Id af Geophagus

Postet under : Cichlider - Andet - Artsidentifikation
Visninger : 1419

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger nyberg - 13/01-2014 08:09 13/01-2014 08:09
Indlægget er rettet 13/01-2014 08:17 13/01-2014 08:17 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Jeg var så heldig at få fat i nogle Geophagus sp. i sidste uge. Forhandleren mente, at der var tale om Geophagus surinamensis, men jeg fik overbevist ham om, at det næppe var sandsyndligt. Selv hældte jeg til at der var tale om G. winemilleri eller G. abalios.

Nu har de gået i akvariet i et par dage og er faldet godt til. Jeg synes mest af alt, at de passer på G. abalios. De har heller ikke den sorte streg/markering, som man finder hos G. winemilleri. Men jeg synes godt nok, at det er halvsvært at slå fast. Jeg har også overvejet, om det kan være G. sp. "Pindare". Jeg synes dog, at at striberne er for få og tykke.

Fiskene er ca. 12-14 cm store.

Jeg håber, der er et par eksperter i Geophagus'er, der kan hjælpe mig med at komme nærmere.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger SAC - 13/01-2014 08:43 13/01-2014 08:43
Det er en af de sædvanlige svære. Nej, selvfølgelig er det ikke surinamensis. Og pindare er en helt anden fisk. Anden facon og helt anderledes farvet. Abalios er også det nærmeste, jeg kan komme det.....men uden at være helt sikker. Den lignet vel meget godt den her:

Eksternt link http://www.cichlid-forum.com/profiles/species.php?id=429

Det gør det selvfølgelig heller ikke nemmere, at der er flere abalios..

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger nyberg - 13/01-2014 09:43 13/01-2014 09:43
#2 Tak for det. Hvilke typer G. abalios findes der? Er det varianter i fangststeder?

i butikken stod jeg også og overvejede G. dicrozoster og G. megasema. Den sidste kunne jeg dog efterfølgende hurtigt udelukke, da den har en væsentlig større sideplet. G. dicrozoster ser ud til at have mere ujævnt mønster på halefinnen samt en sort streg på gællelåget. Det sidste er måske først noget, der kan dukke op med tiden?

Jeg synes, at halemønsteret på mine er meget lig det, man finder på G. sp. "Tapajos". Måske med få, brudte linier.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger SAC - 13/01-2014 10:40 13/01-2014 10:40
Indlægget er rettet 13/01-2014 10:45 13/01-2014 10:45 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Det er hverken dicrozoster eller megasema - det har du helt ret i. Jeg har tidligere lagt nogle billeder af mine megasema ind i en debat, men jeg kan godt prøve at oploade et af dem igen, når jeg kommer hjem fra arbejde. Megasema er noget mere farvestrålende med en skinnende orange søm på kanten af rygfinnen + nogle meget markante lyseblå farver. Dicrozoster er ret anonym på kroppen, men finnerne skinner i flotte røde og lyseblå farver.....

Af abalios er der flere forskellige varianter. Jeg har én, som jeg - ligesom dig - har købt som noget andet. Mine blev solgt som Geophagus steindachneri II - vildtfanget i Columbia. Derfor konkluderer jeg, at det må være den Columbianske variant af abalios. Jeg har hørt den omtalt som noget mere kedelig i farverne, end f.eks. den fra Venezuela.

Prøv at kigge lidt nede af det her galleri. Der kan du i hvert fald finde G. abalios, G. abalios "Columien", som de kalder den, og G. cf. abaliois Tamanaco II. (Der findes vist også en Tamanaco I). Der kan du forresten også se megasema, dicrozoster og sp. Pindare, hvis du vil være mere sikker.

Hvis man kun ser ud fra billederne, synes jeg nogle gange også, at G. sveni kan ligne, men den har jeg aldrig set i virkeligheden, så proportioner og farver kan sagtens være meget anderledes....

Her var forresten lige artiklen:

Eksternt link http://www.dcg-online.de/encyclopedia/wp-content/uploads/2010/11/...

Så må du igang med det tyske - eller noget Google Translate, hvis det går helt galt...

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger nyberg - 13/01-2014 12:53 13/01-2014 12:53
Jeg er mere og mere overbevist om, at der er tale om G. abalios. Især når jeg ser billederne i den artikel. Om det er den ene eller anden variant, skal jeg vist være mere dreven inden for jordspisere for at kunne afgøre.

De billeder, jeg har vedhæftet, kommer iøvrigt slet ikke fiskene til rette. De er meget flottere i virkeligheden og kommer formentlig på sigt til at erstatte de orange heads, jeg også har. På billederne kan man slet ikke se de røde stiber/søm, som de har på forkroppen. Men sådan er det jo ofte med akvariefotografi. Måske jeg skulle prøve at tage dem på video.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger SAC - 13/01-2014 15:49 13/01-2014 15:49
Du har ret i, at det næsten er umuligt ud fra billeder at vurdere, hvilken variant, man har. Så skal der være meget markante forskelle. Det er jo heller ikke sådan, at f.eks. ALLE abalios fra Columbia er ens. Alle individer er jo nok tværtimod forskellige, og udseendet kan variere en hel del, så....ofte er man næsten nødt til at vide, hvor de - eller forfædrene - er fanget for at kunne være helt sikker....

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger SAC - 14/01-2014 17:32 14/01-2014 17:32
Megasema....så kan du ikke være i tvivl.....

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Superbruger Tonny Brandt Andersen - 15/01-2014 01:25 15/01-2014 01:25

Geophagus abalios

Geophagus dicrozoster

Geophagus spec. "Pindare".

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger nyberg - 15/01-2014 07:56 15/01-2014 07:56
#7 Flot fisk. Den er rigtig fin med det røde søm langs rygfinnen. Der er tydelig forskel på størrelsen af sidepletten mellem G. megasema og G. abalios.

#8 Tak for det. Det er helt sikkert G. abalios, jeg har fat i. Nu har jeg stort set støvsuget hele Internettet for billeder af forskellige arter. G. winemilleri har jeg også helt udelukket, da den har et mere rødt og lidt anderledes halemønster end mine. Desuden har G. winemilleri lidt grovere (hvis det er det rette udtryk) striber end G. abalios.

Annoncører
Annoncører