Geophagus Surinamensis, hjælp med Han og hun

Postet under : Cichlider - Amerika - Sydamerika - Jordspiser
Visninger : 2138

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger rsvendsen85 (Inaktiv) - 30/03-2014 20:13 30/03-2014 20:13
Hej

Jeg har 5 stk geophagus Surinamensis, som er ved at være godt store. Jeg skulle mene at de bedst gik i par, så ville til at tage de 3 fra. Mit problem ligge dog i, jeg ikke kan se forskel på han og hun. Synes nemlig, ikke der er nogen der ligesom følges af. Jeg har dem til at gå i et 325L.

Her er billede af de 5 stk. (hvis det vil lykkes)

Nu synes jeg det ville være sjovt at få dem til at yngle. Kan det lade sig gøre, når der også går 2 stk L-66 der i?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger nyberg - 30/03-2014 20:37 30/03-2014 20:37
Jeg er ret sikker på, at det er Geophagus altifrons, som du har gående.

Der kan muligvis være en tendens til, at de individer, der vokse hurtigst og hurtigst danner finneforlængelser, er hanner. Det behøver ingenlunde at være reglen. Hos Mine egne Geophagus sp. "orange head", var jeg sikker på at have udpeget alfahannen i flokken - lige indtil den lagde æg...

Med andre ord; jeg tror, at du skal se dem yngle før, at du kan udpege kønnene med 100% sikkerhed.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger SAC - 30/03-2014 21:57 30/03-2014 21:57
Jeps, det er selvfølgelig Geopahgus altifrons. Geophagus surinamensis findes ikke......

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger daltiny (Inaktiv) - 30/03-2014 22:33 30/03-2014 22:33
vis det er fordi du vil yngle med dem ville jeg vente til du har et par der yngler og så tage de andre fra så er du også sikker på at han og hun har accepteret hinanden det har jeg gjort med held flere gange
mvh bjarne

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger rsvendsen85 (Inaktiv) - 31/03-2014 20:08 31/03-2014 20:08
Tak for svar, men der er bare ikke rigtig sket noget, i forhold til yngel. Men jeg slå koldt vand i blodet og ser om der er nogen af dem der vi danne par. :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger nyberg - 31/03-2014 21:22 31/03-2014 21:22
Jeg så iøvrigt lige, at du også spurgte mht. sugemallerne. Jeg kender ikke den pågældende art. Jeg har dog lige afhændet to stk. Pseudacanthicus leopardus (også kendt som l-114), hvoraf den ene ventede på, at mine Geophagus sp. "orange head" havde lagde en ordentlig omgang æg. Herfter gik den ombord i "kaviaren" til forældrefiskenes store frustrationer. De nåede ikke engang at blive færdig og blev ganske enkelt jaget væk af mallen, som havde ca. samme størrelse som de to Geophaguser.

Nå, det var ikke for at skræmme dig. L-114 kan vist være lidt af en bølle.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger SAC - 31/03-2014 21:56 31/03-2014 21:56
Indlægget er rettet 31/03-2014 23:35 31/03-2014 23:35 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Geophagus altifrons er ovofil mundruger. Ingen sugemalle vil få den mindste chance for at nappe æg. Hunnen tager æggene i munden ganske få sekunder efter, at de er lagt. Først lægger hun en stribe æg på 3 - 6 cm. (stribens længde - ikke æggene...) Så befrugter hannen dem. Og så tager hun dem straks i munden, hvorefter hun lægger en ny stribe. Hvis hun føler, at nogen vil tage æggene, kan det hænde, at hun tager dem i munden før hannen når at befrugte dem. Men så bliver de bare befrugtet i hendes mund.

Hvis jeg havde en flok på fem, ville jeg vente, indtil der var dannet et par. Når de så er klar, vil de indtage et midertidigt territorium, hvorfra de vil skubbe de andre fisk over i den anden ende af akvariet. SÅ kan man overveje at flytte nogle af dem.

