Indbygget 840 liters akvarium

Postet under : Cichlider - Andet - Mit Akvarium
Visninger : 3416

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger nyberg - 17/08-2015 12:51 17/08-2015 12:51
I forbindelse med, at vi er ved at bygge nyt hus, fik jeg lov til at opgradere mit nuværende 576 l. akvarie til 840 liter (LxBxH: 200x70x60).
Akvariet bliver placeret i bryggerset, hvor der allerede er lavet et hul i væggen til køkken/alrum. Hermed vil jeg kunne plaske med vand næste som det passer mig. Desuden får jeg en vandhane lige inden får rækkevidde, hvilket er en rigtig god ting.

De to første billeder er hullet set fra før der kom spær og undertag på. Det sidste er taget fra det, der skal blive til bryggers.

Hullets underkant er ca. 85 cm. over gulvhøjde, hvormed akvarie bliver centreret mellem gulv og den lave ende af loftet. Da vi får saksespær, kunne det i principept nok have kommet højere op, men jeg synes, at denne højde er meget passende. Det er 10 ca. højere oppe end mit nuværende akvarie, der står på et møbel.

Akvariet bliver et Diamant akvarie med overløb, 3 hulboringer og Weissglas i fronten. Det er allerede bestilt via Tropeland i Skanderborg.

Akvariet kommer til at står fri på bagsiden (bryggerset) og får således ingen umiddelbar kontakt med væggen. Da hullet er lavet med samme dimensioner som forruden (200x60 cm), skal jeg have lavet en eller anden form for grus- og lysblænde. Jeg hælder umiddelbart mest til at lave en indvendig ramme af en trekants- eller hulkeliste i den bredde, der nu skal til, for at der ikke slipper falsk lys ud i rummet ved overfladen. Men eller er jeg åben for forslag og idéer :)

Jeg forventer at akvariet er oppe at køre sidst i oktober, så der må tålmodighed til før der kommer opdateringer, der virkelig rykker. Jeg vil dog løbende holde tråden opdateret med de beslutninger, der bliver gjort undervejs.

Mvh Mads

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Michael B - 17/08-2015 13:14 17/08-2015 13:14
Spændende, jeg ser frem til opdateringerne. Tillykke med opgraderingen og det nye hus :-)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger hofer (Inaktiv) - 17/08-2015 13:25 17/08-2015 13:25
Indlægget er rettet 17/08-2015 13:27 17/08-2015 13:27 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Wow - det er virkelig fedt. Det må være enhver akvarists drøm. Ikke dårligt. *santa*

Har du tænkt på, hvad du gerne vil have deri?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger westermann (Inaktiv) - 17/08-2015 13:26 17/08-2015 13:26
(y)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger nyberg - 17/08-2015 15:36 17/08-2015 15:36
#3 Der skal mit nuværende indhold af fortrinsvis sydamerikanske jordspisere; 7 stk Geophagus winemilleri og et enkelt par G. sp. "Tapajos Orange Head". Jeg havde indtil for nylig 5 stk. Rio Manacuru scalarer, men jeg mistede 3 af dem på under et døgn og uden nogen årsag, jeg har været i stand til at påvise. Dem kommer jeg til at supplere op. Desuden mine kommer panser- og sugemaller selvfølelig også med over. Og så vil jeg have en større stime citrontetra end de 6 stk., jeg også har gående.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Neubert - 17/08-2015 23:45 17/08-2015 23:45
fedt projekt, tillykke med det :)
En ide til rammen, alt efter hvad stil huset nu laves i, kunne måske findes i mit gamle akvarie hvor jeg lavede kunstig skiffer facade på møblet, kan ses her Internt link http://cichlids.akvariefisk.dk/forum/thread/?ID=1524748

Mvh

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger nyberg - 18/08-2015 09:04 18/08-2015 09:04
Tak for de rosende ord.

#6 Det ser rigtig godt ud, det du har lavet. Vi får glasfilt på væggene, men eftersom vores skur bliver skiferbeklædt, kunne man selvfølgelig videreføre stilen på en væg.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger Neubert - 18/08-2015 09:08 18/08-2015 09:08
umiddelbart tror jeg det vil kunne give en lækker effekt, og det er ganske let at lave :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger kalle2712 (Inaktiv) - 18/08-2015 09:31 18/08-2015 09:31
Ser super godt ud, vis i skal have en "rigtig" træ bor plade i køkkenet, hade jeg fundet noget 40x5mm lister i samme træ sort, eller hvad der passer ind i stilen der.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger nyberg - 03/09-2015 07:41 03/09-2015 07:41
Så fik jeg bestilt et understel. Det blev et porsastel bestilt på mål igennem planteimporten.
Målet på stellet: 200x70x80 (LxBxH), inkl stilleskruer.

