Daphnier "opdræt"

Postet under : Akvariesiden.dk - Foder
Visninger : 3925

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Ivan1 (Inaktiv) - 02/04-2016 14:59 02/04-2016 14:59
På tirsdag henter jeg 3 poser Daphnier som jeg hælder i to 65 L. akvarier. Det ene har jeg lagt jord i. Det andet er der bare vand i - så må vi se, om det lykkes med at opdrætte Daphnier :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger AnneH (Inaktiv) - 02/04-2016 18:26 02/04-2016 18:26
Hvad slags er det, du skal have?

Hvis det er almindelige danske dafnier, tror jeg vist, at de helst skal stå koldt (men frostfrit), dvs. udenfor, hvis du skal holde dem i live. Måske er det lykkedes andre bedre end mig at have dem inde.

Jeg har nogle ,som bedre kan tåle varmen indenfor, tror det er moina. Dem fodrer jeg af og til med lidt opslemmet tørgær. Der er en smule jord i bunden af bøtte, jeg har dem i. Har holdt dem i live i 3-4 uger nu, og der er masser af yngel.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Ivan1 (Inaktiv) - 02/04-2016 20:48 02/04-2016 20:48
Jeg ved ikke, hvilken slags det er :(
Jeg har bestilt 3 poser - den ene til foder og de to andre til opdræt. Hvis ikke det lykkedes, så er det kun kr. 25,- jeg mister.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Ivan1 (Inaktiv) - 02/04-2016 20:52 02/04-2016 20:52
Hvor har du købt dem???

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Alpina - 03/04-2016 10:09 03/04-2016 10:09
fikken.dk på Amager sælger Dafnier

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Sølz - 03/04-2016 13:57 03/04-2016 13:57
Du skulle jo nok have spurgt ved købet ;) - men sendt dem dog en mail og spørg

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger AnneH (Inaktiv) - 04/04-2016 20:17 04/04-2016 20:17
Indlægget er rettet 05/04-2016 21:05 05/04-2016 21:05 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Fikken henter deres i et lokalt vandhul, så de passer til det danske klima. Men mon ikke man kan have dem udenfor?

Jeg har i mellemtiden tjekket igen med den kollega, der oprindeligt købte dafnierne jeg har, og han oplyser, at det ikke specifikt er en varmtvandsdafniekultur, men nogle købt som "fiskefoder". Det er sandsynligvis daphnia magna eller daphnia pulex eller en blanding. Jeg går ud fra denne vejledning, som jeg fandt på nettet:
Eksternt link http://www.dafnier.dk/dafniekultur.htm

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger AnneH (Inaktiv) - 05/04-2016 21:05 05/04-2016 21:05
Indlægget er rettet 05/04-2016 21:05 05/04-2016 21:05 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Ups, dobbeltpost *rødmer*

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger HappyDane69 (Inaktiv) - 06/04-2016 14:48 06/04-2016 14:48
hvis man om sommeren indfanger nogle dafnier i en hvilken som helst sø i danmark, så formeres disse ganske enkelt:

fyld en beholder med vand, tilføj en luftpumpe med slange i vandet, så det bliver iltet, pod med dafnier og opløs en lille smule gær i vand. kom et par dråber af denne opløste gær i vandet og dafnierne vil æde disse gærbakterier og formere sig stille og roligt..husk at skifte vand ind i mellem og du kan på denne måde fodre dine akvariefisk med dafnier hele året rundt.

