Hva slags stilk?

Postet under : Akvariesiden.dk - Planter
Visninger : 1539

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger sira666 - 22/01-2014 21:20 22/01-2014 21:20
jeg har en plante som har fået en stilk på men jeg ved ikke om stilken bliver til en blomst eller til nogle frø? stilken vokser egentligt lidt ligesom en paderokke(landplante) men jeg tænkte på om nogen af jer kan svare på spørgsmålet?

hvis i vil se om i kan svare på om stilken slår blomst eller vil lave frø eller noget kan i se stilken hvis i går 9 minutter ind i videoen... men i må også meget gerne svare på 2 andre spørgsmål

de 2 andre spørgsmål:
hvad kan jeg gøre for at den lille plante jeg har af samme art bliver lige så høj? den er ikke vokset det seneste halve år hvor den anden vist kun var en måned eller 2 om at få den højde... men den ene kom i lige da akvariet blev startet og den lille kom i en måned eller 2 efter... og hvilken plante er der tale om?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Mr.Frog (Inaktiv) - 22/01-2014 22:57 22/01-2014 22:57
Indlægget er rettet 22/01-2014 23:08 22/01-2014 23:08 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Det ligner en Echinodorus bleheri.
Den sætter et skud ud, hvor den føder nye planter som perler på en kæde.
Jeps, gødning under/omkring roden.
Aner ikke om dens blomst, men vil tro den sætter blomster efter den er vokset langt ud af akvariet, men det er et gæt.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Sølz - 22/01-2014 23:21 22/01-2014 23:21

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger AndersNø (Inaktiv) - 23/01-2014 09:50 23/01-2014 09:50
Indlægget er rettet 23/01-2014 17:25 23/01-2014 17:25 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Sølz du er sku dygtig jeg vil huske dig næste gang jeg skal søge :P så smider jeg lige en besked til dig.

Jeg kan forresten ik se foto, ved ik hvorfor.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Mr.Frog (Inaktiv) - 23/01-2014 15:28 23/01-2014 15:28
Hvis man nu ikke kan se forskel på sværdbregnerne, så er det jo ikke nemt, at google plantens artsbeskrivelse ;)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger sira666 - 23/01-2014 17:21 23/01-2014 17:21
ja jeg vidste ikke det var en "sværdplante" hvordan ser man at det er det?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger sira666 - 23/01-2014 17:21 23/01-2014 17:21
og hvordan ser man om det er en bregne?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger Eislinn (Inaktiv) - 23/01-2014 18:19 23/01-2014 18:19
en af mine echinodorus ozelot (samme familie, men med brogede blade) lavede samme nummer og der kom også blomst. hvis blomsten bliver bestøvet, vil den sætte frø. Ellers formere de sig ved aflægger

Her på det næste billede er det min echinodorus blehri der er i gang med at sætte samme stilk som du viser - den kommer ud for oven af akvariet. Den kom dog ikke i blomst(sikkert pga min ene kat som synes den var sjov at lege med) men den satte en masse små aflæggere. Den satte i øvrigt rigtig mange af de stilke en overgang og blev ved, selvom jeg klippede en del af.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger sira666 - 23/01-2014 21:06 23/01-2014 21:06
jeg syns det er en dejlig plante så jeg vil gerne prøve at få "aflæggere" så man kan gi nogen gratis væk :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger AndersNø (Inaktiv) - 23/01-2014 22:43 23/01-2014 22:43
Sira666 kender du de der rødler klumper det er p....nemt og dem fra USB virker super godt, jeg kender ik andre sorry. Jeg gøder ik jeg fodre :P

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger USB_akvariegødning (Inaktiv) - 24/01-2014 02:58 24/01-2014 02:58
Indlægget er rettet 24/01-2014 03:06 24/01-2014 03:06 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

#2 den betegnelse er tæt på misinformation eller måske endda indoktrinering...

Planter føder ikke deres afkom Eksternt link http://en.wikipedia.org/wiki/Birth
Hverken ved en kønnet eller ukønnet formering...

og der er mig bekendt intet der hedder sværdbregne, Echinodorus er ikke i familie med bregner overhovedet, alle bregner sætter en form for pollen på bagsiden af bladene, det kan opleves hos Microsorum pteropus også populært kaldet javabregne ....
Hvad bliver det næste man skal "høre" fra din side af, vegetativ formering hos guppy Eksternt link http://da.wikipedia.org/wiki/Vegetativ_formering

De planter der dannes langs blomsterstænglen på Echinodorus(som er det rette slægtsnavn for planten, "sværdplante" er en populær betegnelse) og som udspringer/dannes ved noderne på stænglen, noderne er væsktpunkter, nøjagtigt som der sidder vækstpunkter diverse steder på f.eks. en stængelplante både over og under hvor bladet normalt er befæstet mod stænglen... disse planter der på dannes der på blomsterstængelen er en ukønnet formering og er reelt en kloning planten foretager og de små nye planter er en nøjagtig kopi af moderplanten celle for celle...

