Sandstjerne mistet sin ene arm!

Postet under : Saltvandssiden.dk - Invertebrater
Visninger : 4648

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger AndersLL (Inaktiv) - 10/10-2010 20:07 10/10-2010 20:07
Min ene sandstjerne har mistet sin ene arm. Armen ligger nu på bunden. Hvorfor/hvordan sker dette? Kan den leve videre eller vil den dø? :(

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger AndersGS (Inaktiv) - 10/10-2010 21:03 10/10-2010 21:03
Den er højest sandsynligt ved at gå i opløsning/dø, det er det der sker, når man putter dyr i for små akvarier.

Sandsøstjerne er grovædere og kræver en stor og meget levende sandbund for at kunne finde føde nok.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger kærmark (Inaktiv) - 12/10-2010 01:06 12/10-2010 01:06
hej AndersGS
lever den af andet end den levende sandbund, her mener jeg alger osv.
mvh
Kærmark

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Superbruger Stockholm Saltvand (Inaktiv) - 12/10-2010 09:50 12/10-2010 09:50
De lever af de dyr der findes i en rigtig sandbund, i naturen har en enkelt sandsøstjerne sikkert et område på flere m^2 at hygge sig med, og der skal et så stort område til for at de trives.

Sandsøstjerner, Hugo, Søharer, LSD fisk som er svære eller umulige at få til at spise nogen fodder er ikke velegnet i vores akvarier da de normalt ikke er store nok til at kunne danne en balance i akvariet. De bliver ofrer for deres egen succes. Jeg taler af bitter erfarenhed, Sandsøstjerner, Hugo, Søharer i 575 liter er ingen succes akvariet er for lille... Eksperimentere med en opdrættet LSD fisk for tiden, den burde dog have mere end rigelig mad i min balje.

Op med den inden den begynder at rådne.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Brian C (Inaktiv) - 12/10-2010 12:32 12/10-2010 12:32
Stockholm Saltvand skrev :
De lever af de dyr der findes i en rigtig sandbund, i naturen har en enkelt sandsøstjerne sikkert et område på flere m^2 at hygge sig med, og der skal et så stort område til for at de trives.

Sandsøstjerner, Hugo, Søharer, LSD fisk som er svære eller umulige at få til at spise nogen fodder er ikke velegnet i vores akvarier da de normalt ikke er store nok til at kunne danne en balance i akvariet. De bliver ofrer for deres egen succes. Jeg taler af bitter erfarenhed, Sandsøstjerner, Hugo, Søharer i 575 liter er ingen succes akvariet er for lille... Eksperimentere med en opdrættet LSD fisk for tiden, den burde dog have mere end rigelig mad i min balje.

Op med den inden den begynder at rådne.

arh... nu skal vi heller ikke gøre det værre

Sandsøstjerner, ja de kræver ca 1 m3 bundlag for at trives, jeg har haft en i ca 2 år i mit 600 liters, den voksede fint, indtil jeg solgte den, men jeg har så osse 3-5 cm bundlag

Søharer, ja de skal videre når de har gjort deres job, det er osse derfor man ofte ser "overdragelses"tråde inde på saltvandsforum

LSD fisk, tjah de kan fint gå, men problemet er at mange af dem og mandarinfiskene stadig er cyanidfangede, og så kan det generelt være lidt ligegyldigt med akvariets størrelse, da de ofte dør alligevel, så af den årsag bør man holde sig fra dem, med mindre man kan få fingre i nogen som ikke er giftfangede, eller som har gået længe.
desuden kan de pods som den lever af købes levende, så man kan have en kultur kørende

hugoen, den kan fint gå i selv 200 liters akvarier, nu har jeg haft 3 stk, en blev solgt da jeg lukkede mit 200 liters fragmentkar ned, den var vokset fra pjevs til stor og fuldfed voksen, og kom frem til ruden for at tigge mad

den største havde jeg i 3,5 år, inden den ved et uheld sprang ud af akvariet, den døde stor tyk og velnæret, min nye Hugo stortrives osse, det vigtige er at få dem vænnet over på andet kost
jeg har stort held med at sætte et stykke nori fast nede ved stenene, det har gjort at de hurtigt har lært at det osse er mad

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger AndersGS (Inaktiv) - 12/10-2010 12:35 12/10-2010 12:35
Faktum er vel, at dyrene har det så godt som man passer dem.

Sørger man for korrekt og passende fodring af sine dyr, så vil de som oftest også trives. Men har man den holdning, at de skal "passe sig selv", så går det jo galt.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Superbruger Stockholm Saltvand (Inaktiv) - 12/10-2010 13:43 12/10-2010 13:43
#5 og 6

Brian C skrev :
Stockholm Saltvand skrev :
Sandsøstjerner, Hugo, Søharer, LSD fisk som er svære eller umulige at få til at spise nogen fodder er ikke velegnet i vores akvarier da de normalt ikke er store nok til at kunne danne en balance i akvariet.

Godt vi er enige :P

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger AndersLL (Inaktiv) - 10/11-2010 21:04 10/11-2010 21:04
Indlægget er rettet 10/11-2010 21:06 10/11-2010 21:06 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

AndersLL skrev :
Min ene sandstjerne har mistet sin ene arm. Armen ligger nu på bunden. Hvorfor/hvordan sker dette? Kan den leve videre eller vil den dø? :(

Min kære sandstjerne er ved at udvokse en ny arm! :D

Nu skal jeg bare have fanget den bandit af en "terminator" krabbe. Det er ikke nemt da den gemmer sig i et hul i en af de nederste sten :(

Annoncører
Annoncører