Erfaring med Celetaia persculpta

Postet under : Akvariesiden.dk - Andre akvariedyr
Visninger : 991

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger scn - 26/09-2015 12:42 26/09-2015 12:42
Ja... som emnet lyder, er der så nogle der har personlige erfaringer med denne snegl: Celetaia persculpta ?

Hvad jeg kan finde på google er lidt modstridende. Nogle skriver eks. at yngel kræver saltvand som Neritina, men andre blot skriver der der dukker unger op i akvariet en gang imellem. Jeg tror på det sidste da den er fra Lake Poso, så at de skulle vandre 40km for at yngle giver ikke megen mening.

Dog er det mest kritiske at der er mindst en kilde der beskriver at de ikke er egnet i akvarier, da de ikke kan omstille sig til vandet, eller at det skyldes at de er stresset på grund af transport, så de dør inden for et par uger. Det virker dog lidt underligt at den skulle være så meget mere følsom end eks. Tylomelania, og så kan jeg heller ikke få det til at passe med beretningen om at der en gang imellem dukker en unge op i akvariet.

Så er der lige det med fødeindtagelsen. Den kilde der siger at de dør i løbet af et par uger kander den for en filter feeder, mens andre kilder sige de gladelig spiser foderrester, en enkelt kilde nævner at den kan begge dele... Det er ikke let når der er så meget uenighed om dem.

Så er der nogen her der har personlige erfaringer med denne snegl?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Superbruger jacob - 27/09-2015 07:48 27/09-2015 07:48
Ingen personlige erfaringer, men har tidligere læst lidt om dem. Fandt også en del modstridende oplysninger. Den korte levetid (som måske ikke er korrekt) overbeviste mig om at jeg ikke skulle anskaffe mig arten.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger scn - 27/09-2015 11:46 27/09-2015 11:46
Tak for input, det er netop det med den måske korte levetid der gør at jeg tøver. Der er ingen grund til at opretholde et kundegrundlag for en art, hvis den ikke egner sig til akvarier.

Nå. Jeg har ikke helt opgivet, vil kontakte forhandleren og høre hvor længe de har haft den hjemme, samt hvilket vand de går i, og så holde lagerstatus under opsyn et stykke tid.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Superbruger jacob - 27/09-2015 15:37 27/09-2015 15:37
Det lyder fornuftigt, opdater gerne tråden med nyt. Undrede mig forresten også over oplysningerne om salinitet og Lake Poso...

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger scn - 27/09-2015 20:12 27/09-2015 20:12
Jeg skal nok sørge for at følge op. Nu har jeg i første omgang spurgt til hvor længe de har haft dem i butikken, og om de er opdrættet eller vildtfangede samt hvilket vand de bruger.

Jeg er dog lidt bange for at vente for længe, det er jo ved at bliver koldt, men det ser fint ud med temperaturen i starten af næste uge. Med DHL uden omdeling slipper de for at få en sidste tur ud i kulden efter de er landet i CPH. Så kan de står lunt og godt der ude og så samler jeg dem op på vej hjem far arbejde. Det, kombineret med en 40 timers heat pack burde sikre en fornuftig rejse for de små kræ.

Der er lidt andet jeg skal have med, så der ryger en bestilling afsted lige meget hvad, så må jeg lige se hvad de vender tilbage med, om der også ryger lidt Celetaia persculpta med i samme omgang.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger scn - 28/09-2015 18:32 28/09-2015 18:32
Nå... Jeg sendte en mail til forhandlere i går aftes, og her til morgen 08:11 kom der svar, det må siges at være en fornem responstid, især når man tager indholdet i betragtning:

De modtager sneglene direkte fra Indonesien, de går ved forhandlere i et mix af ledningsvand og osmosevand ca 300 micro siemens og en pH på 8.

De har haft sneglene i butikken i ca. 2 måneder (det tyder jo godt ud fra den kilde der snakker om at sneglene dør i løbet af et par uger). Jeg fiskede i spørgsmålet om det var 1, 3 eller flere uger, så de havde en ide om hvad jeg efterspurgte.

Alt i alt virker det som en ganske fin forhandler, men så fine oplysninger om vandværdier, og hurtig respons. Det kombineret med vejrudsigten gør at der nok ryger en bestilling afsted torsdag aften, så kan de se den fredag, og behandle den mandag (som mange forhandlere sender de ikke dyr sidst på ugen for at de ikke skal strande på et lager i weekenden)

Der skal nok komme flere opdateringer når de små kræ er ankommet

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger scn - 12/10-2015 21:18 12/10-2015 21:18
Nå... jeg stoppede bestillingen i første omgang, da det viste sig at det kun var internt i Tyskland at de anvendte DHL. Pakker til DK var med alm. post, og jeg vil ikke byde sneglene en tur fra tyskland til DK med standard post, det kan hurtigt blive en langvarig tur med postDK.