rigtig god fornøjelse med projektet

mvh

Eddie

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger AnneH (Inaktiv) - 16/04-2016 08:32 16/04-2016 08:32
#1 Hvad så? Fik du dafnierne til at overleve og formere sig? :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger Ivan1 (Inaktiv) - 17/04-2016 12:10 17/04-2016 12:10
De trives fint. :) Det akvarium hvor jeg havde smidt noget jord i der kradsede Dafnierne af i løbet af nogle få timer. Men i det andet akvarium er der rigtig mange Dafnier – og de yngler fint. Men de er ret små, selv som voksne – kunne godt tænke mig de store Dafnier.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger Ivan1 (Inaktiv) - 19/04-2016 18:24 19/04-2016 18:24
Jeg har renset akvariet med jord og overført nogle få Dafnier fra det andet akvarium. De yngler også fint, men som et forsøg vil der kun være lys her i et par timer i døgnet.
Fodrer stadig kun med tørgær, som jeg hælder i et plastkrus med lunkent vand for derefter at stå i et par dage, før jeg fodrer Dafnierne. Jeg har jo læst, at det er bakterierne fra de døde gærceller som Dafnierne spiser.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger AnneH (Inaktiv) - 19/04-2016 22:41 19/04-2016 22:41
Jeg rører bare lidt tørgær ud i et glas vand og hælder det direkte i :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Superbruger MSV - 19/04-2016 23:23 19/04-2016 23:23
Hvor er jeg glad for, at jeg har en ven med en sø, som indeholder en milliard billion dafnier :P
Jeg fik dafnier fra ham så tidligt som i januar i år, og mange af dem er helt op til 4 mm :)

Selvfølgelig ville jeg gerne "dyrke" dafnier selv, men jeg har simpelthen ikke pladsen... Sådan går det, når man "lige pludseligt" udvider med 7 akvarier inden for et halvt år :D

Super fedt, at det er lykkes for dig, Ivan!

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger ThomasBallerup - 21/04-2016 14:11 21/04-2016 14:11
hvordan undgår i at vand med tørgær bliver klamt og ulækkert ?

hvordan skifter i vand uden at skifte dafnier med ?

frosne dafnier koster 13 kr for 200 gram og det holder jo en md, til mine fisks spise behov,
så det gir nok ikke rigtigt mening for mig at dyrke dem selv :-)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Superbruger MSV - 21/04-2016 15:00 21/04-2016 15:00
Har du prøvet levende foder før?
For hvis ikke, så er det lidt svært at forklare forskellen på fiskenes adfærd ift. frossent, dødt foder og frisk, levende foder :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
Superbruger jacob - 21/04-2016 15:34 21/04-2016 15:34
Det handler jo ikke om penge...jeg kan ihvertfald tydelig se forskel på mine fisks adfærd om jeg foder med frost eller levende. Tænker at levende trigger deres naturlige jagtinstinkt (den diskussion har vi også haft før...) Flere af mine labyrintfisk og killis begynder ofte at lægge æg efter en periode med levende. Daphnier er vist ikke det mest næringsholdige, og jeg fodrer aldrig med dem frosne.

Fin tråd med tips til opdræt af Daphnier :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #18
Bruger westermann (Inaktiv) - 21/04-2016 15:47 21/04-2016 15:47
I en eller anden udstrækning handler alt vel om penge ;)
Jeg er i øvrigt enig med Jacob i, at fiskene nok synes det er væsentligt morsommere at fange levende end dødt foder, men der er næppe den store forskel i næringsværdi.
....og så synes jeg, at det kunne være interessant at få et svar på Thomas's meget relevante spørgsmål.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #19
Bruger Ivan1 (Inaktiv) - 21/04-2016 21:19 21/04-2016 21:19
Det er meget nemt, at skifte vand hvis det er i et akvarium – du flytter blot lyset ned i den ene ende af baljen, og så vil Dafnierne automatisk svømme hen under lyset – og så kan du tappe vand af i den anden ende. ;)
Du kan også tage et finmasket net og tappe vand af i en spand, og fodre dine fisk med dem der er i nettet.

Er det vandet i akvariet du henviser til, eller er det vandet med tørgær som du fodrer Dafnierne med.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #20
Bruger Ivan1 (Inaktiv) - 22/04-2016 10:39 22/04-2016 10:39
Hvis jeg har forstået det rigtigt, så er det bakterierne der lever af de døde gærceller Dafnierne spiser og ikke gærcellerne – er det korrekt?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #21
Bruger ThomasBallerup - 22/04-2016 12:22 22/04-2016 12:22
takker #19
god ide med lys tricket, det vidste jeg ikke,
jeg har før rodet med artemia opdræt, men opgav pga vandet bliver ultra klamt af tørgær.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #22
Bruger Ivan1 (Inaktiv) - 22/04-2016 17:57 22/04-2016 17:57
Nu er ”opdræt” af Dafnier helt nyt for mig – men jeg syntes ikke, at vandet er ulækkert – Dafnierne spiser de gærceller eller bakterierne fra de døde gærceller i løbet af få timer efter, at jeg har tilsat dem til vandet.