Der bliver ca. 4 cm. fra stellets overkant til underkant af hullet i muren. Det er meningen, at der skal et par plader mellem akvarie og stel, men den endelige tykkelse på disse kender jeg først, når jeg har de eksakte mål på millimeteren. Jeg tænker at lægge pladerne som en sandwich af vandfast krydsfiner og polystyren (flamingo).

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger tjoergensen (Inaktiv) - 04/09-2015 20:48 04/09-2015 20:48
Fedt, glæder mig meget til at følge denne tråd :D

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger mik nygaard (Inaktiv) - 05/09-2015 07:15 05/09-2015 07:15
Først og fremmet tillykke med det nye hus og akvarium.

Jeg har selv et akvarium, der står i det tilstødende lokale til køkken/alrummet. Akvariet måler 200x90x60 (lxdxh). Hullet i væggen er 170x50. Hullet starter ca. 87 cm over gulvet, stort set svarende til dit, hvilket passer med, at man ser lige ind i akvariet, når man sidder ved spisebordet. Mit akvarium er skubbet så langt op ad væggen i det tilstødende lokale som muligt, ca 0,5 cm luft, og jeg har benyttet sort tætningsbånd mellem væg og akvarium. (Det bånd, der udvider sig, og bruges som alternativ til fugelim). Så hvis du kan nå det, vil jeg anbefale dig at lave hullet lidt mindre, så du kan nøjes med filt og maling, og så undgår du, at bundlaget bliver direkte synligt op ad forruden fra køkken/alrum siden. Jeg har fortrudt, at jeg ikke købte et højere akvarium, 70 cm i stedet for 60 cm, som kunne stilles tilsvarende lavere i det tilstødende lokale. Det ville lette algerengøringen af forruden i akvariet og mindske risikoen for, at sandkorn sætter sig i algemagneten og ridser forruden. Hvis du bruger meget fint cichlidesand er risikoen for sidstnævnte mindre.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger nyberg - 07/09-2015 08:32 07/09-2015 08:32
#12 Tak for tippet. Hullet i væggen er for sent at gøre noget ved, men jeg tænker at jeg laver en indvendig ramme af en trekants- eller hulkeliste for at få lys- og grusblænde. Kombinationen med cichlidesand og algemagneter er jeg allerede udfordret af. Det kræver ekstra forsigtighed, når forruden skal renses.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger ThomasBallerup (Inaktiv) - 07/09-2015 12:47 07/09-2015 12:47
ryk dit lys så langt tilbage som du kan
samt evt ændre vinklen på lyset hvis dette kan gøres ?
så kan du undgå at der kommer lys på forruden,
intet lys = ingen alger.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger nyberg - 07/09-2015 20:02 07/09-2015 20:02
Indlægget er rettet 07/09-2015 20:03 07/09-2015 20:03 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

#14 Den med vinklen er en god idé :)
Jeg vil gerne have noget lys rykket frem for at få lysindfald på fiskene.

Apropos lys har jeg købt 2 stk. JMB IP 68 på 150 cm. Begge i dagslys/rød i forholdet 4/1. Den oprindelige plan var at anvende de i alt 6 stk. TMC Aquarays, jeg anvender nu. Kun de to blå strips planlægger jeg at fortsætte med. Hvis jeg får brug for en ekstra blå, kan jeg skifte dioderne i en af de hvide ved hjælp af en loddekolbe og en varmepistol.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Bruger nyberg - 25/10-2015 09:45 25/10-2015 09:45
Om alt går vel får jeg akvariet på plads på onsdag. Der er dog lige en udfordring med at få det om et hjørne, hvorfor det skal op på højkant. Er der nogen, der har et godt tip til, hvordan man får vippet sådan et akvarie op uden, at kanten siger knas?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
fredrik (Slettet) - 25/10-2015 09:51 25/10-2015 09:51
Du tager bare i den ene ende og vipper det op på højkant. glas er stærkt. Det tåler bare ikke slag :-)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #18
Administrator scn - 25/10-2015 10:15 25/10-2015 10:15
Når akvariet står på hjørnet, så er der stor risiko for lokal knusning, trykket bliver jo meget stor da der kun er et ekstrem lille areal at overføre lasten på.

