Bulldozer i akvariet

Postet under : Cichlider - Amerika - Sydamerika - Jordspiser
Visninger : 2117

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
fredrik (Slettet) - 27/08-2013 09:31 27/08-2013 09:31
Indlægget er rettet 27/08-2013 10:14 27/08-2013 10:14 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Har aldrig oplevet noget linende før..

Jeg har en flok Acarichthys heckelii 7 Stk. de er ca 15 18 cm. Der i blandt er der to som graven. De graver ikke bare de er nu ved at flytte rund på sandet for nok 3 gang. Er de andre som har eller har haft denne fantastiske fisk som har erfaret noget lindene.

Jeg ved godt de er jordspisere og roder i bunden, men de her er bulldozere sten på størrelse med en 5 krone tager de i munden og bære væk, hal stor rødder bliver flyddet. der er lidt fascinerende at se... *blink* og lidt trals for nu ligger alt sandet op af frontgalset.... :(

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Vandpjaskeren (Inaktiv) - 27/08-2013 10:39 27/08-2013 10:39
Hvor er de bare flotte!
Jordspisere som ikke er mundrugere skulle være de største gravehoveder, så det et vist meget almindelig adfærd for disse fisk, når de altså trives :) Her i sommer flyttede jeg mine Guianacara'er over i en balje for sig, så de kunne få lov og grave løs og flytte rundt på tingene i en uendelighed. Akvariet ligner nu Takashi Amano's værste mareridt, til gengæld har jeg en Guianacara mor med en flok unger :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
fredrik (Slettet) - 27/08-2013 10:51 27/08-2013 10:51
Ja det med at ha et fint akvarie det er en saga blot... Men på den anden side så er det smukt på sin egen måde... eller skal vi kalde naturligt... ;) Har heller ikke det fjerneste i moddet. Men hvordan lære man fisk at de godt må smide gruset op mod bagruden og fronten.. *skeptisk*

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger SAC - 27/08-2013 10:56 27/08-2013 10:56
Fredrik: Hvad havde du ventet? Det er en huleleger, som i naturen graver huler - ja nærmest tunneller - der sagtens kan være 40 cm dybe. Det ville være noget galt, hvis de IKKE gravede. Det samme er Guianacaraerne, der dog som regel laver knap så dybe huler. Men hvis man regner med, at disse to arter som f.eks. de traditionelle Geophagus "bare" tager lidt sand i munden og spytter det ud igen, så kan man godt tro om..... Du/I kan også godt regne med, at det er stort set lige meget, hvad I disker op med at huler til fiskene, så skal de nok forsøge at "forbedre" dem ved at grave. Men nyd det - og tag det som noget positivt - og indret akvarierne derefter. Det er bare naturligt....

Dine Acarichthys ser for øvrigt ud til at stortrives....jeg glæder mig til at høre om dit første opdræt....

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
fredrik (Slettet) - 27/08-2013 11:12 27/08-2013 11:12
Nej nej der er ikke noget negativt i det.... jeg nyder dem 100% Er bare indporenet over deres arbejdsindsats. det er 24/7 de er i gang....
SAC. venter også med længsel på at de kommer igang med andet end gravning ;) tror jeg vil prøve med et helt dræn rør i stedet for dem som er jeg skar over på midten... så får de jo en noget længere gang....

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Vandpjaskeren (Inaktiv) - 27/08-2013 18:37 27/08-2013 18:37
Det kunne være fantastisk hvis det lykkes, har læst at det skulle være en af de sværere af få til at yngle. Jeg har altid syntes at Acarichthys heckelii var en flot fisk men dine er da vildt flotte. Held og lykke med projektet!

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger SAC - 27/08-2013 21:25 27/08-2013 21:25
Ja ja - alting er svært, indtil man har prøvet det. Der ER altså en del personer - især i udlandet - der har opdrættet den. Jeg tror mere, at det er et spørgsmål om, at folk køber en flot fisk, men de er ikke klar over, hvor anderledes, dens yngleadfærd er.

