Lidt pral...

Postet under : Akvariesiden.dk - Mit Akvarium
Visninger : 2592

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger KlausJuul (Inaktiv) - 06/11-2014 22:50 06/11-2014 22:50
Hey As !
Tænkte jeg lige ville dele mit 570 liters diamantakvarie med jer.
Der går pt rødnæser, sterbei, L-maller, flying fox, sommerfugle cichlider, Apistogramma og helena snegle i.
når akvariet er indkørt skal der diskus og Altum scalarer i.
Ris/ros er velkomne ??
/Klaus Juul

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Aakjaer (Slettet) - 06/11-2014 23:05 06/11-2014 23:05
Super flot... :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Superbruger MSV - 06/11-2014 23:37 06/11-2014 23:37
Det er dæleme flot! :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Foslund (Inaktiv) - 07/11-2014 05:21 07/11-2014 05:21
Indlægget er rettet 07/11-2014 05:21 07/11-2014 05:21 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Meget god sammensætning af rødder, men der er ingen dybde eller eller noget at gå på "opdagelse" I.
En placering af rødderne sådan, forskudt lidt fra center, a la "det gyldne snit" og nogle store planter i hjørnerne ville have gjort meget.
En firkantet kasse med en bunke rødder, er hvad jeg ser.
Håber du kan tage konstruktiv kritik :P

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Mrs.Fish (Inaktiv) - 07/11-2014 08:20 07/11-2014 08:20
Så slemt ser jeg det nu ikke ;) Synes der er et fint diagonalt flow i opsætningen. Der mangler lidt højt bag rødderne til højre, men nu skal vi jo ikke glemme, at det er nyt. Måske der gemmer sig noget, som skal blive højt bagved. Sten og de mindre rødder fremhæver flot den faldende linie i indretning. Helt i orden.

En meget klassisk sydamerikansk sammensætning. Pt helt fint - men diskus og altum er der ikke plads til samtidig med.
I dit sted ville jeg satse på en vildform skalar. Bliver utrolig flotte og holdes godt i flok, men se dig for.. lidt af hvert kalder man vildform.
Peru skalaren (med de gyldne sommerfregner på flankerne) er min absolute favorit.

Mit eget optiske blik forstyrres derimod totalt af baggrund kontra indretning. Baggrunden er med sine meget regelrette lodrette trælinier helt anderledes end de krogede red moor rødder. Ked af at sige det.. den har formodentlig kostet spidsen af en jetjager? Det er mit absolute kritikpunkt. For meget uro for blikket.

Meget sjældent har 3D baggrunde en berettigelse efter min mening. Den skarpe afskæring i gavlene er altid unaturlig, den helt anderledes struktur end den øvrige indretning - eller værre endnu... slimline med sine sammenføjninger for hver halve meter .. Uuf.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger KlausJuul (Inaktiv) - 07/11-2014 19:45 07/11-2014 19:45
Det er som der også bliver nævnt nyt opsat, så dybden kommer stille og roligt når planterne kommer mere til deres ret. Jeg har også siden billedet blev taget kommet flere rødder i, samt kommet noget mos omkring nogle af 'grenene' der stikker ud.
Konstruktiv kritik er det eneste man kan få noget konstruktivt ud af ??
Hvorfor er der Altum og diskus ikke kan gå i akvariet?
Har slet ikke tænkt over de to forskelle i forhold til indretning kontra baggrund, men syntes bestemt ikke det forstyrrer synes specielt meget. Jeg er selv kæmpe fan af 3D baggrunde af to grunde.
1: Filteret
2: 3D effekten, samt de enormt fede detaljer.
Jeg ved godt at 3D effekten ikke er så stor, men detaljerne er der i den grad og jeg har slet ikke fortrudt den et eneste sekund. Det bedste ved den er faktisk er at den kun fylder 5-6 cm fra bagkant til forkant. Det gør at jeg kan lave baggrundsfilter uden at det fylder for meget ud i akvariet. Prisen var også en god ting for denne baggrund. 900 for en hel ny ??

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Mrs.Fish (Inaktiv) - 07/11-2014 19:57 07/11-2014 19:57
Husk, det vigtigste er, at du kan lide det ;) 3D effekten er der skam - helt klart. Det kan jeg sagtens se.

Det er den totale sum af fisk, som gør det. Diskus kræver flok - det samme gør Altum.
To flokke har akvariet ikke plads til. Og der er allerede en del l forvejen.

Hvor højt er akvariet?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger KlausJuul (Inaktiv) - 07/11-2014 20:16 07/11-2014 20:16
Det er selvfølgelig min egen mening der er vigtigst, men det kan jo være rart at få øjne på det.
Jeg vil ikke starte en diskussion op ift hvor mange og med plads osv. Filteret kan trække det samt de for de vandskift samt fodringer de skal, så ser jeg ikke noget problem i det. Bliver dværgcichliderne for territorielle overfor diskus samt altum, så er det dem der ryger ud, da det hele tiden har været planlagt til de store ??
Har. Lige taget et hurtigt billede med mobilen i aften, så kvaliteten er ikke den bedste, beklager ! Men der ses de nye ændringer der er kommet i akvariet ??

