Archocentrus multispinosus

Postet under : Cichlider - Amerika - Mellemamerika
Visninger : 1212

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger knalland (Inaktiv) - 16/10-2013 12:00 16/10-2013 12:00
Hej Alle

Jeg har et 325 liters med 3 stk. Archocentrus multispinosus, 4 stk. Cryptoheros Sajica, 8 stk. Kejser tetra samt 3 stk. ancitrus maller.

Mine multispinosus har nu lagt æg med yngel tilfølje. Ynglen har dog aldrig levet mere end 3-4 dage, så er de pist væk. Mit spørgsmål lyder: Er det utopi at tror, de kan få lov at overleve i min tank, når man tænker på de andre beboere? Ikke fordi det er meningen jeg skal opdrætte, men ville da være lidt sjovt at følge deres opvækst.

På forhånd tak.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger SAC - 16/10-2013 14:03 16/10-2013 14:03
Hej med dig.

Ja, jeg tror, det vil være utopi. Det er ikke KUN - men selvfølgelig OGSÅ - på grund af de andre beboer. De andre beboere vil fra dag 1 betragte æg, larver og unger som et godt gourmet-tilskud til foderet. Forældrene kan i starten godt forsvare æggene, og de kan ofte også klare larverne, der jo ikke flytter sig meget rundt ved egen hjælp. Men når ungerne begynder at sprede sig over et lidt større område, bliver det selvfølgelig sværere.

Men desværre er det også oftest sådan med forældrende, at de har et utroligt stærkt "moderinstinkt" i starten, hvor de med næb og klør vil forsvare deres afkom mod alt og alle. Men dette instinkt aftager, og når de - som regel efter en eller to uger - nogen gange lidt længere - begynder at føle trang til at sætte et nyt kuld i verden, så begynder de at betragte deres egne unger som fjender eller forstyrrende elementer, der skal bortskaffes - om ikke andet, så ved at æde dem. Så selv hvis du kun havde et enkelt par i akvariet, skulle der være MEGET gode skjulesteder for, at der ville kunne overleve nogle unger..

Annoncører
Annoncører