Sammensætning af fisk i 120 l.

Postet under : Akvariesiden.dk - Generelt
Visninger : 1322

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger tommynf (Inaktiv) - 29/05-2013 22:17 29/05-2013 22:17
Indlægget er rettet 29/05-2013 22:18 29/05-2013 22:18 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Hej

Så er akvariet næsten på plads (mangler dog lige en kokosnød og lidt Vallisneria'er).

Men men men og der er altid et men :-)

Er lidt i tvivl om hvad jeg kan komme i af fisk (har haft Mbuna i mange år og der stoppede man bare så mange som muligt deri hehe).

Overvejer flg.
1,1 Apistogramma cacatuoides
1,2 Sommerfuglcichlide
10 stk. rød neon
3 stk Dværgsugemalle
5 stk. Pansermaller
6 stk. dværg øksefisk

God ide med lidt rejer og Helena snegle??? tager de "plads" i akvariet fra fiskene???

PS ville det se godt ud med mos på roden :-)??? samt tørrede egeblade, hvordan klarer man den???

Håber på nogle gode svar fra alle jer eksperter herinde :-)

Tommy

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger greg (Inaktiv) - 30/05-2013 08:18 30/05-2013 08:18
Hej, nu skriver du ikke hvor stor baljen er, men i mine øjne ser det lidt klejnt ud til både apistgramma og sommerfuglecichlide.
De andre fisk burde nok kunne være der.

Hvordan man klarer tørrede egeblade??? Hmm ja den var svær ;o) Mon det er noget med at finde nogle blade, evt fra egetræer og så tørre dem?.... (jeg vil tro du får det fedeste look ved at vente til efteråret og så finde nogle visne blade at tørre og smide i baljen.

mvh Frank

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger greg (Inaktiv) - 30/05-2013 08:24 30/05-2013 08:24
Hmmm nu har jeg også læst overskriften... *rødmer*

Jeg vil stadigt mene at akvariet er for lille til både apistogramme og Mikrogeophagus Ramirezi. Du må vælge.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Ronni85 (Inaktiv) - 30/05-2013 16:47 30/05-2013 16:47
Jeg ville flytte den bregne du har til at stå for and op på roden og binde den fast der da de helst ville have deres rødder fri og en eller anden lille plante forrest i akvariet men ellers ser det godt ud men hvis du skal have sommerfugl cichlider skal du kun have et par da den hun der er tilovers vil blive jagtet af den der bestemmer og til sidst dø. Dværg suge mallen eller anoldi mallen vil du kunne have 10-15stk uden problemer og så ville jeg vælge pygmæ corydoras og have en flok på 10-15stk af dem. de Røde Neon kan du også have en 10-15stk af men så heller ikke flere fisk.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger tommynf (Inaktiv) - 30/05-2013 23:23 30/05-2013 23:23
Hej

Tusind tak for nogle gode svar :-)

Lidt responds:

- Tørret ege- eller bøgeblade: må bare få fundet nogle og få dem tørret, så de senere kan kom i akvariet...
- fiskesammensætning: jeg lytter til jer, og der kommer IKKE sommerfuglecichlider i :-), vil have mit dværgcichlide par :-)... har fundet nogle corydoras Melini som jeg godt kan lide så smidet nogle af dem i sammen med dværgsugemallen (synes begge arter er charmende). der kommer også 10 stk rød neon deri, og måske senere lidt dværg ønskefisk (de tager jo ikke så meget plads :-))
- Planter: Ronni85, tror jeg lytter til dig og ser om jeg ikke kan finde lidt sytråd og fast gøre bregnen :-)... eller har du andre ideer til at sætte den fast?... Den flok planter som står længst tilbage til venstre tror jeg at jeg flytter i midten i baggrunden så der er plads til en portion Vallisneria til venstre i baggrunden. Planterne som står i midten bliver flyttet lidt frem imod roden... Så en kokosnød under roden og så lidt en eller to små planter i front som du foreslå, Ronni :-)

Håber i er med på den "smøren" jeg har skrevet :-)

Har i ellers noget så tager jeg imod ALT hjælp...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger F Andersen (Inaktiv) - 31/05-2013 10:58 31/05-2013 10:58
Ap. cacatuoides er polygam så du skal have 2-3 hunner til en han. og så en hule til hver hun placeret længst muligt fra hinanden. Det er fornuftigt at fravælge sommerfugl da de to arter kræver forskellige temperaturer. Sommerfugl omkring 28 grader og caca noget lavere

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger tommynf (Inaktiv) - 31/05-2013 23:30 31/05-2013 23:30
Super, så det bliver 1,2 af Ap. cacatuoides :-)... der er også lavet to huler i hver ende af akvariet, samt kommet lidt flere planter deri, og så er java'en sat på roden sammen med noget mos....