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger KlausJuul (Inaktiv) - 03/02-2015 22:11 03/02-2015 22:11
Efter en "mindre" omlægning, ser akvariet nu sådan her ud

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger Plaxxe (Inaktiv) - 03/02-2015 22:15 03/02-2015 22:15
meget bedre det din nye opsætning

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger westermann (Inaktiv) - 03/02-2015 22:24 03/02-2015 22:24
Efter omlægningen er det blevet rigtig flot.
Jeg er dog enig i, at det vil hjælpe gevaldigt på det hele, hvis du får placeret nogle store/høje planter bagest og ude i siderne.
Og husk så lige at Discus kræver helt specielle forhold - eksempelvis meget høje temperaturer, hvilket flere af dine nuværende fisk ikke vil bryde sig om.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger KlausJuul (Inaktiv) - 03/02-2015 22:29 03/02-2015 22:29
Planterne skal lige have lov til at vokse, som sagt er det lige blevet lagt om og sat op.
Jeg har styr på det mht sammensætningen af fiskene, alle fiskene kan tåle de høje temperaturer.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger westermann (Inaktiv) - 03/02-2015 22:59 03/02-2015 22:59
Tjaaa, en ting er hvad de kan tåle, en anden er hvordan de trives - og der er flere af dine nuværende arter, der bestemt ikke kommer til at trives. Hertil kommer at dine discus heller ikke bryder sig om meget livlige fisk som eksempelvis Flying Fox og rødnæser.

Med hensyn til planterne vil jeg give dig ret i, at de lige skal vokse ud, men placeringen er jeg ikke begejstret for - men smag og behag.....

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger SteenB - 04/02-2015 13:55 04/02-2015 13:55
Hej Klaus

Spændende indretning med dine "mangrove"-lignende rødder. Personligt synes jeg nu ikke at det første var helt skidt - på trods af reglerne om "det gyldne snit" og så videre, så var du var sluppet ganske godt fra det. :)

Husk; kan du selv lide det - så er det lidt ligegyldigt hvad alle vi andre synes! ;)

Mvh
Steen

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger Mkd (Inaktiv) - 04/02-2015 14:27 04/02-2015 14:27
Det ser sku godt ud, både før og efter!
Du måtte gerne dekorere mit akvarie ;-)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Bruger Micchr (Inaktiv) - 04/02-2015 20:01 04/02-2015 20:01
Jeg synes det er et vældig fint akvarie.. Thumbs up :D

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
Bruger KlausJuul (Inaktiv) - 04/02-2015 22:24 04/02-2015 22:24
Indlægget er rettet 04/02-2015 22:28 04/02-2015 22:28 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Jeg siger mange tak for de pæne ord. Jeg er delv meget mere tilfreds med det nye setup af flere grund:
Det er meget anderledes.
Rengøring er 10 gange nemmere at gøre grundig, da rødderne ikke ligger et fast sted.
Det kommer nogle super fede skygger i akvariet som giver den en vanttig fed effekt, som kun kan opleves irl, og som ikke kan taget som stilbillede. Jeg tror også disse skygger kommer til gavn når mine discus kommet i akvariet, både ift deres farvespil og ift dered egen trykhed.
Til #13. Nu var tråden ikke ment som en egenlig debat om hvilke holdninger der er til fisks trivsel, jeg synted efterhånden de diskussioner har gjort den her side mindre attraktiv med tiden. Men lad os da endeligt tage den alligevel...
De fisk jeg har i mit akvarie pt, kan alle sammen gå i temperatuerer op til 30 grader, uden at vise tegn på mistrivsel, dette har jeg selv testet i mine egne akvarier, og den erfaring tolker jeg som mere oprigtig, end hvad jeg kan læse på nettet. Skulle jeg komme i den situration at jeg er nødt til at skulle køre en varmekur på mine discus, vil det foregå på den måde at mine discus vil blive flyttet til et karantæneakvarie, hvor deres behandling vil kunne følge nøje og jeg vil hurtigt kunne reagere på tegn på dårlig/forringet helbred, uden at skulle tage hensyn til andre fisk samt planter.
At discus ikke kan lide 'livlige fisk' vil jeg meget gerne høre din begrundelse for.
Mine flying foxes er som en back up imod trådalger, da disse er super effektive til at holde dem nede. Da akvariet er nystartet er mine erfaringer at trådalger hurtigt vil kunne ophobe sig. Dette bliver afhjulpet vha flying fox. Samt deres aktivitetsniveau er minimalt.
Ift rødnæser, så beroliger disse discus. Discus kender stimefiskene så godt at de ved at når stimefiskene stømmer afslappet og roligt rundt, uden at være alt for klynget sammen er dette tegn på at der ro og ingen farer i nærheden. Discus bruger stimefisk som em form for alarmsystem og advarsel ved evt farer.
Derfor syntes jeg at min sammensætning af fisk sidder lige i skabet !