Det afhænger af hvordan akvariet bliver leveret.
Hvis det kommer i en kasse eller ramme, så vil jeg beholde akvariet i den, da du når du vipper akvariet, vil have tryk på bunden og enden af rammen, og ikke blot på hjørnet af akvariet.
Du kunne evt. selv lave en meget lille ramme, blot et stykke lægte og en tyk plade, og så skrue det samme.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #19
Bruger Kristian Paaske - 25/10-2015 12:50 25/10-2015 12:50
Jeg modtog mit 840 liters stående op. Vi var fire om at sætte det ind. Vi tippede det meget forsiktigt ned til vandret og så bar vi det ind. Vi havde dog også et hjørne, hvor vi var nødt til at rejse det op igen. Har løftede vi det op til lodret uden, at det rørte gulvet og så bar vi det oprejst/vinklet ind. Jeg behøver vel næppe fortælle, at det var tungt af h... til, og det tog altså noget tid :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #20
fredrik (Slettet) - 25/10-2015 13:44 25/10-2015 13:44
har selv sat mine akvarie op på ende glasset for at få den ned og op af min kælder trappe. det tåler de uden problemer. mit 1400L 200x100x70 cm måtte op på bag glasset for at komme ind af døren til stuen... det blev kørt på hunde..
Der er ikke forskel på om det stå rigtigt eller ikke glasset skal nok holde så længe det ikke får slag ;-)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #21
Bruger nyberg - 25/10-2015 16:19 25/10-2015 16:19
#18 Det leveres desværre uden ramme eller indpaknkng, men jeg overvejer at få godt med pap under den kant, hvor det skal tippes op. Evt med et flyttetæppe under. Det kan heldigvis kures ind af døren fra gangen til bryggerset, men der er kun 4 cm. frihøjde.

Alternativt afmonterer jeg bryggersvinduet. Det er 120 cm. bredt og akvariet kan bæres mere eller mindre direkte ind den vej.

#19 jeg gruer også for vægten. Vil bliver 5-6 stykker til at slæbe og jeg låner nogle glassugekopper.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #22
Bruger nyberg - 05/11-2015 09:44 05/11-2015 09:44
Indlægget er rettet 05/11-2015 13:10 05/11-2015 13:10 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Så er det på tide med en opdatering.

For en uge siden kom akvariet på plads. Jeg tog en fridag for at få tømt det gamle akvarie. Sumpen skulle genbruges på det nye og kunne ikke flyttes før, det gamle var tømt. Sidst på eftermiddagen kørte jeg, sammen med et par kammerater, til Tropeland i Skanderborg for at hente herligheden. Vi kørte traileren, hvorpå akvariet blev transporteret, helt hen til bryggersvinduet (akvariet er fysisk placeret i bryggerset), således der skulle løftes mindst muligt. Heldigvis havde jeg lånt glassugekopper, så det var faktisk ret nemt at håndtere. Det tog ca. to minutter fra vi løftede akvariet af traileren til det stod præcist, hvor det skulle. Det gik meget nemmere, end jeg nogensinde turde håbe på.

Desværre var en af de tankgennemføringer, jeg havde fået fat i, for kraftig i godstykkelsen til, at den kunne passe i hullet i overløbet. Derfor gik der et par dage, inden jeg kunne slutte sumpen til, da jeg først skulle have bestilt en ny, 32 mm gennemføring hjem. På billedet ovenover er sumpen ikke sluttet til. Sumpen kørte dog i ”tomgang” vha. en mindre pumpe, der blot pumpede vandet ned i sumpens modsatte ende for at holde filtermaterialet biologisk aktiv.

Jeg mangler nu at få lavet en skygge- eller pyntelist rundt om akvariet for at skule glaskanterne og forhindre falsk lys at slippe ud i rummet ved overfladen. Diamantakvarier har åbenbart et lidt lavere overløb, end jeg var vant til fra mit gamle akvarie. Det bevirker, at jeg har ca. 4 cm. fra vandoverfladen til akvariets overkant. Dette vil jeg gerne barbere ned til ca. 2,5 cm. Derfor skal jeg have forhøjet overløbskammen en smule og har en idé om at bruge akrylstykker til formålet. Alternativt er at købe en 4 cm bred skyggelist, men det synes jeg bliver lige voldsomt nok.