Der er en bruger herinde - Jullie - som skriver, at hun har opdrættet den. Hvis jeg var dig, Fredrik, ville jeg nok prøve at kontakte hende og høre, hvordan hun har båret sig ad.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
fredrik (Slettet) - 29/08-2013 11:35 29/08-2013 11:35
Kan lige komme med lidt nyt...

Mine Heros sp. "French Guyana" har lige lagt æg i et af drænrørene så det bliver spænende og se om der kommer noget ud af det....
Da det er første gang de prøver... :)

Så håber lidt på at mine Acarichthys heckelii tager ved lære... ;)

Undskyld billed kvaliteten taget med mobilos...

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger nyberg - 03/10-2013 07:58 03/10-2013 07:58
Mine egne Acarichthys heckelii er også ved at være 15-18 cm. De er dog kun marginalt mere livlige end scalarer og jeg har stort endnu aldrig set dem tage sand i munden andet, end når de samler foder op fra bunden. Jeg kan ikke huske, hvor jeg har læst det, men der skulle vist være forskel på temperament, alt efter, hvor i Amazonas de stammer fra (det er en fisk med et stort udbredelsesområde).

Derimod er mine Geophagus sp. "Tapajos Orange Head" nogle værre gravemaskiner, selvom de endnu blot er omkring 10-12 cm store.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
fredrik (Slettet) - 03/10-2013 12:02 03/10-2013 12:02
Indlægget er rettet 03/10-2013 12:03 03/10-2013 12:03 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Hvor stort er din balje ?

Mine bliver bare ved og ved med at grave :-) Er lige i skrivende stund ved at gøre deres kommende hjem klar.

960L i steden for 720èr de går i nu.

Så skal der tyendes lidt ud i de andre fisk :-) og nogle ny til ;-)Håber der ved at de vil gå rigtig i leg..

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger nyberg - 03/10-2013 12:32 03/10-2013 12:32
Indlægget er rettet 03/10-2013 12:35 03/10-2013 12:35 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

#10 Mit akvarie er kun på 576 liter.

Det er nogle rigtig flotte eksemplarer, du har. De ser ud til at være røde/rødlige dér, hvor mine er grøn/gule. Jeg fodrer ellers rigeligt med krebsdyr og tørfoder indeholdende astaxanthin.

Jeg synes, at det er en vanvittig flot jordspiser, som giver den mig associationer til sankt petersfisken. Den er alt for overset. Det skyldes måske, at den ofte blot er en lille, grålig fisk, når man finder dem i handlen.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
fredrik (Slettet) - 03/10-2013 13:30 03/10-2013 13:30

Har du set denne her video ? Internt link http://www.akvariefisk.dk/forum/thread/?ID=1470939

Kunne være fedt hvis man kunne lave et akvarie så de kunne få de optimale forhold...

Har gået med den tanke at hvis, man kunne lave et akvarie som så ude som et af de gamle side badekar Så var mulighed for at de kunne grave deres dybe huler i den ene ende. ;) Det kunne være et at de kommende projekter......
For ja det er en overset og virkelig smuk fisk med en spænende adfærd..

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger nyberg - 04/10-2013 12:34 04/10-2013 12:34
#12 Jep, jeg har set videoen. Jeg tror, at jeg har været hele YouTube igennem for alt med denne fisk ;-)

Jeg har før selv leget med tanken om at lave nogle sorte rør, som kunne gøres lidt usynlige i akvariet. Dem, jeg fik fat i, var dog for små i omkreds til rigtig at batte af noget. Jeg må indrømme, at jeg nok har nedprioriteret at gøre noget specielt for at få dem i leg, da jeg også er lidt kræsen med, hvad der kommer i akvariet. Istedet nyder jeg dem til fulde, når de svømmer rundt i al deres prægtighed.

Annoncører
Annoncører