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #18
Bruger KlausJuul (Inaktiv) - 04/02-2015 22:25 04/02-2015 22:25
Indlægget er rettet 04/02-2015 22:27 04/02-2015 22:27 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Dobbelt post

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #19
Bruger westermann (Inaktiv) - 04/02-2015 22:49 04/02-2015 22:49
Du må jo gøre lige hvad du vil......jeg vil bare foreslå, at du læser lidt på artsbeskrivelserne.
Men hvis du mener, at du er klogere, er det naturligvis dit eget valg.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #20
Bruger SteenB - 05/02-2015 09:23 05/02-2015 09:23
Et par tanker - i forhold til hvad jeg lidt fornemmer er en tiltagende skarphed i tonen i denne tråd:

1: Tal/skriv PÆNT! Det koster ikke noget - og det "smitter" faktisk! :)

2: Man skal/bør respektere den viden som en med-akvarist har opbygget gennem konkrete observationer i egne akvarier....det er jo ikke nødvendigvis sikkert at forfatteren til artsbeskrivelsen er et orakel. (Var det tilfældet, så ville der nok ikke blive ændret på såvel latinsk navn og alt muligt andet vedr. div. fisk, som vi jo jævnligt ser ;) ) Man kan som "ganske almindelig" akvarist faktisk godt være den første der observerer/beskriver en adfærd som ikke er noteret før.

Så alt i alt, så handler det ikke om hvorvidt man er klogere end andre - det handler om at man ud fra hvad der er ens oplevelser med en konkret fisk, mener at vide hvordan denne fisk trives bedst muligt.

- og i øvrigt mener jeg stadig at det er en ganske nydelig "balje" du har fået sat op her! (y)

Mvh
Steen

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #21
Bruger KlausJuul (Inaktiv) - 05/02-2015 10:06 05/02-2015 10:06
Tak for det Steen, det var den pointe jeg ville frem til.
Der var ingen sure miner i det jeg skrev, dog en strejf af irritation. Jeg syntes ikle man kan finde en debat herinde hvor holdninger til fisk og forhold er oppe og vende, og det hænger mig ærgeligt talt lidt ud af halsen. Men fred være med det (y)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #22
Bruger SteenB - 05/02-2015 10:09 05/02-2015 10:09
Enig Klaus....og det var nok heller ikke så meget DIT indlæg jeg hentydede til! ;) (y)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #23
Bruger Foslund (Inaktiv) - 05/02-2015 16:31 05/02-2015 16:31
Jeg synes det er cool, du prøver nye ting af, som gode skyggepladser til dine Discus.
Har nu også selv haft rigtig gode erfaringer med stimefisk (rødnæser incl.), som trækker de mere sky fisk frem i lyset.

Det er meget bedre at have et simpelt setup, så det er nemt at holde i hverdagen, hader selv de helt tomme akvarier som kun indeholder discus,vand og glas og intet andet :P

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #24
Bruger KlausJuul (Inaktiv) - 05/02-2015 19:48 05/02-2015 19:48
Jeg kunne ikke være mere enig. Ved at prøve nye ting flytter vi os, frem for at gøre det samme som alle andre :-)

Jeg må dog krybe til korset og indrømme at jeg har 10 discus gående i et BB akvarie. Det skal trods alt siges at det er i deres opfodring de går der, de bliver flyttet så snart de runder de 12-14 cm ;-)
Jeg fik dem d. 16/12-14 hvor de var 5 cm. Idag har de lige rundet 9 cm, så de skyder em god fart. Der bliver også fodret 4-6 gange om dagen samt skiftet 50% vand dagligt ;)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #25
Bruger KlausJuul (Inaktiv) - 24/02-2015 21:34 24/02-2015 21:34
En lille status på mine discus, der nu spænder mellem 8 og 10/11 cm størrelser (y)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #26
Bruger KlausJuul (Inaktiv) - 10/06-2015 22:43 10/06-2015 22:43

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #27
Bruger KlausJuul (Inaktiv) - 10/06-2015 22:47 10/06-2015 22:47
Et hurtigt billede taget med mobilen her til aften.
Fiskene er kommet over i stuebaljen for et stykke tid siden nu.
Der er uden videre forklaring død en pidgeon blood red, sådan fra den ene dag til den anden, uden tegn på mistrivsel, sygdom mv.
Men de 9 nuværende fisk stortrives og bliver mindre og mindre sky som tiden skrider frem. De lå meget skjulte de første mange uger...
Men hvor jeg dog nyder hele synet hver eneste dag !

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #28
Bruger MikkelFogP - 13/06-2015 09:53 13/06-2015 09:53
Hej Klaus,

Det er smukt at se på. :D

Jeg kan se at rødderne igen er flyttet lidt. Flyder de i overfladen eller hænger de fra en holder?

Og kunne du eventuelt tage et billede af det...

Annoncører
Annoncører