Idag er de første beboere også kommet i akvariet nemlig 4 stk. Helena snegle, så jeg regner med der kommer flere deri på mandag....

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger 10nnitus - 01/06-2013 07:37 01/06-2013 07:37
Indlægget er rettet 01/06-2013 08:23 01/06-2013 08:23 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Nogle vil bare gerne have flest mulige fisk at se på i deres akvarier, men det giver bare et forvirret og uroligt miljø, hvor ingen er i harmoni med hinanden
Succeskriteriet ved at holde fisk, er at disse ikke bare ved en impuls erhverves, for derefter holdes under nogle forhold hvor man lige akkurat undgår at slå fisken ihjel. Fisken har nogle særlige og ganske bestemte krav arterne imellem, disse skal helst opfyldes så godt som muligt, som første prioritet skal der sørges for at indhente de nødvendige og relevante tilgængelige oplysninger, om sammensætningen af de forskellige arter, samtidigt karakteristikken ved de forskellige arters krav og behov, før det overhovedet kan overvejes om fisken skulle tages med hjem, til det etablerede akvarium. Forholdene kan, skal og må tilpasses fiskene, ikke omvendt, det vil nemlig alligevel aldrig komme til at lykkes, nærmest tværtimod, for det er helt sikkert på forhånd dømt til at mislykkes, dette vil yderlig kun føre til en masse unødvendige sorger og ærgrelser, samt ekstra mange unødvendige omkostninger.
Det betyder oftest, man holder få fisk på relativt megen plads, men til gengæld bliver belønnet med mest mulig adfærd.
Mit forslag er derfor at du evt. reducerer lidt i både antal og arter i fiskebesætningen
f.eks.

6 stk. Carnegiella strigata
Er gerne ved overfladen
10 stk. rød neon
Svømmer rundt i midtersektionen
6 stk. Otocinclus Affinis
Er lidt over alt, aktive ved skumringstiden
1,1 Apistogramma cacatuoides
Ser gerne bundnievuet som deres domæne

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger tommynf (Inaktiv) - 02/06-2013 22:23 02/06-2013 22:23
Så er der købt fisk... og 10nnitus: er endt meget tæt på dit foreslag :-)

13 stk. Rød neon (skulle kun have haft 10 stk men der var 13 stk i nettet så dem tog jeg haha)
6 stk.

6 stk. Carnegiella Strigata (gerne have haft dværgen men synes faktisk denne er flottere)

2 stk. Otocinclus vittatus - skal måske have 3-4 stk mere men forhandleren havde kun 2 stk.

6 stk.Corydoras panda - kunne ikke lade være :-)

og så er der bestilt: 1,1 Apistogramma cacatuoides...

Så skulle alt gerne være på plads :-)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger 10nnitus - 03/06-2013 01:16 03/06-2013 01:16
Det lyder til du har fået dine ønsker opfyldt, så held og lykke med det hele ;)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger tommynf (Inaktiv) - 03/06-2013 23:26 03/06-2013 23:26
Tak skal du have :-) er indtil videre rigtig godt tilfreds med resultatet, mangler bare mine Apistogramma cacatuoides som kan være bliver til en trio istedet for et par...

Så må jeg bare se om min bundlag, har været en fejl :-) det er cichlidesand, men det ser ud til at planterne tager det fint og mine Helena-snegle samt Panda'er er ihvertfald glade for at rode i det :-), så er optimist indtil videre...

Endnu gang tak for hjælpen til jer alle :-)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger 10nnitus - 04/06-2013 05:35 04/06-2013 05:35
Jeg har selv valgt Flod sand/grus 1 – 1,5 mm ca. 25 kg. 70,- Kr. fra planteimporten.dk til mine akvarier

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger AnneH (Inaktiv) - 04/06-2013 11:04 04/06-2013 11:04
#5 Det er vist ikke en god ide at tage friske blade og tørre dem (det er vist noget med mængden af næringsstoffer). Der hænger - mener jeg - stadig en del visne blade på de unge bøge- og egetræer. Dem kan du med fordel tage, brede ud på lidt avis for at være sikker på at de er HELT tørre, og så gemme dem.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger tommynf (Inaktiv) - 04/06-2013 18:26 04/06-2013 18:26
Går det ikke med cichlidesandet så tror jeg at jeg forsøger med "Flod sand/grus" som du nævner, men krydser fingre for det går fint...

Må ud og kigge efter unge bøge- og egetræer, eller vente til efteråret :-)

Tusind tak for hjælpen igen..

Annoncører
Annoncører