Hjælp ti mit nye (brugte) Rsm

Postet under : Saltvandssiden.dk - Nybegynder
Visninger : 2239

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger tommynf (Inaktiv) - 10/05-2010 21:12 10/05-2010 21:12
Hej

Jeg har lige købt et brugt RSM 130 med 15-20 kg. levende sten, 2 stk. fisk samt en eremitkrebs. Akvariet er blevet flyttet igår med vand og står nu fint i stuen.

Har bestemt mig for at lade det står et par uger før jeg gør mere, MEN der er selvfølgelig opstået et par problemer som jeg håber jer eksperter kan hjælpe mig med . Skummeren larmer som sindssyg !!! Jeg ved godt at RSM ikke er støjsvage, men har sammenlignet det med andre RSM 130 jeg har set (og hørt). Hvad kan jeg gøre for at formindske larmen???? Jeg fandt nogle levende sten nede ved skummeren, skal jeg lade dem blive der eller smide dem ud til de andre?

Deruodver ligger temperaturen på omkring 28 grader pt, der er 2 standardpumpe samt en tunze (tror jeg nok det hedder ;-) ) deri, kan jeg slå en eller to fra??? og vil det hjælpe????

kan i hjælpe mig med disse problemer vil jeg have det perfekte RSM som jeg vil nyde meget

Glæder mig til jeres svar

Tommy

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Superbruger malawicarsten - 10/05-2010 21:41 10/05-2010 21:41
Det de fleste RSM ejere har problemer med og får skiftet ud er:
returpumperne
skummeren
blæserne

Det afhjælper både larm og varmeproblemet en hel del at skifte originalt monteret ud... *skeptisk*

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger tommynf (Inaktiv) - 10/05-2010 21:47 10/05-2010 21:47
Hej

Hvad skal jeg så gøre??? starte med at udskifte skummeren???? og se om det hjælper og derefter fortsætte med de andre ting hvis det bliver ved med at larme? er blæserne koblet på skummeren eller kører de selvstændig?

Hvad med de levende sten? er der nogle grunde til at have dem ved siden af skummeren?

Derudover har jeg fået et andet lille problem (hvilket får mig til at føle mig meget dum haha). Jeg har købt en ny saltmåler, og ved sgu ikke lige hvad der sker først lå den på cirka 1.026, så fyldte jeg lidt alm. vand på over nu er den over 1.030, hvorfor det???

Det er virkelig noget af en udfordring med sådan et saltvandsakvarie :-)

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger trclausen (Inaktiv) - 11/05-2010 11:00 11/05-2010 11:00
vedr. din salt måler.. pas på der ikke hænge luft bobler på nålen.. det for den til at vise højere salt indhold...måske det er det der er sket.......vedr. din skummer har du fundet den skrue hvorpå du kan justere hvor meget luft den trækker ind, vis ikke... prøv at skruge lidt på den.....

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Klarup-Claus (Inaktiv) - 11/05-2010 23:27 11/05-2010 23:27
Hej!

Hvis de sten ligger op af skummeren, kan det sikkert godt gøre, at den larmer helt vildt. Jeg ville smide dem ud til de andre, hvis jeg var dig.

Du kan prøve at sætte en længere gummislange på der, hvor du indstiller skummeren og føre slangen ned bagved og ind i kabinettet, så hører man ikke luftindsugningen så meget.

Sidder der sådan en køleblæser i hullet omme bagved? Hvis ikke, skal du have fat i en! Den er svær at undvære i et RSM 130. De 2 andre blæsere sidder i højre side af lysarmaturet og tænder, når lyset tænder.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Superbruger malawicarsten - 12/05-2010 10:28 12/05-2010 10:28

Hvis du slukker/tænder for de enkelte dele på skift kan du til at starte med finde ud af hvad der larmer mest og rette det.

Mht flydemålet kan det skyldes den f.eks er defekt - har du mulighed for at få vandet tjekket af en anden?

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger tommynf (Inaktiv) - 12/05-2010 17:20 12/05-2010 17:20
De levende sten er nu smidt tilbage igen, hvor jeg kan se dem :) ...

Vedr. blæsere så tak for hjælpen, ja jeg har 3 stk., men kunne kun finde den som sidder bagerst, så har altså en ekstra (den kørte ikke igår men kører idag) Igår var temperaturen på cirka 28-29 grader, men ligger den på omkring 26-29 grader idag.. Vidste ikke hvor de to andre var så tak for det :) jeg tjekker dem og ser om de fungerer..

jeg har prøvet at slukke de enkelte dele, og de to standardpumper samt den ekstra larmer meget meget lidt.. tror cirka 90% af larmen kommer fra skummeren. Så må se om jeg kan finde udad hvor man stiller på skummeren, så jeg kan justere for hvor meget luft den trækker ind...

Ved ikke hvad der er i vej med saltmåleren, den er købt i mandags... Skal jeg slukke for pumperne når jeg skal aflæse den????kører op og ned hele tiden imellem 1.021 og 1.025...

Fiskene og krebsen ser ud til at have det fint :-)

Lige et tillægsspørgsmål. Har fået at vide at der vil komme et algeboom efter cirka en uge, kan det betale sig at købe en hugo-fisk allerede nu eller bedre at vente et par uger??? Regner med at vente 1-2 uger før jeg køber den første koral og nye fisk :) - Der skal nævnes at akvariet er kørt til (som sagt købt brugt, og jeg fik alt vandet og de levende sten med)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Superbruger malawicarsten - 12/05-2010 18:16 12/05-2010 18:16
Vent med mere levende indtil vandværdierne er faldet på plads ellers er der meget stor sandsynlighed for det vil dø.

Som det pt kører skal du være meget påpasselig med at tilføre nye ting.

Det er klogt at have hydrometeret i stillestående vand for korrekt aflæsning

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger AndersGS (Inaktiv) - 12/05-2010 21:30 12/05-2010 21:30
malawicarsten skrev :

Det er MEGET KLOGT at have hydrometeret i stillestående vand for korrekt aflæsning

Vil bare lige tilføje lidt :P

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger tommynf (Inaktiv) - 12/05-2010 21:38 12/05-2010 21:38
Hahaha TAK!!! fra udad slukker jeg for pumperne når jeg aflæser hydrometeret :D

Annoncører
Annoncører