Jeg er til dels enig med #10, men det er også, fordi jeg ikke forstår, at man ikke sætter sig bare lidt ind i tingene først, når man bevæger sig ind på ukendt område.

En mekaniker har altså en lang uddannelse - en ekspedient i en dyrebutik kan være absolut uden forudsætninger.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
johnny9900 (Slettet) - 19/10-2009 11:19 19/10-2009 11:19
Indlægget er rettet 19/10-2009 11:22 19/10-2009 11:22 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Ja,men en mekaniker lever af sin forretning ligeså gør dyrehandleren og folk brokker sig over begge to vedr. gode råd,Men syntes man nettet er forvirrende findes der altid et bibliotek,og jeg tror ikke at der er uenige folk på det her fora ang. at holde 3 slørhaler og en malle i en bowle på 15 liter.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger Proplayer (Inaktiv) - 19/10-2009 11:20 19/10-2009 11:20
indlæg 7# slettet.

§3 Udhængning, personangreb samt spredning af negativ information om/mod enkelt personer er ikke tilladt. Overtrædelse af denne regel ses som meget alvorligt og får ALTID en konsekvens i form af en advarsel eller udelukkelse fra forummet.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Superbruger Jesper Green (Inaktiv) - 19/10-2009 11:55 19/10-2009 11:55
#13 - Jeg kan godt følge dig, men det er jo tydeligt at det er meget normalt at folk spørger dyrehandleren.
Der er jo vildt mange tråde med folk som er blevet vildledt i stedet for vejledt ved førstegangskøb.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Bruger KasperK/Lolland - 19/10-2009 15:12 19/10-2009 15:12
Jesper Green skrev :
#13 - Jeg kan godt følge dig, men det er jo tydeligt at det er meget normalt at folk spørger dyrehandleren.
Der er jo vildt mange tråde med folk som er blevet vildledt i stedet for vejledt ved førstegangskøb.

Der er også vildt mange, der er blevet taget godt og grundigt ved røven af deres bilmekaniker/handler!

Bortset fra det, så er jeg 112 % enig med Jery! Alt for mange køber blot et startsæt, med et horribelt fiskevalg, uden at sætte sig ind i, hvad er det lige, det drejer sig om! Og som tiderne er, hvor driftige entrepenører starter en dyrehandel op, og overvejende ansætter skulkende gymnasieelever som videns-altre, så er der ingen, der længere kan stole på, hvad der bliver fortalt!
Der skal penge i kassen og der skal mange! Så må informationer vige til fordel for den simple mammon!

Internettet er som regel heller ikke til den store hjælp. Meninger er som røvhuller, alle har en! I de "gode gamle dage" havde vi kun sort/hvid tv, Otto Leisner kunne underholde en hel nation en lørdag aften, og det var sådan, at de informationer, man kunne få om akvarier og fisk, kom fra noget så kedeligt og ordinært som det skrevne medie!

Tænk sig, vi sad rent faktisk og læste, og blev en smule klogere oven i købet, og allerbedst, der var ikke en 20-30 stykker der havde vedhæftet deres personlige kommentarer og rettelser til hvad den rare forfatter havde skrevet! Den rare forfatter, der måske havde haft akvarier i 15-20 år og rent faktisk vidste, hvad han talte om!

I dag er det sådan, at alle, der har opdaget fordelen ved at pisse i medvind, gladeligt udstiller deres viden på diverse fora og på den måde tilfører informationer til sagesløse, der måske ikke var lige så langt i deres personlige udvikling!
Der er ingen dommer, der kan fortælle, at dette er den værste dynge vås, Man stoler blot blindt og ukritiskt på, hvad der står på nettet, "for når det er googlet, så må det være sandt"!
Nej, langtfra. Der er ingen nemme løsninger. Fat læsebrillerne og gak en tur på biblioteket!