P.t. er bestanden af fisk af:
6 stk. Geophagus winemilleri
2 stk (et par) Geophagus sp. "Tapajos Orange Head"
2 stk. Pterophyllum scalare "Rio Manacapuru". Begge er hunner.
2 stk. Baryancistrus chrysolomus (L47)
1 stk. Baryancistrus sp. (LDA33 Snowball)
1 stk. Chaetostoma sp.
2 stk. Hypancistrus sp. (L340). Måske er den ene af dem i virkeligheden en anden art.

Endelig er der en flok sørgelig rester af engang så prægtig stime af den hvidfinnede rosentetra (Hyphessobrycon bentosi) samt lidt citrontetra. De sidste vil jeg gerne have en stor flok af.

Flokken af scalarer skal også suppleres op. Og naturligvis skal det være "Rio Manacapuru" varianten. I sommerferien mistede jeg desværre og af ukendte årsager tre stk. Jeg har dog ikke ville købe flere før, at det nye akvarie er på plads.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #23
Bruger ThomasBallerup (Inaktiv) - 05/11-2015 12:49 05/11-2015 12:49
rigtigt fedt projekt,
ja det skal da helt klar fyldes korrekt op,
dog husk lige den sikkerheds margin, der gør at du har plads til vandet fra sumpens pumpe rum,
i tilfælde af tilstoppede overløb, skal du altid have plads til denne mængde vand,
samt opvendt, i tilfælde af strømafbrydelse, skal du have plads i sumpen, til alt det vand der er over dine indløb og afløb,
disse 2 mest plausible fejl, bør man have tænkt at kunne håndtere, samt teste for det i praksis.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #24
Bruger tankpasseren (Inaktiv) - 05/11-2015 12:52 05/11-2015 12:52
Det ser sgu godt ud (y)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #25
Bruger nyberg - 05/11-2015 13:17 05/11-2015 13:17
#23 Jep, den margin er jeg meget opmærksom på. Og den bliver efterprøvet ofte, når der er et eller andet, der skal rettes, returpumpen renses osv. P.t. er der kapacitet til ekstra små 100 l. vand med en slukket returpumpe. Hvis jeg hæver vandstanden i akvariet med 1,5 cm, vil det kun give 21 liter ekstra vand(1,5x70x200/1000) , hvorfor jeg skulle være på den sikre side. Nu kan jeg godt lide en meget bred margin, hvorfor forlængelsen af overløbskammen vil blive tætnet. Dvs. løsningen skulle ikke bidrage med yderligere vand i sumpen ved en strømafbrydelse.

Varmelegemet, som kan ses på billedet, er iøvrigt også røget ned i sumpen. Jeg kan godt lide, når al teknik er usynligt.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #26
Bruger nyberg - 05/11-2015 13:23 05/11-2015 13:23
Jeg overvejer iøvrigt at male baggrunden sort fremfor at beklæde den med folie. Jeg frygter, at små bobler, som uundgåeligt kommer, når jeg skal lave det, vil kunne ses fra indersiden.

Nogen der har et tip til type maling, der hæfter godt på glas og kan tåle, at der kommer lidt vand på i ny og næ?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #27
Bruger ThomasBallerup (Inaktiv) - 05/11-2015 14:23 05/11-2015 14:23
Internt link http://www.akvariefisk.dk/forum/thread/?ID=1607143

læs fra indlæg 72 !!
det betaler sig IKKE at spare på malings prisen..

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #28
Bruger tankpasseren (Inaktiv) - 05/11-2015 19:33 05/11-2015 19:33
Indlægget er rettet 05/11-2015 19:36 05/11-2015 19:36 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

nyberg skrev :
Jeg overvejer iøvrigt at male baggrunden sort fremfor at beklæde den med folie. Jeg frygter, at små bobler, som uundgåeligt kommer, når jeg skal lave det, vil kunne ses fra indersiden.

Nogen der har et tip til type maling, der hæfter godt på glas og kan tåle, at der kommer lidt vand på i ny og næ?

