"selv-passende-akvarie"

Postet under : Akvariesiden.dk - Generelt
Visninger : 2446

Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger schøler (Inaktiv) - 02/10-2007 12:06 02/10-2007 12:06
Hej alle.

Håber i kan hjælpe mig.

I meget nær fremtid starter jeg en kariere i det danske forsvar, hvilket vil sige at jeg stort set kun er hjemme i weekenderne og nogen gange måske kun hver anden weekend.

Jeg ville være ked af at skulle opgive min akvarie hobby pga. det, da jeg er sikker på at det bedste efter en hård uge i oksbøl øvelses teræn må være at komme hjem og stresse af foran akvariet...ikk?

Men jeg har jo brug for et akvarie/biotop som kan klare sig, med så lidt pasning og pleje som overhovedet muligt.....
jeg har min kæreste til at fodre, (når hun husker det) men hun vil kun fodre med flagefodder... så det skal ikke være vildt kræsne fisk.
jeg kan selvfølgelig skifte vand 1 gang om ugen når jeg kommer hjem.... men jeg har altså ikke rigtig tid til kontrolere og manipulere med vandværdier hver/hver anden dag....

er der nogen der har nogen gode ideer??

Mvh.

Schøler

Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger christiantt (Inaktiv) - 02/10-2007 12:09 02/10-2007 12:09
Du kan da få en doseringsmaskine som kan tilsætte væsker, hvis du plejer at gøre det. Så må du bare lige finde ud af hvor mange ml væske der skal tilsættes, og så sætte maskinen til det.

Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger sandsilden (Inaktiv) - 02/10-2007 12:11 02/10-2007 12:11
jeg vil mene du skal anskaffe dig et Bioaqua nitrat filter, så du slipper for vandskifte, så burde kæreste sagtens kune holde liv i dine fisk, uden problemer

Eksternt link http://bioaqua-no3.dk/index.asp?id=1

du kan kontakte ham her på siden under bruger navnet Bioaqua

Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger chris2500dk - 02/10-2007 13:25 02/10-2007 13:25
Jeg ville gå i en helt anden retning. Nemme og hårdføre koraller, lukket lyskasse og T5 lys for at begrænse fordampning og en minimal fiskemængde for at begrænse fodring. F.eks. en mindre blenny og en 6-stribet gylte, blennyen kan leve af film alger og gylten spiser pods, så hvis bare der er en god pod bestand kan de klare sig uden tilført foder i lang tid.

Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger MAHON (Inaktiv) - 02/10-2007 14:05 02/10-2007 14:05
Hej Schøler

Mit akvarie er stort set selvkørende.
Jeg skifter vand når det passer, hvilket maksimalt er en gang om måneden, så skifter jeg ca 30%.
Jeg har en del fisk i min 250 liters, men også masser af planter, samt en stor spandpumpe.
Har ikke de store problemer med vandværdierne, mine fisk trives fint hvis man lige ser bort fra mit discus forsøg som gik helt i vasken.
Jeg har Scalare, Bolivianske sommerfugle cichlider, guppy, rød neon mm. i akvariet og de trives tilsyneladende fint.
Fodring foregår til tider med en foderautomat, specielt i ferier. Og så kommer der lidt andet ved lejlighed.

Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger chris2500dk - 02/10-2007 14:20 02/10-2007 14:20
Hej Martin

Jeg tror Schøler mener et saltvandsakvarie, måske er der lidt bøvl i kategorierne?

Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger schøler (Inaktiv) - 02/10-2007 14:33 02/10-2007 14:33
jeg mener sådan set hva som helst,
ferskvand eller slatvand det er mig ligemeget :)

Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger Leif (Inaktiv) - 02/10-2007 15:34 02/10-2007 15:34
Slatvand kender jeg ikke :e
Men ferskvand - der ville mit bedste bud være et Tanganyika- (min favorit!) eller Malawiakvarium, som med hjælp af en foderautomat og vandskift en gang om ugen kan være stort set selvkørende. Du har formentlig postevand, der er godt til dem som det er, så du ikke skal bøvle med kemien også.
Hvor stor er den balje, du tænker at bruge på projektet?

Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger Kasper Rossing (Inaktiv) - 02/10-2007 16:45 02/10-2007 16:45
Efter at have omlagt fra planteakvarium til Tanganyika er jeg kommet frem til, at det er det nemmeste at holde. Det er nemt at rengøre og passe. En foderautomat med et godt flagefodder/piller skulle kunne klare fodringen men prøv at lokke din kæreste til at give dem lidt frostfoder fra en blisterpakke (ex artmeia eller cycklops, ikke røde myg). Det er nemt at dosere.
med mit 340 liters tager et vandskift, pudsning af forude og slamsugning sammenlagt ca 1/2 time.
Held og lykke

ps: malawi skulle være ligeså nemt

VH

kasper Rossing

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger legoand (Inaktiv) - 05/10-2007 11:20 05/10-2007 11:20
størrelsen på baljen og filteret er jo egentligt de væsentligste faktorer, jo større jo mindre skal man pille hele tiden. hvis du ikke overfylder self.

jeg vil klart mene at hvis man piller ved sin balje mere end en gang om ugen, så er der noget galt. personligt får jeg kun våde ærmer en gang hver tredje fjerde måned.
Man bliver ikke våd af et skifte vand..

vandskift hver weekend er fint til næsten alle fisk. meget få undtagelser.
Det største "problem" er at de skal leve af flagefoder.

hvis du ikke overfylder det med fisk er det sådan set ikke noget problem. Og jeg vil ærlig talt anbefale nogle sydamerikanere, da disse kan gå i surere vand end malawi/tanganyaka

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
kamel import dk (Slettet) - 05/10-2007 11:54 05/10-2007 11:54
Som #10 skriver så mener jeg også klart at amerikanere er de nemmeste. De kan klare alt.

Anne

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger zlatko (Inaktiv) - 15/11-2009 19:23 15/11-2009 19:23
Men mbuna´er lever også kun af flag foder og fiskerogn da jeg fiskermeget, og kommer hjem af og til med en kæmpe laks eller noget og rognen fra diverse fisk elsker de, hvilket også er fuld af proteiner og næringsfuldt :)

De trives som de skal :)

Annoncører
Annoncører