Pumpe: Aqualight Eco 4000 - Anmeldelse

Postet under : Akvariesiden.dk - Teknik og udstyr
Visninger : 854

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger nyberg - 10/10-2014 13:02 10/10-2014 13:02
I denne tråd Internt link http://www.akvariefisk.dk/forum/thread/?ID=1566439 lovede jeg at poste en opdatering, men jeg besluttede mig i stedet for at lave en anmeldelse af pumpen i en tråd for sig selv.

Jeg blev træt af, at flere forskellige pumper (EHEIM, AquaMedic og Tunze), som jeg har anvendt som returpumper, sendte resonanser ud i huset. Uanset hvor godt jeg dæmpede og lydisolerede, kunne jeg altid høre en brummen i soveværelset, hvor akvariet befinder sig lige inden på den anden side af væggen. Fra min tid med saltvand og malawicichlider, havde jeg en stor succes med en Red Dragon fra Royal Exclusiv som returpumpe. Denne var virkelig vibrationssvag trods den enorme kapacitet. Dette fik mig til at kigge mig om efter en såkaldt asynkron pumpe og valget faldt endeligt på den prisbillige Aqualight Eco 4000.

På den helt store plusside skal nævnes, at pumpen leverer op til 4000 l/t, har en løftehøjde på 2.8 meter og bruger sølle 23-28W alt efter belastning. Flowet er alt for stort til mit sydamerikanske akvarie på 576 l, men det er løst vha. en kugleventil og et T-stykke, der leder overskuddet tilbage i sumpen. På sigt kunne jeg godt finde at udnytte dette ret så store overskud til en hjemmebygget CO2-reaktor.

Med i købet følger der 3 forskellig bøsninger til forkellige slangetykkelser. Desuden der to stk. til limfittings, hvilket er dem, jeg har anvendt i mit setup. Som det fremgår at billedet, er der også O-ringe med, hvormed pumpen burde kunne benyttes, uden at være nedykket. Jeg har dog ikke teste, hvorvidt den holder tæt. O-ringene virker dog kraftige og tilforladelige nok.

Pumpen føles umiddelbart som værende af god kvalitet, når man står med den i hånden. De to forskruningerne, der følger med, kan godt virke lidt billige, men de fungerer som de skal. Er de alligevel ikke til at leve med, kan man finde en PVC-union på 25 mm og bruge forskuningerne herfra. Pumpehuset er holdt sammen med 4 stk. rustfri skruer. På Red Dragon-modellerne er der titaniumskruer, som går igennem en alt i alt ret så kraftig gang plastic.

Rotoren minder i opbygning om den måde, som Red Dragon har lavet sine pumper på. Men man kan dog godt se, hvor der er sparet. Bl.a. er skovlhjulet holdt på plads med en split og pladen bag hjulet er lavet af plexiglas. Borset fra det virker kvaliteten trods alt OK. Og man skal ikke tro, at de ca. 4 gange så dyre Red Dragon-pumper (sammenlignet på kapacitet) ikke kan gå stykker, for det kan de - og reservedelene er oftest dyre nok til at finansiere en Aqualight Eco 4000.

Mht. det støjsvage er det mere så som så. Den er praktisk taget vibrationsfri, så på det punkt har den opfyldt sin mission til punkt og prikke. Til gengæld siger den som en lille turbine eller en PC-blæser. For mit vedkommende er det ikke noget problem, da den står et lydisoleret underskab. Men for dem, der har den stående frit fremme i et opholdsrum, vil jeg tro, at den kan den godt blive belastende at høre på.

Pumpen har nu kørt i næsten 9 måneder uden problemer overhovedet. Den starter altid op efter at have været slukket. Apropos turbindelyden kan man høre, at den bruger ca. 5 sekunder på at komme op i omdrejninger.

Opsummering:

+ Strømforbrug
+ Kapacitet
+ Virbrationssvag

- Siger som en PC blæser
- Kan på enkelte områder virke mere skrabede end tilsvarende, dyere tyskproducerede asynkronpumper.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger brib - 10/10-2014 13:21 10/10-2014 13:21
Fin anmeldelse - Jeg lader den stå lidt og flytter den over i artikler senere :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger nyberg - 10/10-2014 13:24 10/10-2014 13:24
Super, tak :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger nyberg - 29/10-2014 12:19 29/10-2014 12:19
*** Update ***

Og netop som jeg havde skippet en overvejende positiv anmeldelse afsted, valgte pumpen uden yderligere varsel at stå af natten til d. 27/10.

Jeg overvejede, om jeg blot skulle bestille en ny og faldt over en tilsvarende type fra Jebao. Den er næsten identisk i udseende og kommer sikkert i sidste ende fra samme fabrik i Kina. Disse pumper er der mange beskrivelser af på nettet. Desværre er der rigtig mange, der oplever, at de står af inden for et år.

Nu sætter jeg min lid til, at en Aqua Medic ECO Runner 2700 vil være noget mere driftstabil i det lange løb. Jeg har i hvert fald lige afgivet bestilling på en sådan. I mellemtiden må jeg trækkes med en konventionel Tunze Silence, der brummer så det kan høres i hele stuen.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger brib - 29/10-2014 12:48 29/10-2014 12:48
brib skrev :
Fin anmeldelse - Jeg lader den stå lidt og flytter den over i artikler senere :)

Ok - Artiklen slettet .

Giv en update på Aqua Medic ECO Runner 2700 - efter et par uger .

Annoncører
Annoncører