Første dambesøg i år

Postet under : Havedam - Generelt
Visninger : 1718

Postet fra Havedamssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger sira666 - 03/03-2014 16:05 03/03-2014 16:05
Indlægget er rettet 03/03-2014 16:06 03/03-2014 16:06 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

det er godt nok ikke var for tidligt at jeg fik kigget til havedammen :s tror min slørhale/guldfisk havde 7 cm højde at svømme på? jeg fik også raget en god del alger/blade op mens jeg fyldte vand i men pluseligt føltes det som om at noget greb fat i mig... jeg håber at det er dens ven der bare har haft gemt sig... det var ved pumpen så jeg valgte lige at løfte op i pumpen og så kommer der med det samme en råden lugt efterfulgt af lugten af saltvand

jeg håber lugten kom fra havnen lige ved siden af for sådan lugter hele byen når der er kommet fisk i land men dog ikke nede ved os... jeg håber også at dens ven(en hvid slørhale/guldfisk) stadig er i live... de 2 plejer at skiftes til at jagte hinanden og "lege" så det ville være synd hvis den skulle gå alene :/ ved nogen hvor man kan købe en lignende i nordsjælland hvis det er?

hvordan så jeres første dambesøg i år ud? regner ikke med at det for nogen ser ud som det gjorde hos min far for 3-4 år siden... den 1,5 meter dybe havedam havde været bundfrossen med kun 1 overlevende fisk ud af 21

Postet fra Havedamssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger preben j (Inaktiv) - 06/03-2014 22:56 06/03-2014 22:56
Indlægget er rettet 06/03-2014 23:02 06/03-2014 23:02 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

har holdt lidt øje med dammen de sidste dage og kan fortælle at fiskene nyder det lunere vejr :D Jeg overvejer om pumpe og filter snart skal startes op.
jeg har haft dammen i 4 vintre og aldrig mistet en fisk , min dam er kun 80 cm dyb og isen har de år det var værst med frosten max været 30 cm.
en dam på 1,5 mtr. dybde bundfryser ikke, for der er en del varme i jorden i 1 mtr dybde. er dammen bygget så den faktisk ligger over jordhøjden kan den måske bundfryse. ;)
den mest almindelige årsag til fiskedød om vinteren, er iltmangel, så sørg for at rense bunden for blade og skidt sidst på efteråret for det ligger og rådner og optager ilten og gasserne kan ikke komme ud når isen lukker vandet . smid eventuelt en lille luftsten i dammen.

Annoncører
Annoncører