Speciel akvarie

Postet under : Akvariesiden.dk - Gør det selv
Visninger : 1552

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger zymex (Inaktiv) - 11/04-2012 21:04 11/04-2012 21:04
Indlægget er rettet 12/04-2012 20:06 12/04-2012 20:06 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Hejsa! =)

Tænkte jeg lige ku stille et spørgmål herinde omkring opbygning af et lidt specielt akvarie! =)

da mit akvarie skal bygges i et specielt terrerie og har en lidt sjov form, har jeg tænkt på at lave den med en bassin dug fra en havedam, selvfølgelig en ny en! ;)

men hvis muligt ville jeg også gerne kunne se ind i det fra siden af, hvilket jo kommer til at kærve en rude i...

Terreriet kan i se her: Eksternt link http://www.nhf.dk/phpBB/viewtopic.php?f=17&t=48035

Da der ikke længere skal gå gekkoer deri, pga. besværligørelsen af at ku holde mine planter osv. har jeg tænkt mig at lave stor sø i bunden for stadig bare at have lidt liv i, tænker jeg at smide nogle fisk i bunden.

som i måske kan se, er problematikken i at skabe eller lave det intet problem.
mine spørgsmål består derfor i valg af fisk samt dybde på vand, tykkelse på glas osv...

nå men til de sidste fact! =)

har målene på alt pånær en højde på vandet da jeg ikke ved endnu hvor dybt vand fiskene kræver, da de jo har forholdsvis meget plads at svømme rundt på, i længde og brede =)
Absolut max højde er på 33,5cm hvilket er helt op til første skab, ude til højre.

spørgsmål nr 1.
hvor højt bør det være for at give en god levevis for planter/fisk i?

spørgsmål nr 2.
hvad tykkelse på glasset ville i smide i? (enkelt lag ikke hærdet glas)
forresten kommer glasset nok til at gå fra kant til kant, samt få en ramme på i toppen, for et pænt finish og lidt holdbarhed.

spørgsmål nr 3.
jeg har tænkt mig at føre stilen fra resten af klippe looket ned i vandet, det gør jeg med flamingo og alfix normalfix og eller make make.
- Er der ikke noget med når man har givet alfix skal det selvfølgelig tørre ordentligt ind, osv osv.
men det skal have vand i 2 uger og så ud med det, fordi det kan udskille chromater eller hvad det er?

spørgsmål 3.2
kan man male alfix eller skal man forsøge at skaffe oxid farverne istedet?
kan make make malingen bruges, og hvis ja, skal man så ikke ha noget udenpå, såsom gummimembran, lak eller lign.

spørgsmål 4.
nogen der har indvendinger imod at bruge en dug istedet for glas? eller er dette ligemeget?

spørgsmål nr 5
hvad fisk vil i tro egner sig godt til et sådan setup her?
tænker selv noget guppy eller den slags?

5.2
ville i smide varmelegme og filter i eller køre uden?
lys kommer der rigeligt af fra plante amaturet i toppen og inde i skabet hvor det andet akvarie står forbliver det amatur også.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger zymex (Inaktiv) - 11/04-2012 21:05 11/04-2012 21:05
forresten til filter tingen kommer der inde i terreriet til at blive lavet et vandfald også så måske dette kan give nok cirkulation?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger zymex (Inaktiv) - 12/04-2012 17:07 12/04-2012 17:07
Indlægget er rettet 12/04-2012 17:15 12/04-2012 17:15 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

har lige købt lidt ind...! =)

har købt en front rude på 10mm tykkelse.
og højden vil så blive 33cm ca.
Vanddybden kan jeg jo så vælge som jeg har lyst bare max 33cm =)

Derudover har jeg købt en PVC dug der kommer til at gå 40cm op på hver væg.
derved er risikoen for vand forkerte steder minimal! =)

Har også købt en "lille" pumpe der skal virke til et lille vandfald, den har også et lille filter indbygget.

Limningen af rude og folie er ikke helt fundet en løsning på endnu, men arbejder stadig på det, har købt noget dyrt lim man bruger til at lime folien sammen med forskellige ting, så skal lave en lille test om den limer på glas også.

til baggrund og opbygning af klippe stilen regner jeg med fortsat at bruge make make eller alfix normal fix, da resten af terrariet er lavet i dette =)
malingen har jeg ikke fundet en løsning på endnu? men tænker noget colorfix fra make make, de skriver det holder fint under vand?!

Mål i liter må så være: ca
ved 15cm: 162Liter
ved 20cm: 216Liter
ved 25cm: 271Liter
ved 28cm: 303Liter
ved 33cm: 357Liter

Annoncører
Annoncører