Jeg skifter ca. 1/3 vand hver uge, hvor jeg også støvsuger bunden for døde Dafnier. Lys i højre side af akvariet og støvsugning i venstre ende – ugen efter lys i den anden ende og støvsugning

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #23
Bruger Zion (Inaktiv) - 23/04-2016 10:33 23/04-2016 10:33
Jeg "opdrættede" dapfnier som forsøgsdyr på mit studie. Jeg kan desværre ikke huske hvor stort akvariet var men nok omkring 90 liter. Vi skiftede 5 liter et par gange om ugen. Fodrede med tørgær, som vi blandede op med vand når det skulle bruges, så det stod ikke og blev ulækkert. Derudover fodrede vi også med chlorella - men meget meget lidt.
Vi var ligeglade med om dafnierne kom med når vi skiftede vand. Glade dafnier kan fordoble sig på et par dage, hvis man sørger for at holde bestanden nede så der ikke kommer hvileæg og hanner.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #24
Bruger Ivan1 (Inaktiv) - 23/04-2016 11:14 23/04-2016 11:14
BEMÆRK AT DET ER OVERSAT VIA GOOGLE - TEMPERATUR ER I FAHRENHEIT - 65-70 FAHRENHEIT ER CA. 18-21 GRADER CELSIUS.

DAPHNIA KULTUR MADE SIMPLE (pdf)

Af Doug Søde

Instruktioner for vedligeholdelse af dafnier kulturer:
Daphnia er en af ??de fineste og mest alment accepteret levende fødevarer til de fleste fisk. Mange fiskearter kan holdes i fremragende fysisk tilstand ved tilførsel levende dafnier til dem flere gange om ugen.
Daphnia er ekstremt effektiv til at bringe mange fisk i gydning tilstand. Dette gælder især for karpefisk (karper og minnows) ligesom guldfisk, modhager, Danios osv
Daphnia kan dyrkes i næsten enhver beholder, der holder vand og er ikke giftig. Ideelt set bør anvendes akvarier, især for begynderen, da du kan holde bedre styr visuelt på kulturens fremskridt, hvor meget foder, etc. Når du får erfaring, kan andre beholdere anvendes, såsom Rubbermaid baljer eller skraldespande. Den mindste størrelse container anbefales er 20 gallons selvom små mængder kan opdrættes i mindre tanke.
Daphnia foretrækker køligt vand. Temperaturer mellem 65 og 70 grader er omkring ideal. Så det er bedst at kultur dafnier i din kælder eller andre seje steder omkring dit hus. Ved temperaturer over 75 grader, Daphnia magna begynder at aftage i produktionen. Kulturer vil overleve ved varmere temperaturer, men forvent ikke meget fra dem under varmeste måneder af sommeren.

Daphnia kulturer kan tilføres en eller flere af følgende feeds;
1.Spirulina alger (tilgængelig via forsyning akvakultur virksomheder og helsekost butikker)
2.Chlorella alger (findes på helsekost butikker)
3.Green vand (indeholdende alger ligesom Ankistrodesmus og Scenedesmus)
4.Microfeast (larver rejer foder til rådighed af forsynings- akvakultur selskaber)
5.Active bagegær (tilgængelig fra engros bageri levering butikker)
6.Artificial Plankton hjuldyr (larver fiskefoder til rådighed af forsynings- akvakultur selskaber)
7.Powdered split ærtesuppe mix (fra en bulk mad butik)
8.Whole hvedemel (fra en bulk mad butik)
9.Doug mix
?1 del sojamel
?3 dele hele hvede fire
?1 del tør flækærter (finmalet til en mel konsistens)
?3 dele bagere aktiv gær
?1 del paprika
?2 dele tørret chlorella alger