De blomster der dannes indeholder både han og hunlige organer og der vil ikke dannes såkaldte frø med mindre blomsten bestøves, dvs. man enten via naturlige måder som f.eks. blomster og bier, natsværmere, sommerfugle og i visse tilfælde også fugle eller for den sags skyld flagermus samt flere andre metoder tilfører de hunlige organer i blomsten såkaldt pollen som bærer de hanlige kønsceller...
Eksternt link http://da.wikipedia.org/wiki/Best%C3%B8vning

Lykkes det at bestøve blomsten, vil den efterhånden udvikle frø ... der er dog undtagelser f.eks. er Ottelia ulvifolia selvbestøvende, Eksternt link http://akvariegoedning.dk/index.php/om-planteakvariet-alger-godni...
Men Echinodorus er ikke selvbestøvende Eksternt link http://akvariegoedning.dk/index.php/om-planteakvariet-alger-godni...

Vil man se hvor "vildt" det kan udvikle sig, kan man bladre gennem denne tråd herfra Eksternt link http://akvariegoedning.dk/index.php/forum/Mit-Akvarium/2000-Ullit... Echinocorus kan være ret produktive hvis forholdene er til det....

Det er ekstremt sjældent at både Echinodorus grisebachii bleherae Eksternt link http://akvariegoedning.dk/index.php/plante-indexbilleder-og-info-... eller Eksternt link http://akvariegoedning.dk/index.php/plante-indexbilleder-og-info-... har så kraftige stængler at de vil gro over vand og sætte blomst, som oftest skal de hjælpes manuelt hvis det skal lykkes ... så det er en af de to du har, formentlig den første, der er mest almindelig i salg...

Der er ingen grund til at supplere op med nogen anden form for bundgødning og da slet ikke lerkugler hvis du har et "kanonbundlag", der på alle tænkelige måder er langt bedre end at anvende lerkugler...
At planten er bagud kan skyldes at den tidligere har oplevet næringsmangler, det kan tage planterne lang tid at komme oven på efter sådan en oplevelse,... men får den lys nok, næring osv. så plejer de at komme efter det lidt efter lidt...

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger AndersNø (Inaktiv) - 24/01-2014 07:58 24/01-2014 07:58
Indlægget er rettet 24/01-2014 09:31 24/01-2014 09:31 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

#9 Min fejl så lerkugler virker alså ikke. Jeg har brugt lerkugler siden 1996 hvor jeg så det første gang, så da jeg fandt USB's med rødler prøvet jeg dem og hos mig virker de i mit 220,250,125,54 og 40liters men det må så være fordi mit bundlag har brug for hjælp.

#11 er du nu helt sikker på din morgen vrede ik har farvet dit svar? Du lyder da lidt sur og jeg vil da iden grad copy paste denne lyd bid.
(Der er ingen grund til at supplere op med nogen anden form for bundgødning og da slet ikke lerkugler hvis du har et "kanonbundlag", der på alle tænkelige måder er langt bedre end at anvende lerkugler... *uhh* ).da jeg nu har anbefalet de rødler kugler til virkelig mange så nu må jeg undskylde til dem der har spildt deres penge på noget ubrugeligt skrammel.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger USB_akvariegødning (Inaktiv) - 24/01-2014 11:49 24/01-2014 11:49
Jo, lerkugler virker skam fint, men lige i denne situation, hvor Sira har anvendt et fuldt lerbundlag i akvariet, der er alle de ingredienser der skal til og det vil hverken gøre fra eller til at tilføre lerkugler... Lerkugler er i princippet beregnet til eftergødning, altså man kan anvende dem hvis man ikke har fået lagt en fuld gødningsbund, på den måde slipper man for at skulle tømme akvariet og ligge det om, og vil alligevel via kuglerne kunne opnå et godt resultat... men starter man forfra vil det klart være en fordel at ligge et fuldt bundlag, som nærmest vil være "slaraffenland" for planterne, samt der er den store fordel at det længe vil udvikle co2 som også er til gavn for planterne, lige den del med co2 udvikling vil være meget minimal fra nogle få få kugler....
Så der er altså i den forstand ikke spildt penge på kugler, men kuglerne er en dyr løsning i forhold til et komplet bundlag som dette Eksternt link http://www.akvariegoedning.dk/index.php/om-planteakvariet-alger-g...