Jeg ved ikke rigtigt, hvor du har fundet dine oplysninger. For det første er det jo tydeligvis ikke surinamensis. For det andet går alle Geophagus bedst i flok. Hvis du gør, som jeg har beskrevet og lader dem vælge selv, vil du have gode chancer for at lave et opdræt. Hvis du udvælger en tilfældig han og en hun, vil det med stor sandsynlighed mislykkes. Men der er én ting, du i hvert fald ikke må gå på kompromis med: Tålmodighed. Du kan sagtens risikere, at de går i akvariet i lang tid, før det lykkes.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger halo15 (Inaktiv) - 04/04-2014 00:50 04/04-2014 00:50
SAC skrev :
Jeps, det er selvfølgelig Geopahgus altifrons. Geophagus surinamensis findes ikke......

Hvor findes ikke? I jylland?
Jeg ha købt et par surinamensis til 350kr stykket hos neonfisken.
De ha dem tit i butikken.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger nyberg - 04/04-2014 08:46 04/04-2014 08:46
Indlægget er rettet 04/04-2014 08:48 04/04-2014 08:48 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Så vidt jeg har forstået, er den oprindelige beskrivelse af Geophagus surinamensis ikke præcis nok længere til entydigt at identificere arten. Jeg tror, at SAC ved meget mere om dette :)

Thomas Weidner beskriver en art, som han angiver som G. surinamensis, og som lever i Surinam-floden. Denne skulle være ekstrem sjælden i handlen og stort set kun hjembringes af rejsende akvarister.

Panta Rhei Aquatics i Tyskland hævnder at have fat i den rigtige G. surinamensis:

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger SAC - 04/04-2014 15:04 04/04-2014 15:04
Neonfisken har - eller har haft - en fisk til salg, som de udbød som Geophagus surinamensis - vildtfanget i Columbia. Det siger vist det meste..... De havde nogle fotos på deres hjemmeside, som for mig så ud som Geophagus dicrozoster, men der var tale om meget unge fisk. Det passer nu meget godt med, at det er utroligt populært at udbyde dicrozoster som surinamensis, og at den kommer fra Columbia.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger halo15 (Inaktiv) - 04/04-2014 15:43 04/04-2014 15:43
Nå .... Så neonfisken ha taget røven på mig!! *blink* *blink* *blink*
G.dicrozoster og surimanensis ser ens ud.
Hvad er forskelle. Det er ikke til at finde ud af.
Pt. Ha de til salg G.winimillieri, det ha j ledet længe efter.
Men hvad nu hvis de ikke er den ægte vare??
Jeg vil ikke snydes igen *doh* *doh* *doh*

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger gogzki (Inaktiv) - 04/04-2014 15:53 04/04-2014 15:53
Jeg tror godt at vi med SAC´s efterhånden mange kompetente og ikke mindst faktaunderbyggede kommentarer, omkring lige netop dette emne, kan slå fast at en fisk opgivet på forhandlerlister som Geophagus surinamensis frit oversat betyder "Ej identificeret jordspiser"

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger Vandpjaskeren (Inaktiv) - 04/04-2014 18:24 04/04-2014 18:24

Jeg vil da også gerne bidrage til tråden med ovenstående saksning fra Ph.D. Jan H.A. Mol's bog "The Freshwater Fishes of Suriname", udgivet på forlaget Brill i 2012.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger SAC - 04/04-2014 19:20 04/04-2014 19:20
Rolig nu, gutter. Jeg vil IKKE citeres for at have sagt, at Neonfisken svindler. Men de har sikkert bestilt denne fisk fra en importør, der har solgt den under det navn. Og desværre så kan forhandlerne ikke være opdateret på alt hele tiden - det må vi nok bare acceptere, at de ikke har tid til.

Desuden har jeg heller ikke set dine fisk, Tim. Kan du komme afsted med at vise os et billede eller to af dem?

Jeg tror så roligt, du kan købe de G. winemilleri. Men dem kan du vel så nogenlunde kende?

Der er ret store forskelle på den G. surinamensis, der omtales i beskrivelsen fra 1791 og G. dicrozoster. De ser meget forskellige ud, og de har forskelligt ynglemønster.