Jeg har malet et akvarie sort på baggrunden engang. På ydersiden naturligvis ;) Jeg brugte olie maling og en fin rulle Eksternt link http://www.harald-nyborg.dk/p1396/valse-fin-blaa-18cm Skal det blive godt og ikke mindst hænge fast på glasset, skal det have 4-5 tynde lag og tørre helt op mellem hvert lag. Det er et stort arbejde, men til gengæld holder det forever og er selvfølgelig vandfast.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #29
Bruger nyberg - 06/11-2015 09:46 06/11-2015 09:46
Tak for tipsene med maling. Måske giver jeg foliet en chance alligevel. Og ellers har jeg fra tidligere gode erfaringer med sort karton, der dog ikke er vandfast, men i hvert fald billigt.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #30
Bruger nyberg - 06/11-2015 10:00 06/11-2015 10:00
Et par friske skud af baljen. Yes, I know, der mangler planter og rødder. Det kommer der mere af.

Sidst et billede af overløbskammeret. De to afløb er på henholdsvis 32 og 40 mm. Den på 32 er udstyret med en kugleventil, der reducerer flowet lige akkurat så meget, at der løber en mikrosmule vand igennem dursoafløbet (40 mm). Durso-afløbet er iøvrigt fra mit game setup. Jeg skal have lavet en ny og længere, så der ikke er så meget fald på. Hermed reducerer jeg mængden af plasken og rislen, selvom det måske er lidt ligegyldigt, da akvariet står i bryggerset.

Til venstre kan skimtes min gamle bagrund, som er en akrylplade beklædt med mørkeblåt folie på den ene side og sort på den anden. Pladen er kun 160 cm lang.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #31
Bruger ThomasBallerup (Inaktiv) - 06/11-2015 12:51 06/11-2015 12:51
NETOP ! det at lave overløb der ikke "larmer" er en kunstart i sig selv :-)
jeg køre med noget der er lidt anderledes end dit, også med 2 stk,
den ene er lavere i vandet, og har kugle ventil til at holde kontra med, ved korrekt justering er der kun vand og ingen luft
hvorved denne løber helt lydløst, men så stiger vandstanden ganske lidt og reserve overløbet kommer så meget extra på arbejde,
at dette nu larmer. så jeg er kommet frem tl at opgive det hele lydløse, så vil jeg hellere åbne lidt mere for kuglen
og lade begge overløb larme lige lidt, det giver også bedre problem-margin.

PS: hvad størrelse varmelegme har du brugt ?
og hvor meget er det sat til ?
er der varmt i bryggerset hvor det står ?
har du overvejet at isolere sump og alle sider af akvariet med flamingo ?
jeg vil påstå at du kan halvere varme forbruget ved at bruge for 200 kr flamingo.
dvs du kan spare 4000 kr om året i EL på de par timers arbejde

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #32
Bruger nyberg - 06/11-2015 13:35 06/11-2015 13:35
#31 Ja, det er kæmpe en udfordring at gøre det lydløst. Ofte må man tage sig til takke med støjsvagt og så finde et passende niveau for det.. Har du lavet dit afløb nr. 2 som et durso-system?

Jeg har et 300W Eheim (Jäger) varmelegeme. Det er ikke tændt hele tiden, så det kan godt følge med de 26 grader, det er sat til. I bryggerset er der min. 21 grader, men kører tørretumbleren, kan der godt blive varmere. Min plan er faktisk at isolere både sump og akvariets sider. Det bliver ikke at se alligevel, da hele herligheden skal gemmes væk bag skydelåger.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #33
Bruger ThomasBallerup (Inaktiv) - 06/11-2015 14:38 06/11-2015 14:38
Indlægget er rettet 06/11-2015 14:41 06/11-2015 14:41 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

jeg køre også med 300 W varmelegme, mit computer system afsløre at det køre 33% dvs 100 Watt forbrug i gennemsnit.
hvis der ikke var isolering på mit, skulle jeg bruge 200Watt effekt i gennemsnit,
det er svært at se i praksis om det køre 30-60 % på den lille røde lampe, (hvis man ikke har en temperatur computer på)
prøv derfor en el måler, og se over nogle dage, specielt så du kan lave nogle FØR og EFTER målinger på forbruget
selv om vandet holdes på samme temperatur.

durso-system, NEJ, jeg har ikke højden tilrådighed,
jeg har heller ikke en overflow boks, mine 2 overløb har takkede kanter lavet med en sodavandsflaske og saks,
limet fast på toppen, og derefter en sort tagrende rist rundt om, som skjuler, og en stor træ rod foran,
så man kan slet ikke se dem fra forruden.

angående højden, har mit akvarie en 3 cm alu kant, dvs vandet er ca 2 cm under top glas
så det bliver lidt bøvlet at lave durso overløb for mig,
men det GENIALE ved durso er netop at lyden ikke kan gå igennem vand, så det kan risle lige så meget det skulle være
bagefter "vandlåsen" i toppen, hullet øverst gør at man ikke har en hævert, der så kunne suge 5-10 cm af vandet af ved pumpe stop !!