Mine forsøg har vist, at Chlorella alger og den aktive bagegær til at være de nemmeste og mest effektive feeds til at arbejde med, når dyrkning.
Den split Ært suppe og hele feeds soja hvedemel og blandes med pulveriseret paprika (ca. en del paprika til ti dele suppe mix eller mel). Den paprika bruges som en farve forstærker for du fisk. Jeg har udarbejdet en generel mængde foder til dafnier kulturer. Denne mængde er angivet i følgende skema.

Omtrentlige Beløb, der Feed Daphnia Tanks
Kultur Tank Størrelse

Densitet Daphnial pr 20 ml prøve

20 gallon

40 gallon

20 + 2+ teskefulde (TSP) / dag 4+ tsk / dag
Januar 12-20 - 2 tsk / dag 2 - 4 tsk / dag
5 - 9 3/4 tsk / dag 1 1/2 tsk / dag
1 - 4 1/4 tsk / dag 1/2 tsk / dag
0 - 1 1/8 tsk / dag eller mindre 1/4 tsk / dag

Der er to måder, du kan fodre dafnier kulturer. Den ene er en visuel bedømmelse af vandets klarhed og er beskrevet nedenfor. Det andet er at overvåge dafnier densiteter ved hjælp et reagensglas eller kuvette bundet til et træ dyvel stang. Tilfældigt prøve kulturen flere gange i forskellige dybder og få en gennemsnitlig optælling af antallet af dafnier per milliliter. Brug ovenstående tabel som en rettesnor for, hvor meget foder. Det kan være nødvendigt at lave din egen diagram afhængigt af typen af ??mad, du fodrer. Ovenstående tabel giver et godt udgangspunkt. Match den gennemsnitlige tæthed af dafnier til størrelsen af ??tanken anvendte og foder en passende mængde foder. Jeg tror ovenstående overvågningstætheden og bruge diagrammet metoden, er bedre for begyndere. Dette er afgørende. Start dafnier kulturer er det meget let at overfeed fordi du ikke har den bio-masse af dyr til at udnytte foderet påfyldes tanken. De Foderrester rådner, producerer for meget bakterier og begår frispark mod vandet til sidst forårsager et sammenbrud og tab af kolonien. Bemærk: Hvis du får en starterkultur af dafnier fra en fiskeauktion de er normalt i en fisk taske. Tilføjelse denne taske til en 20 gallon tank du vil have langt færre end 1 dafnier pr 20 ml prøve. Så du har brug for at brødføde en meget lille mængde sandsynligvis gerne en knivspids per dag. Kun når dafnier har gengivet til nogle påviseligt niveau mellem 0 og 1 dafnier pr 20 ml tør du øge foderet til 1/8 teskefuld eller så.

Den ideelle niveau for at fodre dafnier bør være nok til cloud tanken op til lidt mærkbar opacitet. En dag senere, bør samme vand være krystalklart. Hvis vandet rydder op hurtigere end én dag, er for lidt fodret. Hvis vandet er stadig meget uklar næste dag for meget er blevet fodret. Så justere mængder i overensstemmelse hermed.

Regelmæssige vandskift skal udføres på Daphnia tanke samt akvarier. Det minimum, at en dafnier tank, ved fuld produktion, bør ændres, er to 25% vandskift om ugen. Hvis vandskift er færdig hyppigere end dette, er det muligt at se en stigning i produktionen.

Vand forandringer på Daphnia tanke kan udføres ved opsugning vand med en fin sigte at dække indtaget ende af vandlåsen. Sørg for at ryste enhver dafnier overholde denne skærm, før skærmen trækkes tilbage fra tanken. Alternativt kan du kombinere vandskift med høst ved denne overførsel af tanken i en meget finmasket skærm eller nettet. Fodring af dafnier indsamlet under vandet ændring af din fisk.