Vandpjasker: Det er nok sværere at finde en akvariebog, der IKKE har et billede af en G. surinamensis, Du kan jo f.eks. også selv prøve at Google den og se billedsektionen. Prøv så at tælle, hvor mange altifrons, der er, hvor mange dicrozoster o.s.v. der er. Når jeg lige slår den op nu, så ser jeg her hos mig første linje: 5 altifrons og en dicrozoster. Anden linje: Samme fordeling. Tredje linje:
5 altifrons og to, som vistnok er brokopondo. Der er også en winemilleri: https://www.google.dk/search?q=geophagus+surinamensis&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=zeQ-U8b1DabL4AT3Rg&ved=0CC0QsAQ&biw=1684&bih=794&dpr=0.95#facrc=_&imgdii=_&imgrc=64HBEv8TDS_ZrM%253A%3BayPMMKsSdxF6EM%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.harald-hecke.de%252Fgeophagus1.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.harald-hecke.de%252F1anlage.htm%3B640%3B480

Du kan også prøve at se, hvor mange altifrons o.s.v. der ligger på youtube, hvis du søger på Geophagus surinamensis.

Det eneste, der bekymrer mig lidt, er, at Panta Rhei mener at have den rigtige. Folkene dér plejer at være nogle af dem, der har mest indsigt på dette område, så det må jeg forske noget mere i.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger nyberg - 04/04-2014 19:34 04/04-2014 19:34
Indlægget er rettet 04/04-2014 19:46 04/04-2014 19:46 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

#11 Mange af arterne ligner hinaden. Der er en planche, dog af ældre dato, i denne tråd, hvis du scroller helt ned:
Eksternt link http://www.theokaa.org/vb40/showthread.php?7248-Geophagus-abalios
Her kan man se, at detaljer som sideplet, tværstriber og halemønster er med til at afgøre om det er den ene eller anden art.

På DCG-online.de ligger der en artikel af Thomas Weidner, hvor han beskriver en art, som man umiddelbart ville tro var en lokalvariant af Geophagus abalios, men som nok ligger sig et sted mellem G. dicrozoster og G. abalios. Ved nærmere eftersyn har den nemlig en kileformet "stribe" lige bag sidepletten, som G. dicrozoster også har. Thomas Weidner mener, at der er tale om en selvstændig at, og kalder den for Geophagus sp. "Columbia/Venezuela".

#5. På din profil ser det ud til, at du lige har haft held i sprøjten med at opdrætte Geophagus abalios.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Bruger nyberg - 04/04-2014 19:44 04/04-2014 19:44
SAC skrev :
Det eneste, der bekymrer mig lidt, er, at Panta Rhei mener at have den rigtige. Folkene dér plejer at være nogle af dem, der har mest indsigt på dette område, så det må jeg forske noget mere i.

Jeg følger spændt med :-)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
Bruger Vandpjaskeren (Inaktiv) - 04/04-2014 19:51 04/04-2014 19:51
Øh SAC, har du set den bog jeg omtaler, for det er altså ikke en hvilken som helst fiskebog. Det er en 889 siders tyk bog som specifikt omhandler fisk i Suriname, viden indsamlet af en videnskabsmand som rent faktisk har været i Suriname og samlet fiskene selv. Bogen er udgivet af det hæderkronede akademiske forlag Brill. Noget jeg måske ikke umiddelbart vil sammenligne med en frisk google-søgning ;)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #18
Bruger SAC - 05/04-2014 12:19 05/04-2014 12:19
Jeg vil på ingen måde underkende din bog. Den er jo også kommet så sent som i 2012, så hvis der har været videnskabsmænd i Surinam og bestemt, at en af de fisk, de har fundet, er skal være G. surinamensis, så må jeg selvfølgelig rette ind. Jeg kan - forhåbentlig - også lære noget og blive klogere. Det vil bare gøre det endnu sværere at være seriøs akvarist, og det gør på ingen måde alle de alifrons, dicrozoster o.s.v. der bliver solgt som surinamensis verden over, til surinamensis..... Men nu skal der spørges lidt rundt omkring......det er helt sikkert.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #19
Bruger Ærøvej - 06/04-2014 23:09 06/04-2014 23:09
#11 G. winemilleri kan man let kende. Det er den eneste, der kun har 4 sorte lodrette bånd på kroppen. alle lignende arter har flere. Det kan man allerede se ved mindre fisk på 4-5 cm.