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
johnny9900 (Slettet) - 19/10-2009 16:19 19/10-2009 16:19
I mine gode gamle dage havde vi farve i fjernsynet og kim schumacher underholdte en halv nation ?,og et nationellt akvarieblad og et foreningsliv der virkede med dyktige folk der gad hjælpe os begyndere,
Og gode klubmøder en gang i ugen og hver måned var der auktion,hvor jeg som 12 årig bød på en trio skalare men fik en mild skideballe af formanden som mente jeg havde for små akvarier,han havde forøvrigt solgt et akvarie på 80 liter til mig for 50 kr fordi mine to akvarier på 60 liter og 45 liter var for overbefolkede.
Og i de gode gamle dage hvor vi som sagt havde farvefjernsyn,nød jeg også en tur til biblioteket,og vi sad også og læste.
Så MTV generationen fra de glade 80`er gik også på biblioteket,selvom vi ikke havde sort/hvid tv og otto leisner ikke underholdte en hel nation.Men vi lærte da noget i praktiken i klubben og her var da der også gode diskussioner mellem garvede akvarister ;)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #18
Bruger renejespersen (Inaktiv) - 19/10-2009 16:29 19/10-2009 16:29
#16 og #17
Nu tilhører jeg den generation der voksede op med MTV og ikke mindst internettet i 90'erne.. Jeg startede som akvarist for 1½ år siden og har da været på biblioteket og købt et utal af bøger om emnet.. Derudover går jeg i akvarieforening en gang om ugen så man behøver ikke være gammel for at dele disse dyder. Men må da indrømme at folk burde være mere kritiske i deres tilgang til tingene.. Kan KUN anbefale at melde sig ind i en klub. Det lyder dyrt men sparer dig for langt mere i sidste ende :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #19
Bruger KasperK/Lolland - 19/10-2009 18:13 19/10-2009 18:13
Det fryder mit slidte og kyniske 60'er hjerte at erfare, at hverken akvarieforeninger eller det skrevne ord er gået helt af mode! Jeg var ellers blevet af den opfattelse, at biblioteker var steder man gik hen, når man ville være alene!

Gid, at flere var som jer!

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #20
Superbruger Jesper Green (Inaktiv) - 19/10-2009 18:18 19/10-2009 18:18
#19 - Kan man købe grillmad på det dersens bibliotek?...så kommer jeg også :P

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #21
Bruger KasperK/Lolland - 19/10-2009 20:02 19/10-2009 20:02
Afhængig af hvilken kommune, så ja. Det kan du faktisk!

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #22
Bruger paulsen (Inaktiv) - 19/10-2009 21:11 19/10-2009 21:11
#3, #4 (og evt. andre)
Jeg havde slørhaler i et 64 liters akvarie, hvor det rent faktisk lykkedes mig at få dem til at yngle (hvilket jeg vil sige kun er noget der sker, når fiskene føler sig tilpas. ret mig hvis jeg tager fejl :) )
Senere fik jeg dem over i et 128 L akvarie, hvor de også så ud til at trives godt. Men ja, det er en prægtig og nærmest majestætisk koldtvandsfisk der bør have et stort akvarie.
Og en bowle på 15 liter i ikke tilstrækkeligt!

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #23
johnny9900 (Slettet) - 19/10-2009 21:27 19/10-2009 21:27

et 54 liters og et 128 liters er ikke optimalt

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #24
johnny9900 (Slettet) - 19/10-2009 21:29 19/10-2009 21:29
Indlægget er rettet 19/10-2009 21:31 19/10-2009 21:31 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Forøvrigt er der en tråd om at yngle guldfisk i et 54 liters.
Internt link http://akvariesiden.akvariefisk.dk/forum/thread/?ID=961861#SiteEn...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #25
Bruger paulsen (Inaktiv) - 19/10-2009 22:22 19/10-2009 22:22
Nej, det anede mig nok. Jeg tænkte bare at siden de nu ynglede, så måtte de kunne lide det.

Men det er en meget flot fisk, og den fortjener helt klart masser af plads, så man kan se de flotte finner.
Køb nogle guppyer, platyer, mollyer eller neonfisk, de kan godt gå i et lille akvarie :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #26
Superbruger Jesper Green (Inaktiv) - 20/10-2009 05:37 20/10-2009 05:37
#22 - Mine har også lagt æg en enkelt gang da vi havde den i et 75 liters.

Min store hun er nu smidt æg 3 gange på 4 mdr efter de er kommet i et 250 liter. (den er god nok).
Men jeg ved ikke om man kan tolke det som om at de har det bedre?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #27
Bruger jery (Inaktiv) - 20/10-2009 07:50 20/10-2009 07:50
#26: at fisk yngler er ikke = at de trives.
Dyr og planter "formerer" sig i hovedsagen af 2 grunde:
1) de trives og følger deres normale livscyklus.
2) de mistrives/er ved at dø og formerer sig med en sidste krampetrækning - netop for at bevare arten.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #28
Bruger renejespersen (Inaktiv) - 20/10-2009 11:44 20/10-2009 11:44
Er der nogle af jer der har ynglet hvor ynglen er blevet til noget ?..

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #29
Bruger paulsen (Inaktiv) - 20/10-2009 12:11 20/10-2009 12:11
Mine har ynglet, men tilsyneladende ikke fordi de trivedes. Og ja, de blev til noget.

Annoncører
Annoncører