Dog er jeg så heldig at jeg har bekendte i Tyskland som bor sølle 25 km fra butikken, så når de alligevel skal til DK i starten af næste uge, så har de dem med.

Der var en sælger til auktionen i Malmø der havde et billede af nogle fisk, hvor der var nogle snegle der ligner dem på en prik. Jeg har kontaktet foreningen for at høre om de kan formidle kontakten (aka sende en mail med min mail samt et par spørgsmål om hans/hendes erfaring)

Har fundet ud af at mange kalder dem for "primitive rabbit snail", magen til misvisende pop-navn skal man lede længe efter. Det er dog ikke noget der ser ud til at give mere brugbar information.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Superbruger jacob - 12/10-2015 21:23 12/10-2015 21:23
Er det denne art ? Eksternt link http://www.aquariacentral.com/forums/threads/primitive-rabbit-sna... lad os endelig høre om dine erfaringer med dem.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger scn - 12/10-2015 21:31 12/10-2015 21:31
Det er den, og jeg skal naturligvis nok komme med info, billeder, og video (hvis det giver mening).

Der er ikke meget info i den tråd, men den fortæller i det mindste at den ikke vandre de 40km til kysten for at lægge æg :-)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger scn - 19/10-2015 20:48 19/10-2015 20:48
Så kom de i baljen:

Den var ikke så sjov, direkte i bunden. Vi må se om ikke de vil kigge frem, måske lidt rejepiller senere kan lokke den frem

Lige et par billeder af huset:

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger scn - 19/10-2015 23:09 19/10-2015 23:09
Indlægget er rettet 19/10-2015 23:11 19/10-2015 23:11 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Fik den til at spise ved nærmest at sætte den oven i maden, de 2 andre i samme akvarium gravede sig bare ned, da der blev serveret:

Når de graver sig ned, står huset næsten lodret, og der er et lille hjørne ved åbningen der "kigger frem". Det kunne godt ligne at de har sådan en muslinge-filtrerings hul/mund, eller også er det blot et følehorn der er rullet sammen. Jeg må lige får rigtigt lys på i morgen for at se hvad det egentlig er.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger scn - 20/10-2015 18:13 20/10-2015 18:13
Lige et billede af en nærmest inaktiv snegl, med hvad jeg troede var en slags mund hvis den havde filter-feeder funktion. Der kom dog en lort ud lige inden jeg fik taget billedet, så det er altså ikke en rejepille der ligger lige ved sneglen *rødmer* , det tyder da på at de spiser.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger scn - 23/10-2015 20:51 23/10-2015 20:51
Lige en lille update.

Et par af sneglene tøffer lidt rundt, det vil sige at jeg kan se de har fundet en ny placering når jeg kommer hjem, men de andre for det meste kun har flyttet sig ganske få cm. Det kan selvfølgelig være at de har været på langfart, og så er vendt tilbage, men jeg tvivler på det.

For det meste ligger sneglene som på billedet ovenfor, så det er ikke fordi man ser meget til selve sneglen. De er en blanding af rødbrun og meget mørkebrune, og så har de (sammenlignet med tylomelania) meget korte og tykke følehorn, som de ruller sammen til en lille cirkel når de ikke er aktive.

Jeg skal prøve at få taget lidt billeder når jeg opdager en "på tur".

Det er svært at tage billeder, for hvis man tager en snegl op, og lægger den for at få lidt billeder, så graver de sig bare ned, så de er lidt reserveret.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger scn - 08/11-2015 21:17 08/11-2015 21:17
Jeg har fisket en død snegl op, og der er 3 mere som ikke virker til at have det for godt, de er stadig levende, men de kravler ikke rundt, så frygter det kun er et spørgsmål om tid før jeg kan pille endnu nogle ildelugtende sneglehuse op...

Her til morgen så jeg for første gang en af sneglene på glasset, ellers tøffer de kun rundt på bunden.

Generelt er de ikke så aktive som de klassiske sulawesisnegle, faktisk er de meget inaktive, sådan ca. som en teenager der får at vide der skal ryddes op på værelset :D

Annoncører
Annoncører