Temperatursvingninger tanganyika søen

Postet under : Cichlider - Afrika - Tanganyika - Generelt
Visninger : 1682

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger lazebaze (Inaktiv) - 19/10-2013 10:52 19/10-2013 10:52
Hej hvad er temperatursvingningerne i tanganyika søen nat til dag far fået en smart sytring at mit termostat så tænkte at det ville være naturligt at temperturen stiger og falder nat til dag ?
håber nogle kan hjælpe har prøget at søge min ikke fundet noget

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger scn - 19/10-2013 11:40 19/10-2013 11:40
Jeg vil tro at temperatursvingningerne når man komme væk fra den øverste ½-1m er mindre end forskellen på hvornår et varmelegme tænder og slukker.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Superbruger Michael A - 19/10-2013 11:42 19/10-2013 11:42
Jeg tænker (ved det ikke) ikke at den er mærkbar stor da søen jo er enorm dyb og der er vel stor vandudskiftning på det lavere vand osv. - mit gæt er højest 1 grad i de øverste vandlag og måske slet ingen forskel dybere nede.

Men det er et rent gæt herfra...

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Superbruger Tonny Brandt Andersen - 19/10-2013 12:59 19/10-2013 12:59
Jeg har for mange år siden læst at både Malawisøen og Tanganyikasøen ligger på en stabil temperatur på 24-27 grader året rundt. Dette skulle blandt andet skyldes søernes størrelse.
Nu er det nogle år siden jeg selv har haft Tanganyikacichlider, men jeg mindes at der om mange af de arter jeg havde var nævnt levested på 3-5 meters dybde, og nogle endnu dybere. Jeg har også være med på ture til Tyskland efter fisk, og der var det klart Tanganyikacichliderne vi passede mest på med hensyn til temperaturudsving i bilen. De flodcichlider vi havde med, fik de pladser, hvor der var størst problem med kulde i bilen.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Superbruger Michael A - 19/10-2013 14:50 19/10-2013 14:50
Ja der er klart flest arter ned til de 5 meter, man støder på de første fisk så snart man stikker hovedet under har jeg lige ladet mig fortælle af en netop hjemvendt gut (fra Lake Tanganyika).
Cyprichromis, sneglehuslegere og andre en del andre arter lever dog noget dybere 10-20 meter - og igen er der en hel del fisk endnu dybere.. Iøvrigt nogle af de mest spændende synes jeg (Gnathochromis, Limnochromis, (nogle) Xenotilapia etc.).

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Superbruger THORLEIFDK - 19/10-2013 16:26 19/10-2013 16:26
Den er rimlig stabil..men med forbehold..oplevede da jeg var der i 4 uger at temp.faktisk steg fra ene uge til anden,med ca 1,5 grad op..og blomstring af alger tilfølge som gav vandet en del mere grøn farve!
Men i det daglige tror jeg at udsvinget er mindre..der går typisk en sydgående vind ned over søen om aftenen,som giver en del bølger mm.og her kunne jeg da godt forestille mig at de øvre meter vand kunne falde en smule i temp..
Men nu er det jo en del år siden jeg har været der,såe...Da jeg var der manglede der jo så også ca 1 meter vand i søen,og da jeg sidst så billeder fra nogen af de samme steder var vandet så kommet tilbage B)

Annoncører
Annoncører