Gymnogeophagus sp. Catalan

Postet under : Cichlider - Amerika - Sydamerika - Jordspiser
Visninger : 1720

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger SAC - 02/07-2014 12:22 02/07-2014 12:22
Det er jo højsæson for Gymnoer, så - hvad synes i om mine G. sp. Catalan? Den tilhører meridionalis/rhabdotus-gruppen, men den har ikke de vandrette røde og blå striber på kroppen. (Jeg ved, nogle af jer har haft meridionalis-varianter, sp. Sarandi o.s.v.) I stedet er kroppen nærmest gul, mens finnerne har de skinnende farver og får fine forlængelser, når fisken bliver lidt ældre. Desværre kan min I-Phone ikke helt gengive alle farverne (selvom den trods alt er bedre, end mit pocket-kamera.)

Sp. Catalan er den mindste "kendte" Gymnogeophagus. Den bliver blot 8 cm....

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Vandpjaskeren (Inaktiv) - 02/07-2014 13:43 02/07-2014 13:43
Jeg synes den er meget køn, SAC. Jeg er vild med dens aftegninger og lidt sarte udseende.
Og tilmed en dejlig størrelse ;)
Hvor har du fundet den?

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger SAC - 02/07-2014 17:22 02/07-2014 17:22
Jeg har fået den i Norge....

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Roland - 03/07-2014 07:01 03/07-2014 07:01
Fin men, når jeg søger på Gymnogeophagus, er det den med mindst farve. Er det rigtigt, du lyder jo som om den er rigtig pæn :D

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger nyberg - 03/07-2014 09:08 03/07-2014 09:08
Det er rigtig fin lille fisk.

Skulle den ikke gå på "køl" ude i din have for tiden? :)

Mvh Mads

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Kennet (Inaktiv) - 03/07-2014 09:17 03/07-2014 09:17

Det er en rigtig fin fisk.

Mvh. kennet

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger SAC - 03/07-2014 10:38 03/07-2014 10:38
Roland: Hvis du sammenligner med meridionalis/rhabdotus-typerne, så er kroppen lidt mere sart farvet, mens finnerne er lige så skinnende. Men de er jo også umulige at hamle op med...du skal vel i saltvand for at finde noget lige så skinnende. Jeg synes, at den her er fin og lidt anderledes - og BESTEMT ikke bleg.

Mads: Jeg har mine G. sp. Cuaro og G. ex-meridionalis "Rio Santa Lucia" ude i dammen. 9 fuldvoksne cichlider. Mine Catalan er helt unge - ham på billedet er nok 5 cm (men de har haft æg to gange...) så i første omgang lader jeg dem vente til næste år - medmindre jeg finder på at stille en lille akvarium eller en balje af en slags op. De går jo i min kælder uden varmelegeme, hvor der er perioder med 18 - 19 grader, så de kan godt springe et år over.
Kennet: Ja, det har du helt ret i.....

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger Roland - 04/07-2014 07:21 04/07-2014 07:21
Har jo ikke set dem, bare de små hos Alf. Men de billeder jeg fandt på nettet, der var de ret farveløse. Men virkeligheden er så lidt anderledes. Men jeg får vel set dine på et tidspunkt :D

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger Vandpjaskeren (Inaktiv) - 05/07-2014 12:12 05/07-2014 12:12
SAC: hvor stor er din havedam? Er det ikke et helvede at få dem op om efteråret?

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger SAC - 06/07-2014 12:12 06/07-2014 12:12
Lake Marsvej. Den er godt to meter lang og noget over en meter bred ved overfladen. Dybden varierer en del. Der ligger et underjordisk rør under dammen. Det går på tværs lige på midten, hvilket gør, at den kun er ca. 50 cm dyb dér. Den er så cirka 90 cm dyb i enderne. Jeg regner med, at det giver mulighed for at afgrænse nogle territorier, og jagede fisk kan komme ud af syne.

Den er groet godt til med åkander. Jeg håber, at de kan give lidt skygge i de varmeste perioder.

I år er vandet krystalklart, så man sagtens kan se fiskene. Det er dog meget svært at få dem med på et foto taget med en Iphone...

Der er noget arbejde, når fiskene skal fanges. Jeg har været nødt til næsten at tømme dammen for at komme til de sidste.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger Vandpjaskeren (Inaktiv) - 06/07-2014 20:09 06/07-2014 20:09
Interessant :)
Tak for billedet. Smart med en forhøjning i midten!

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger SAC - 06/07-2014 21:32 06/07-2014 21:32
Ja - men det havde jeg nok ikke tænkt på, hvis ikke det rør havde lagt der, så det var umuligt at grave. Men det giver også lidt skrænter, som fiskene kan undersøge

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger Vandpjaskeren (Inaktiv) - 06/07-2014 21:51 06/07-2014 21:51
Og hvad er det du har kørende med de slanger og en ledning?
Ilter du vandet?