Vi er en flok fra Vejle Akvarieforening der kører til Panta Rhei d. 26. april. Der regner jeg med at købe en god flok G. surinamensis. Så må vi jo se hvad de kommer til at ligne om et år. Det er et navn man bør have i samlingen. Om man så har arten er et godt spøtgsmål!!!
Er der nogle der ved om typen(første fund) af G. surinamensis findes i en eller anden samling eller kun som tegning eller beskrivelse. I så tilfælde vil det jo kunne opklares ved en dna-sekventering. Jeg prøver lige at spørge Jens Gottwald i Panta Rhei når vi kommer forbi om et par uger eller tre.

/Carsten

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #20
Bruger nyberg - 07/04-2014 09:21 07/04-2014 09:21
Indlægget er rettet 07/04-2014 13:14 07/04-2014 13:14 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Jeg kan ikke huske, hvor jeg har læst eller set det, men jeg mener at der findes et ældgammel, konserveret eksemplar af G. surinamensis i mere eller mindre tvivlsom forfatning. Det kan være, at jeg forveksler det med noget andet.

Carsten, jeg synes også, at du dukkede op på en video på YouTube, som vist var nede fra Panta Rhei. Det lyder som om, at det er et besøg værd :-)

Mvh Mads

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #21
Bruger nyberg - 18/04-2014 16:25 18/04-2014 16:25
Jeg faldt over denne korte beskrivelse af de fisk, som Panta Rhei angiver som værende G. surinamensis:

Eksternt link http://cms.panta-rhei-aquatics.com/alles/kurz-vorgestellt-geophag...

Om det så er den samme, som blev beskrevet i 1791 - eller noget andet, vil jeg ikke give et bud på. Men det lader i hvert fald til, at de har fat i noget, der er ret usædvanlig i butikkerne.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #22
Bruger Ærøvej - 02/05-2014 22:39 02/05-2014 22:39
Indlægget er rettet 02/05-2014 22:44 02/05-2014 22:44 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Hej igen

Så har eg været hos Panta Rhei igen. Jeg købte 12 stk. G. surinamensis. Det er et kuld unger som Jens Gottwalds kammerat har avlet. Jens hjembragte 14 fisk fra typelokaliteten og har selv de 10. De 4 fik hans kammerat, som så har fået et par kuld unger. Det er dem som der nu er til salg i butikken. Det er det nærmeste vi nogensinde kommer den art. Jeg spurgte til den fisk, der er bevaret fra 1791. Den findes endnu, men den er konserveret i formalin og derfor er alt DNA ødelagt. Havde fisken været konserveret i sprit, ville det have været en smal sag at afgøre om det var den rigtige fisk, som Jens hjembragte for et par år siden. Jeg synes Jens har fat i noget, men det er helt sikkert at vi aldrig bliver 100% sikker på hvilken fisk der blev beskrevet dengang.
G. surinamenis skulle blive ret stor - op til 25 cm. Det betyder nok at jeg bliver nødt til at komme af med nogle af fiskene om et års tid. Jeg prøver at lægge billeder op på denne tråd, når fiskene begynder at vise lidt farve til efteråret. Lige nu er de små og grå, men vokser alle 12 godt til og ser fine og sunde ud. De har godt af at få en gang klare myg (tre gange dagligt)her lige i slutningen af vintermyggesæsonen. En af de nærmeste dage glæder det om at komme ud til kysten og fange en masse Mysis, så der er super foder ind til sommergenerationen af myg dukker op i midten af juni.

Hilsen Carsten

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #23
Bruger Vandpjaskeren (Inaktiv) - 03/05-2014 12:57 03/05-2014 12:57
Lyder godt, spændt på at se billederne!

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #24
Bruger nyberg - 04/05-2014 16:17 04/05-2014 16:17
Det bliver spændende at se dem, når de er farvet ud.

Annoncører
Annoncører