Der er behov for Aged, dechlorinated postevand for dafnier kulturer ligesom for fisk. Klor bliver hurtigt dødelige for dafnier, så du skal dechlorinate eller postevand alder, før det bruges på dafnier kultur.

Selektiv høstning af dafnier kan gøres med et kursus masket fiskenet. Ved hjælp af et kursus maske vil give den yngste dafnier at slippe for yderligere vækst, mens indfange fuld dyrkes dafnier.

Alle dafnier tanke skal være på maksimalt stående drop (10+ dafnier pr 20 ml) inden for flere uger efter kulturen. Daphnia tanke ikke nå stående afgrøde skal nøje kontrolleres for fladorme, hydra eller andre skadedyr. Hvis angrebne kulturen skal kasseres, og beholderen desinficeres og rengøres for at fjerne skadedyr.

Daphnia kulturer bør ikke høstes, indtil de når et minimum gennemsnitlig densitet på 10 dafnier pr 20 ml. Daphnia bør ikke høstes med en hastighed, der reducerer deres numre under 10 dafnier pr 20 ml. Med andre ord, ikke høste mere end hvad ville falde det samlede gennemsnitlige antal under 10 dafnier pr 20 ml. Der bør altid være mindst 10 dafnier pr 20 ml. Højere tal skal nås før høst, kun en smule lavere efter høst.

Med jævne mellemrum vil dafnier kultur tanke, især dem på fuld produktion, skal renses mere grundigt. Hvis væggene af tanken blive dækket med snavs, kan dette skrabes af. Hvis overdreven snavs samler sig på bunden af ??tanken, kan dette tappes i en spand. Lad vragrester at bosætte, så hæld dafnier ovenfra resterne tilbage i tanken og kassér resterne. Hvis overskydende snavs ikke er renset ud i sidste ende dafnier vil lide "tilsmudsning" af deres antennules og thorax ben (svømning og fodre lemmer), og denne situation skal korrigeres. Dette er let iagttages som "junk", snavs og spider-web lignende filamenter efterstillede under dafnier som den svømmer. Jeg formoder, dette "junk" forhindrer dafnier fra korrekt fodring eller måske molting sin ydre skelet. Så det er meget nødvendigt at afhjælpe denne situation, for at kulturen til at trives.

Snegle bør være til stede i alle dafnier kultur at rydde op levnet, bosatte madrester. Hvis snegle bliver overabundant de skal høstes og fodres ud til sneglen spise fisk. Alternativt nogle dafnier kulturer kommer med små oligochaete orme (som Dero digitata) med dem. Disse udfører det samme job som snegle, og kan høstes at fodre fiskene også. Det er endda muligt at kultur Californien blackworms (Lumbriculus variegatus) eller måske Rørformet ormene i bunden af ??dafnier kul

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #25
Bruger Ivan1 (Inaktiv) - 23/04-2016 11:15 23/04-2016 11:15
Snegle bør være til stede i alle dafnier kultur at rydde op levnet, bosatte madrester. Hvis snegle bliver overabundant de skal høstes og fodres ud til sneglen spise fisk. Alternativt nogle dafnier kulturer kommer med små oligochaete orme (som Dero digitata) med dem. Disse udfører det samme job som snegle, og kan høstes at fodre fiskene også. Det er endda muligt at kultur Californien blackworms (Lumbriculus variegatus) eller måske Rørformet ormene i bunden af ??dafnier kultur tanke. Hvis dette gøres, kan det være nødvendigt at fodre kulturerne på et lidt højere sats at være sikker nok fødevarer gør det til bunden for orme.

Luftsten i alle dafnier tanke skal køre temmelig godt. Airstones kører hårdt nok til konstant at røre og slyng hele dafnier gennem vandet er passende. Daphnia skal ikke være indsamling eller gruppering op nær vandoverfladen eller tæt lys, etc. Hvis de gør dette er der ikke nok vand beluftning. Stærk beluftning er nødvendigt for at holde dafnier foder i suspension. Jeg har set nogle rimeligt succesfulde dafnier kulturer med meget lidt beluftning. Men for at opnå de udbytter, der er anført nedenfor tilstrækkelig beluftning er et must. Husk, at mikroskopiske madrester skal holdes i suspension for dafnier til foder. Hvis maden er afregning før dafnier kan spise det, er du kun fodre dine snegle eller orme.