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger SAC - 06/07-2014 23:18 06/07-2014 23:18
Du ser da osse alt!!! Ja, jeg kunne måske godt have skjult de slanger og ledninger lidt bedre, men her i forsommeren havde jeg store problemer med at få det hele til at virke, så jeg lod det stå, så jeg kunne komme til det.

Jeg kører med sådan en:

Eksternt link http://www.conradelektronik.dk/Oase-50455-Tryk-damfilter-BioPress...

Og efter at jeg fik ofret penge på en ny UV-pære er vandet som nævnt så klart, som det nogensinde har været. Jeg kunne godt tænke mig endnu mere power i vandet. Der er rigtig godt strøm i den del af dammen, hvor pumpen står, men der KUNNE godt være mere fart på i den anden sektion. Gymnoerne lever i raske strømme, og det vil jeg jo gerne efterligne. Men de ser nu ud til at trives rigtigt godt.....sammen med 6 guldfisk købt på tilbud i Plantorama for et par år siden, et have af Guppyer og Phalloceros caudimaculatus, to frøer og et antal skrubtudser. Jeg var lidt nervøs ved, om padderne ville kunne æde de mindste fisk eller måske komme med sygdomme. Men det ser også ud til at gå udmærket....

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger Henrik H - 07/07-2014 08:36 07/07-2014 08:36
Det ser flot ud, spændende om hvor mange unger du evt. Har i bassinet efter sommeren.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Bruger Vandpjaskeren (Inaktiv) - 07/07-2014 11:00 07/07-2014 11:00
Ja, det er meget spændende. Et projekt jeg godt gad efterligne når tiden engang er til det. Bruger du udelukkende regnvand eller er det en blanding?

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
Bruger SAC - 07/07-2014 12:50 07/07-2014 12:50
Det er meget som i akvarierne. Her i maj måned tømte jeg dammen helt, fik sat noget nyt jord til åkanderne (de står i sådan nogle plastik-kurve) og fik hevet blade o. lign. fra efteråret op. Jeg fiskede også to frøer op og satte dem over til naboen, men de er kommet tilbage. Det er nu meget hyggeligt....jeg møder dem rundt omkring hver aften, og nu er de også begyndt at kvække lidt.

Jeg fyldte den så op med vand fra vandhanen. Indtil nu har det ikke regnet ret meget heroppe, så jeg har måttet fylde lidt på - cirka på samme tidspunkter, som blomsterne i haven skulle vandes. Men når det regner, fyldes den op, så det bliver noget blandet noget med tiden. Derfor er jeg også meget forsigtig, når fiskene bliver flyttet ud eller ind.

Jeg skifter cirka en fjerdel en gang om måneden. Det er nok ikke nødvendigt, men jeg har et lille powerhead, jeg sætter til. Så ryger det gamle vand ud og gør gavn ved de blomster, der alligevel skulle vandes....

I år har jeg undladt at sætte pumpen helt nede på bunden, og det har gjort, at det ikke har været nødvendigt at skille fileteret ad for at rense fitermaterialet. Jeg tror, at det er det - sammen med ny UV-pære - der har gjort, at vandet er så klart, at folk siger Waugh når de ser det.....

Ja., Hylleberg...jeg har høstet unger af meridionalis-typerne derude. Jeg har også set de mundrugende stå og lufte ungerne, men de har ikke overlevet. Og som du vist så vidt jeg husker også selv har set, så eksploderer min Guppy-bestand derude. Det er helt vild, og fiskene bliver store og flotte.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #18
Bruger Vandpjaskeren (Inaktiv) - 08/07-2014 10:23 08/07-2014 10:23
Tak fordi du vil dele ud af din viden, SAC. Much appreciated.
Fortsat god sommer til dig og gymnoerne :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #19
Bruger Henrik H - 08/07-2014 15:34 08/07-2014 15:34
Hej Søren
Lyder super med at det lykkes at få høstet unger på dem.

Er selv gået igang med et par udendørs bassiner, dog i mindre str. Men der skal helt sikkert et eller spændende i.

Men som du ved så tager alle projekter meget længere tid end planlagt.

Så hvis det ikke bliver denne sommer her, så i hvert fald til næste sommer.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #20
Bruger SAC - 09/07-2014 13:05 09/07-2014 13:05
]Se hvad jeg lige fik øje på: Den gullige bunke i midten er æg fra mine Gymn. sp. Cuaro, (Det er i dammen...) Hunnen smutter, når jeg kommer med kameraet. Der er en lille flad "etage" øverst i det ene hjørne. Vandet er mellem 5 og 10 cm dybt lige der. Sjovt nok var det præcis samme sted, en anden sp. Cuaro-hun lagde æg for flere år siden. Nu passer hun dem i et par dage. Så tager hun dem i munden og forsvinder for en stund. Men hvis det går som sidst, så vender hun tilbage til den "etage" eller terrasse efter en uges tid og lukker ungerne ud, når der er fred og ro til det....HVIS hun følger samme mønster Nå - jeg får en server error, så nu må vi se, hvad jeg har fået oploadet....

Annoncører
Annoncører