Geophagus pelegrini - unger

Postet under : Cichlider - Amerika - Sydamerika - Jordspiser
Visninger : 1605

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger AB - 04/11-2013 20:47 04/11-2013 20:47
Jeg har nogle pellegrini som gerne yngler. Det har dog været svært at få ungerne til at blive til noget, fordi hunnerne altid sluger æggene eller spytter dem ud for at spise - og så er de væk.

Derfor har jeg flyttet en han og en hun over i et akvarie for sig selv, og det gav også resultat - jeg har omkring 25 små unger gående :) . Og hunnen går med æg igen. Fedt!

Problemet er, at jeg var nødt til at tømme hunnen for at få fat i ungerne, og det er jo ikke optimalt synes jeg. Derfor har jeg brug for lidt råd fra andre som har haft held med pellegrini eller fisk af samme type (crassilabris, steindachneri).

Jeg har tidligere fået yngel på crassilabris, men de var slet ikke så sky som de pellegrini jeg har nu, og ungerne kunne suges op .

Som sagt går en han og en hun i et akvarie sammen. Da hunnen gik med æg, valgte jeg at dele akvariet op med en filtersvamp. Dette for at hannen ikke skulle forstyrre hunnen, samt at jeg kunne fodre hannen uden at hunnen blev fristet til at spise.

Da ungerne så var fritsvømmende var det bare umuligt at få fanget dem. Hunnen var ekstremt påpasselig, og samlede ungerne op bare jeg kiggede ind i akvariet..

Hvordan gør jeg bedst? Lader hunnen og hannen gå sammen, og lader hunnen passe ungerne i akvariet? Deler akvariet op igen? Flytter hannen?

Hvor længe vil hunnen gå med unger før hun mister moderfølelsen og æder dem?

Vh Anders

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Jakob (Inaktiv) - 04/11-2013 23:31 04/11-2013 23:31
Spændene! Jeg vil fange hanne op og lade hunnen gå i fred med ungerne. Da jeg lavede dem, gik hunnen også for sig selv. Så vidt jeg husker blev hun ved med at tage ungerne ind til der ikke var plads mere og så havde de også en størrelse på over en cm. Mine kuld var noget større omkring 80-100 stk. Men hunne var også +20 cm.
Det kan være jeg må en tur til Vejle igen. :) pt. Har jeg kun en han på 16-17cm.
Pøj pøj vh Jakob

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger AB - 05/11-2013 10:34 05/11-2013 10:34
Hej Jakob - tak for svar!

Jeg prøver om jeg kan finde et ledigt akvarie til hannen så. Tror også det må være bedst.

Begyndte hunnen ikke på noget tidspunkt at spise ungerne?

Den hun som gik med æg er ikke meget større end 10-11 cm - deraf det relativt lille kuld.

Synes de hunner vokser virkelig langsomt. De hunner jeg har, er fra samme kuld som de hanner du fik.

Har din ene han, slået de andre ihjel? Det skete ved mine nemlig...

Har du eksperimenteret med blødt vand til dem, eller gik/går dine bare i postevand?

Jeg kan tage lidt unger med til dig hvis jeg kommer østover!

VH Anders

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Jakob (Inaktiv) - 05/11-2013 14:23 05/11-2013 14:23
Hannerne blive jo en del større så de voker også lidt hurtiger. Jeg oplevet ikke at hunne gik efter ungerne. Blot at de efterhånden blev for store til at blive taget i munden. De kørte bare på alm. Postevand.
Jeg delte min gruppe med en anden akvarist, da jeg ikke syntes de gik optimalt hos mig. Derefter mistet vi begge vores hummer og sidder nu tilbage med hver vores han. Så det ville da være fantastisk hvis du får mulighed for at hjælpe os med nogle unger!

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Jakob (Inaktiv) - 05/11-2013 14:24 05/11-2013 14:24
Hummer = hunner på en god dag *rødmer*

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger AB - 05/11-2013 16:21 05/11-2013 16:21
Ok - godt at høre hunnen ikke æder ungerne.

Det er fanme surt at miste sine hummer - det kender jeg godt *blink* hehe

Jeg giver lige lyd hvis jeg skal østover

Vh Anders

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger stig t (Inaktiv) - 06/11-2013 16:12 06/11-2013 16:12
Indlægget er rettet 06/11-2013 16:36 06/11-2013 16:36 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Et lille trick til at flytte unger.
Jeg placerer en sugeslange/rør et strategisk godt sted, hvor jeg forventer ungerne bliver "sluppet ud"
Slangen skal være vandfyldt så du lynhurtigt kan få gang i hævertsystemet når ungerne er i nærheden.

Bruger selv denne model og har aldrig oplevet unger der tager skade af den lidt hurtige flytning.
mvh Stig

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger AB - 06/11-2013 21:43 06/11-2013 21:43
#7 Tak for tippet. Har tidligere suget unger op, men havde ikke tænkt på at lade slangen ligge i akvariet - fin ide!

Vh Anders

Annoncører
Annoncører