Vrede er nok så meget sagt, men MrFrog har været her længe nok til at vide, at man bør kalde tingene ved deres rette navn.. man skal huske, at der her på forum, er mange der "kikker over skulderen" og der er ingen som helst grund til at bruge nogle benævnelser der er direkte misvisende og nemt kan opfattes som værende fakta... kender man ikke den rette betegnelse på f.eks. forholdet omkring hvad en "plantefødsel" reelt hedder, så kan man som minimum, som jeg har gjort her, sætte det i gåseøjn, hvorved man kan forstå at det skal læses i en overført betydning... derfor er det også i orden at der skrives Aner ikke om dens blomst, men vil tro den sætter blomster efter den er vokset langt ud af akvariet, men det er et gæt. Der fremgår det netop at der er tale om et gæt.... og formentlig ikke skal tillægge kommentaren nogen større betydning.
Iøvrigt danner planterne også under vand blomsterne, men af gode grunde bliver de ikke til noget og en blomst under vand vil som oftest være et "sørgeligt" syn da den normalt ikke vil folde sig ordentligt ud, men snarere vil kronbladene nærmest klaske sammen på grund af det våde element den befinder sig i...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger sira666 - 24/01-2014 23:31 24/01-2014 23:31
#11 du er så klog på det med planter... en skrev til mig at jeg skulle sørge for at den del af planten der er over vand ikke tørre ud(den begyndte også at føles lidt tør) så jeg har puttet en pose over(hans forslag)... er du enig i at dette er nødvendigt? altså han skrev helt nøjagtigt "du kan stille en lampe hen over skuddet når det kommer over vandet også kan du smide en gennemsigtig pose over skuddet og smide noget vådt vat i den pose , husk posen skal være åben i bunden"

jeg mistænker lidt at den lille Echinodorus ikke får så meget næring fra bundlaget fordi der er mange planter omkring den... men ellers har den jo massere af lys og det hele... enda mere lys end den store Echinodorus (muslingeblomsterne kan godt lide at være i enden med den store) samtidigt holder mallerne mest til ved den lille (man skal være grundigt med bundsugeren rundt om planten) så der burde ellers være gode vækstmuligheder... men kan godt se at den kan have været udsat for næringsmangler... da jeg købte de 2 anede jeg intet om dem så jeg købte vistnok 9 til mit akvarie hvorpå jeg fik at vide at de skulle have 15 cm mellem sig og 10 cm fra akvariets kanter... så jeg måtte flytte de fleste af dem så 8 af dem stod i mit 54 liters uden gødning af nogen form... men den har stået i mit 180 liters i 6-9 måneder... det er meget sjovt at se at det er den eneste der ikke vokser for alle andre planter sætter udløbere ud og vokser med lynets hast... den sætter skam også selv mange nye blade ud når jeg klippe de beskadigede blade væk... den vokser bare ikke... alt andet skal klippes ned og spreder sig... jeg har enda fået et lille skud jeg ikke kan identificere da det eneste der står omkring den er cryptocoryner som den ikke ligner :P

kan jeg risikere at den lille slet ikke kommer til at vokse sig større end den er nu? :/

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger sira666 - 24/01-2014 23:43 24/01-2014 23:43
hvis der skulle komme blomster på stilken kan man så bestøve en blomst på stilken med polmen fra en anden blomst fra samme stilk? og hvis der kommer 1 kan man så bestøve blomsten med dens egen polmen? (ja jeg har vist ikke haft nok biologi i folkeskolen *skeptisk* )

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Bruger USB_akvariegødning (Inaktiv) - 25/01-2014 02:55 25/01-2014 02:55
Det lyder som nogle misforståede hensyn,... der er så at sige ingen grund til at gøre noget som helst ved blomsterstænglen med mindre den gror direkte op i en lyskilde, der vil den kunne tørre ud...
Blomsterstænglen er lidt ligesom en "navlestreng", den forsyner alle de små planter, blomster osv med det der skal til af næringsstoffer, hormoner osv.. så det er moderplanten der styrer forløbet og de små nye planter kan ikke klare sig selv før de har en vis størrelse med 3-4 blade, eller så er man i det mindste sikker på at de kan klare sig videre i et selvstændigt forløb..

