Reje/yngle akvarie, hvilket udstyr??

Postet under : Akvariesiden.dk - Andre akvariedyr
Visninger : 1676

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger leadtek (Inaktiv) - 17/02-2015 19:56 17/02-2015 19:56
Hejsa. Jeg har idag været nede og købe mig et lille 12 liters akvarie i vejgaard dyrehandel, 169,95,- det er da et røverkøb ;)
Dertil købte jeg et am-top filter der filtrerer 600l/h. Lidt grus.
Har tilsat aquatan, filtermedium, og bactozym inde i filteret for at få det igang.
Har endnu ikke købt hverken planter eller andet. Regner jeg med at gøre om et par uger.
Da det er første gang jeg har rejeakvarie har jeg lige nogle spørgsmål.

- hvilket udstyr kræves der i rejeakvarie, udover filter? Filteret er et am-top AT-600F. (Billig løsning ;) )
- hvilken temperatur trives rejer bedst ved? (Hvilken temperatur har i evt selv i jeres rejeakvarie)
- regner med at begynde at avle på mine ancistrusmaller, da de er yderst produktive, kan ancistrus yngel gå sammen med rejer??
- hvilke planter ville i vælge til et mindre akvarie? Helst noget der ikke vokser helt ad h... til.
- har rejer brug for nogle specielle tilsætningsstoffer? Og er de meget følsomme overfor vandværdier.

Ved godt at i nu sikkert siger at jeg bare kan finde det hele på nettet, men vil hellere høre det fra folk der har erfaringer med det.

Håber det er til at overkomme ;)
På forhånd, tusind tak for hjælpen!

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger sira666 - 17/02-2015 23:13 17/02-2015 23:13
kan klart anbefale at købe en foderskål... rejer har en dårlig vane for at prøve at hive maden med sig og kan komme til at efterlade foder et sted hvor du ikke vil kunne nå ved vandskifte... et rejenet er også godt da du helt sikkert vil komme i siturationer hvor et alm fiskenet ikke vil kunne nå dem... men om det skal være trekantet eller rundt kommer an på om akvariet er rundt eller firkantet...

ang temperatur er alm RCS ikke særligt kræsne... men ligesom alle andre fisk er det bedst med 20-25 grader

har haft malleunger sammen med mine rejer i et stykke tid og det går fint... dog er der mange der siger at man ikke bør have malleunger i akvarier under 30 liter og mange mener enda også at 30 liter er for småt... det kan jeg dog også se da jeg i mit 30 liters skal rense begge mine filtre 2 gange om ugen med bare 10 unger(de får ca 50 unger pr kuld)

du kan søge på tropica's hjemmeside efter hvilke planter du syns passer bedst Eksternt link http://tropica.com/da/planter/soegning/?mode=search&sew=&dif=Easy... der er nemlig mange ting du skal tænke på hvad angår planter... men mest af alt bør du tænke på din smag, måden du vil indrette det og hvor længe du vil lade lyset være tændt... selv syntes jeg sjældent man går galt med lidt guppy-græs og et par mosbolde :)

alm RCS har ikke brug for "tilsætningsstoffer" og kan gå i næsten alle vandværdier... det eneste man som sådan skal tænke på er at når man skifter vand skal man bruge vand der er ca samme temperatur som det rejerne går i...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Administrator heidi48 (Inaktiv) - 17/02-2015 23:25 17/02-2015 23:25
Det kommer an på hvilke rejer du har i det. :)

Almindelige RCS behøver ikke mere teknik end det du har nu.
Dem vil jeg anbefale dig at starte med, de er billige nemme at have med at gøre og en god reje at starte med.
Mine rejer har almindelig stuetemperatur, uden varmelegeme i almindeligt vandhanevand uden tilsætning af nogen art.
Jeg har flydeplanter i mine rejeakvarier når der bliver for meget hiver jeg bare en håndfuld op, mine rejer er meget glade for guppygræs.
Almindelige RCS har ikke brug for tilsætningsstoffer, men de bryder sig ikke om hyppige vandskift.

Rejer kan godt være i samme akvarie som ancistrusmaller, men et 12 liters akvarie er alt for lille også til en enkelt ancistrus, hvis du vil avle på ancistrus skal du have min. 54 liter, de får store kuld og mallebørn sviner meget.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger leadtek (Inaktiv) - 18/02-2015 05:29 18/02-2015 05:29
Okay, så må ynglen cente til en anden god gang :-)
Tusind tak for hjælpen!! Det kan kun blive godt :-D

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger leadtek (Inaktiv) - 18/02-2015 05:29 18/02-2015 05:29
Vente*

Annoncører
Annoncører