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #34
Bruger nyberg - 06/11-2015 14:48 06/11-2015 14:48
#33 Jeg kan godt se, at du kan få et problem med en durso. Især hvis afløbet er 40 mm. Der findes et andet system, der måske kan hjælpe dig. Jeg kan p.t. ikke huske, hvad det hedder, men skal lige på jagt i arkiverne :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #35
Bruger nyberg - 06/11-2015 14:55 06/11-2015 14:55
...og så fandt jeg den. Det var en Stockman Standpipe, jeg tænkte på. Der findes et lignende princip kaldet Hofer standpipe - eller Hofer gurgle buster. Google har masser af eksempler på, hvordan man kan lave dem selv.

Endelig kan du købe et færdigt produkt, der hedder Maggie Muffler. Men mon ikke man kan lave det selv med lidt PVC og fingerfærdighed?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #36
Bruger nyberg - 09/11-2015 08:39 09/11-2015 08:39
Lige et par skud af den ene af mine 2 Baryancistrus chrysolomus (L47).
Det er yderst sjældent, at den er så meget fremme, at man får muligheden for at fotografere den. Derfor er det ene billede lidt uskarpt. Det er taget skråt ind igennem forruden og jeg kunne ikke få den bedre i fokus.

Det andet er fra da jeg flyttede mit gamle akvarie for ca. tre uger siden.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #37
Bruger Hjp (Inaktiv) - 09/11-2015 19:38 09/11-2015 19:38
Når jeg maler baggrund, så køber jeg en af disse små tuber akrylmaling, man kan købe i Tiger butikker. Bliver men træt af det, så tages det også rimeligt nemt af.

Det skal males og tørre flere gange, men bliver hos mig ok.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #38
Bruger ThomasBallerup (Inaktiv) - 09/11-2015 21:48 09/11-2015 21:48
wow sikke en flot malle :-)
ja netop det dyre godt dækkende acrylmaling, det er til vådrum :-)
det hærder ved fordampning af vand, og det stinker ikke spor.
MEN køber man noget billigt lortemaling selv om det hedder acryl og til vådrum, så opløses det meget let med vand,
dvs umuligt at male på igen, da tidligere lag hele tiden opløses, og denne møj type dækker slet ikke spor.
dejligt at komme ud med det igen, for jeg har gået og brændt inde med store fede ned ture over dette :-)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #39
Bruger nyberg - 02/12-2015 09:45 02/12-2015 09:45
Lige en opdatering på baggrundsproblematikken.

Jeg tog chancen med selvkæbende folie, jeg havde bestilt over nettet. Som frygtet blev det noget værre noget at se på fra indersiden. Så det røg af igen med det samme.

Jeg havde en lille bitte rest af noget tavlelak stående. Tavlelak har den fordel af at være ultra mat, hvormed man får minimal spejleffekt fra bagruden. Med lakken lavede jeg et lille mærke på glasset for at se, om det ville blive sidende, når det tørrede. Det ville det. Men lidt søgning på nettet kunne jeg også se, at flere bruger det til at male "etiketter" på syltetøjsglas og karafler. Så afsted til Bauhaus for at købe en lille bøtte af Borups tavlelak.

Nu har akvariet fået 3 gange og det er næsten dækket. Der er lige et eller to steder, hvor der skinner meget lidt lys igennem, når man ser det fra bagsiden. Så selvom det næsten er ligegyldigt, får den lige en 4. gang. Det passer også med den mængde lak, der er tilbage.

Jeg har ligeledes får lavet en ramme rund om forruden. De fungerer dels som lys- og grusblænde, men giver i det hele taget en fin overgang mellem akvarie og mur. Til formålet har jeg anvendt en 27 mm, hvid hulkeliste. For at holde den på plads, er den limet mod akvariet. Efterfølgende har jeg lavet en tynd fuge med hvid silicone i hjørnesamlingerne og i overgangen mellem liste og mur.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #40
Bruger kambiri (Inaktiv) - 04/12-2015 09:32 04/12-2015 09:32
Det ser godt ud, jeg tror bare jeg ville lukke kanten med en hulkeliste.