og de nye planter er ikke specielt afhængige af lys, ofte vil man se at planterne selv dirigerer en stængel hen i det fjerneste og mørkeste hjørne og den første plante der udvikler sig er sådan set den aller yderst på blomsterstænglen og det er også den første der sætter rødder og hæfter sig i bundlaget... det har planten formentlig en ide med, da den nye plante i den anden ende også vil bidrage med næring osv. til de "mellemplanter" der findes på stænglen...
Men der er forskel på hvordan planterne reagerer på lyset... du kan se her på dette billede, hvor der iøvrigt intet er gjort ud over at holde planterne på lidt afstand af lyset og dermed varmen der kan tørre dem helt ud hvis det får lov at fortsætte, du vil kunne se på enkelte at de helt kompakte planter der har været tæt på lyskilden også har en smule mere brunlige rande i kanten af bladet og det er på grund af varmens udtørring, men planterne der er vokset over lampen vil tilsvarende have en betydelig kraftigere strækningsvækst, fordi de egentlig kun får den smule dagslys der kan trænge ind samt lidt diffust lys fra min akvarielampe...
og som det ses er det ikke noget problem at planterne gror ud af akvariet heller, bare der er forbindelse til moderplanten via blomsterstænglen.... de enkelte små planter skal dog i kontakt med vand for at kunne danne rødder ellers kan de sidde meget meget længe på stænglen... men når de er så vidt kan de faktisk "pilles" af blomsterstænglen eller man kan klippe blomsterstænglen af ved moderplatnen og lade den flyde i akvariet, det kan de sagtens klare og der vil de så danne rod og kan efter der er 1,5-2 cm rod plantes ud...

med det bundlag og antallet af planter du har, behøver du ikke være nervøs for at nogen af planterne tager næring fra andre overhovedet... Tro mig, der er nok til 50 gange så mange planter også i en anseelig størrelse...
Jeg ved ikke hvor du har afstandene fra, men Echinodorus er for det meste store eller meget store planter og en afstand mellem dem på 15 cm er ikke meget hvis de vel at mærke trives og gror til.. se billedet her af min knægt der står med en ca. 3 mdr. gammel Echinodorus amazonicus... knægten er 190 cm høj så det giver nok størrelsen et lidt andet perspektiv og man skal forvente at planterne bliver lige så bredde som de er høje.. vel at mærke hvis de får lov at udfolde sig helt... sådanne planter kan ofte have 40-50 blade og er dermed temmelig omfattende og vil ikke have noget problem med at udfylde et helt 250 liters akvarium... Eksternt link http://akvariegoedning.dk/index.php/plante-indexbilleder-og-info-... det midterste billede nederst...
lige den plante har vel omkring 25-30 blade og er lige omkring en meter i højden...
Det faldt mig lige ind,... er der tilstrækkelig med cirkulation omkring den lille plante der ikke vokser, for ser jeg på videoen udviser et par af bladene stadig tegn på næringsmangler, det er derfor de bliver gulligtbrune i spids og kanten på bladene...

Ja, i visse tilfælde, hvis det er en arveegenskab og dermed genetisk bestemt, men det tror jeg nu ikke, ... jeg tror der er tale om næringsmangler og det kan som nævnt ovenfor være pga. næringsmangel ikraft af en manglende tilstrækkelig cirkulation omkring planten... Lige det forhold bliver som oftest også værre, hvis man ikke gør noget, efterhånden som de øvrige planter gror til og tager mere og mere op for cirkulationen... den side af sagen skal være iorden ellers er det mere eller mindre nyttesløst at tilsætte gødning...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
Bruger USB_akvariegødning (Inaktiv) - 25/01-2014 03:03 25/01-2014 03:03
sira666 skrev :
hvis der skulle komme blomster på stilken kan man så bestøve en blomst på stilken med polmen fra en anden blomst fra samme stilk? og hvis der kommer 1 kan man så bestøve blomsten med dens egen polmen? (ja jeg har vist ikke haft nok biologi i folkeskolen *skeptisk* )

Ja, det kan man godt, men det er mest hensigtsmæssigt at anvende pollen fra en anden plante af hensyn til arveegenskaberne og fordeling af generne fra andre planter, det gør på sigt planten mere robust og følger så at sige de samme regler som der er for dyr og vore arveegenskaber, det er der ingen forskel på...
jeg tvivler nu på at det er noget der er indeholdt i pensum i folkeskolen :P

Noget helt andet er, at jeg personligt ikke ville ofre den den store opmærksomhed med at få den i blomst og tage mig af det,... som jeg vist fik nævnt så er netop Ech. grisebachii xxxx's blomsterstængler meget svage og de vil have besvær med at sætte og holde blomsterstængelen oven vande, og de har en tendens til at dykke stænglen under vand, hvor der så kan udvikles rigtigt mange adventiv planter langs stænglen i stedet...