Mit blev trukket helt ud i hullet så frontruden er glat med væggen i stuen, og det er så afsluttet med en specialfræset panel liste for at skjule alurammen.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #41
Bruger nyberg - 04/12-2015 18:24 04/12-2015 18:24
#40 Det er allerede lukket med en hulkeliste. Billede følger senere :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #42
Bruger nyberg - 20/12-2015 11:19 20/12-2015 11:19
Indlægget er rettet 21/12-2015 09:19 21/12-2015 09:19 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Så ynglede mine Geophagus winemilleri. Jeg forsøgte at optage seancen på video, men der var hele tiden nogen, der syntes, at det skulle handle om dem i stedet. Det kom der denne lidt pudsige video ud af:

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #43
Bruger Kristian Paaske - 20/12-2015 17:39 20/12-2015 17:39
Super flot akvarie... Og fedt med unger. Tænker du, at de kan overleve der i, og har du plads til, at de overlever der i?

Skulle jeg droppe at have planteakvarie på et tidspunkt, så ville jeg gå efter et lignende look.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #44
Bruger nyberg - 20/12-2015 18:20 20/12-2015 18:20
Jeg tror ikke, at ungerne vil ovetleve. Jeg vil i første omgang heller ikke gøre noget for det. Æggene er der stadig her til aften og ser ud til at blive bevogtet af hunnen. Hun lader de andre fisk komme ret tæt på, men ikke helt hen til æggene. Hannen har til syneladende meldt sig ud af kampen og jeg aner ikke længere, hvem der er faderen blandt de resterende 6. Jeg er dog lidt spændt på at se, om hun klarer mundrugerstadiet alene.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #45
Bruger nyberg - 20/12-2015 18:27 20/12-2015 18:27
Lige seneste skud af hele baljen

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #46
Bruger nyberg - 21/12-2015 07:45 21/12-2015 07:45
Her til morgen opgav hunnen sine æg. Det passede lige med, at jeg gav fiskene mad, så forlod hun stenen, som straks blev overfaldet af pansermaller. Da hun kom i nærheden af stenen igen, vendte hun blot om i stedet for at sende ægrøverne på porten.

Der skal nok lige et par forsøg til før, at de har erfaringen i at passe på æg og unger indtil ungerne stikker af.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #47
Bruger nyberg - 15/02-2016 19:29 15/02-2016 19:29
Så er det på tide med lidt opdateringer.

Der er byttet lidt ud på planterne. De store valisneria måtte vige pladsen for mine Cryptocoryne usteriana. De kan lige anes i baggrunden på billedet i #45. Nu vokser de støt mod overfladen. Samtidig jeg fået en gruppe af den lignende, men helt grønne Cryptocoryne aponogetifolia. Disse er sat i baggrunden.

Akvariet i fuld længde.

Geophagus winemilleri. En af mine favoritter.

Et sjælden mulighed for at tage et billede af den ene af mine Baryancistrus chrysolomus (også kendt som L47).

Hannen er mit par Geophagus sp. "Tapajõs Orange Head"

De små scalerer er af Rio manacapuru-varianten. Der er også to store hunner i akvariet, men i dag valgte de at fortrække til bagruden, da jeg ville fotografere.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #48
Bruger nyberg - 20/11-2017 10:03 20/11-2017 10:03
Så har akvariet kørt i godt to år og lidt er der sket.

Manacapuru-scalarerne har jeg solgt, men savner dem allerede. Så det er helt sikkert ikke sidste gang, at jeg har haft dem.

Af jordspisere har jeg følgende arter:
Geophagus altifrons "Rio Araguari"
Geophagus sveni "Rio Parana"
Geophagus winemilleri
Geophagus sp. "Tapajos Orange Head"
Guianacara geyai "Rio Oyapock"

De hygger sig med en flok sort neon, citron tetra, et par amazonas kuglefisk samt panser- og sugemaller,
På et tidspunkt vil jeg gerne have reduceret lidt i antallet af jordspiser-arter. Problemet er, at jeg ikke kan beslutte mig for, hvad der skal vige.

Egentlig er orange heads ikke blandt mine favoriter. Men en kammerat forærede mig nogle unger af nogle særdeles fine forældre. Og ungerne ser ud til at udvikle sig lige så fint med en meget intensiv, rød pande. Så de får lov at blive lidt endnu.

Annoncører
Annoncører