Hvis man vil have blomst og bestøve dem, så er det faktisk langt nemmere med lige netop den plante at dyrke den emerst hvorved man har en langt større chance for at holde blomsterstængelen væk fra vand..

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #18
Bruger ThomasBallerup - 25/01-2014 05:18 25/01-2014 05:18
sira666 det er godt nok en flot plante du har der..
jeg har en helt magen til, eller øh langt fra, for min ancistrus er meget glad for at æde dens
plade helt tynde og hullede, så jeg gætter på at du ingen malle har ?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #19
Bruger sira666 - 25/01-2014 13:07 25/01-2014 13:07
#18 jeg har 3 maller og 4 sværddrager der alle er glade for at nappe på den men de napper kun på de blade hvor der kommer alger på(eller også kommer der alger på bladene fordi fiskene har beskadiget bladet) så så længe jeg fjerner de blade der er alger på så sætter mallerne sig faktisk ikke på dem mere... jeg tror jeg gennemsnitligt klipper 1,5 blade væk om ugen og de kommer så meget hurtigt igen inde fra midten...(egentligt Jørn Ullits der fortalte mig jeg skulle klippe de blade af... ;) )

men det går vel egentligt lidt hånd i hånd? kommer der lidt alger på et blad vil fiskene gerne have de blade og det at fiskene bider i bladet beskader vel bladet så der kommer flere alger som de kan bide i?

men #18 du skulle se min plante før jeg begyndte at klippe bladene af dem... over halvdelen var sorte af alger og gul/brune
sådan så bladene ud før jeg begyndte at klippe: Internt link http://akvariesiden.akvariefisk.dk/storage/messages/6C8ABEC2-A9F3...
Internt link http://akvariesiden.akvariefisk.dk/storage/akvarier/1BE2C101-B96A...
der er stadig en del grønne alger på men efterhånden som jeg klipper ser det faktisk ud som om at algerne kommer langsommere og langsommere igen... gælder også for de andre planter i akvariet... er alle bladene fuld med alger så kommer der hurtigt alger på de nye blade men er det kun få af bladene kommer algerne langsommere :P

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #20
Bruger Mr.Frog (Inaktiv) - 26/01-2014 06:05 26/01-2014 06:05
Indskydelse til #5 og #2
Min mening var, at hvis man ikke kender den plante man skal søge oplysninger på, om det er en sværdplante, bregne, cryptocoryne eller andet, så er det svært at google den.

Jeg har ikke nævnt noget om der ikke er næring nok i Siras bundlag, men svaret på spørgsmålet om der skal næring ved rødderne.

Hvis man ikke forstår andres sprog, så behøves man jo ikke svine dem til.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #21
Bruger sira666 - 26/01-2014 14:08 26/01-2014 14:08
#20 nogengange glemmer man også ord :P så er det godt der findes synomymer for stort set alt... bare man forstår hvad hinanden siger/skriver :P

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #22
Bruger USB_akvariegødning (Inaktiv) - 26/01-2014 16:22 26/01-2014 16:22
#20 formålet er ikke at svine dig overhovedet, men du plejer at være betydeligt "skarpere" i svarene...
Min holdning er at man skal kalde tingene ved det rette navn eller som jeg angiver i #13 at skrive tingene i gåseøjn, hvis det skal forstås i overført betydning...
Der er slet og ret i hobbyen masser af gamle antagelser der bliver ved at forfølge diverse ting og det mener jeg at man i 2014 burde være kommet ud over.. og der er masser af muligheder for at finde information via google og tilsvarende sider også at finde frem til de rette benævnelser.
Men jeg vil give dig ret i at tingene bliver sværere at slå op på google hvis man ikke i forvejen har det korrekte navn, men der er dog muligheder for at bladre gennem diverse databaser med akvarieplanter hvor man rent billedligt har mulighed for at foretage en genkendelse... og det kan være tidskrævende..

Beklager "svineren" men det som nævnt skulle det ikke opfattes som sådan...
men essencen af at anvende korrekte benævnelser står jeg ved, idet det som beskrevet er andre der kikker med og er på begynderstadiet, der skylder man at levere så korrekt en besvarelse som mulig.. ellers vil jeg mene at man lige så godt kan undlade at svare hvis man alligevel ikke er inde i tingene... det håber jeg du er enig i...

Annoncører
Annoncører