Efter ovenstående instruktioner er det muligt at producere 4 til 5 ounces (våd vægt) dafnier pr 40 liter dafnier kultur ugen. Derfor, hvis du går gennem omkring et pund frosne artemia per måned, kan du blot erstatte en 40 gallon kultur af dafnier til at producere maden er nødvendig for at supplere din fisk.

Forfatterens Addendum:
Jeg har været en fisk hobbyist for omkring 35 år og en professionel fisk biolog i 27 år. Under mange af disse år har jeg haft mulighed for at hæve dafnier i beholdere fra 2 liters sodavand flasker op til 1.200 gallon kar. Ovenstående instruktioner, vil ikke garantere du vil have succes med dafnier dyrkning men skal gå en lang vej at komme i gang. Her vil jeg dele andre hemmeligheder til succes.

I 1992 gennemførte jeg et eksperiment for at bestemme den bedste og mest omkostningseffektive foder for at øge dafnier. Denne undersøgelse er inspireret af den pludselige mangel på en meget god dafnier foder mange hobbyfolk, der anvendes i 1970'erne gennem 1980'erne. Mange hobbyfolk kender Jim Langhammer succesfulde dafnier dyrkningsmetoder ved hjælp af "split Ært og skinke suppe mix" fodret skiftevis med bager tørret gær. Ifølge Jim Langhammer, gæren synes at gøre dafnier reproducere hurtigt, mens split Ært og skinke suppe mix gjorde dafnier vokse sig stor og robust. De skinke bidder i split Ært og skinke suppe mix tjente som føde for små Dero digitata orme, der delte dafnier kulturer. De dehydrerede skinke bidder ville med tiden synke til bunden af ??tanken og Dero digitata orme klynger og fodret på nedbrydning skinke. Disse små orme, ligesom miniature Rørformet ormene, er også en god mad til at brødføde små fisk. Dette system fungerede meget godt for Jim Langhammer og jeg når først at dyrke dafnier. Den split Ært og skinke suppe mix kunne købes fra bulk fødevarebutikker. Engang i slutningen af ??1980'erne til begyndelsen af ??1990'erne split Ært og skinke suppe mix pludselig blev tilgængelig. Bulk fødevarebutikker, der gennemførte det ikke længere gjorde. Så jeg var nødt til at finde en god erstatning.

Doing litteratursøgning på dafnier kultur du kommer op med en forvirrende vifte af måder dafnier kan dyrkes i laboratoriet, primært til toksikologiske undersøgelser. Alt fra husdyrgødning, gær, live planteplankton (mikroalger), fintmalet ørred chow, lucerne måltid, at sneglen gødning (fra æble snegle), til sojamel og andre fint formalede fødevarer er blevet nævnt som fødevarer til dafnier. Ofte har nogle af disse elementer ikke tjene direkte som føde for dafnier, men mikroorganismerne som svampe, gær, bakterier og protister, der vokser i vandet og er fodring på disse poster, da de nedbrydes er, hvad der tjener som føde for dafnier. Den kritiske komponent til at bruge nedbrydning af organisk stof som føde for dafnier er mængde. Hvis for meget er fodret, den nedbrydning sagen vokser for meget bakterier, der forårsager at vandet bliver for uklar med deraf følgende problemer med vandkvaliteten. Det er meget let at over-FEED dafnier CULTURES forårsage katastrofale kollaps af COLONY. Ikke sikker på hvad dræber dafnier, men det kunne være udtømte ilt, høj ammoniak, høje nitrit, høje nitrater eller høje fosfater. Noget dræber dem fra, hvis bøvet.

Litteratur søge på vand parametre som dafnier er følsomme over for du opdager, at de er temmelig tolerante af ammoniak, intolerante over for nitrit, noget tolerante over for nitrat, og har en interessant forhold til fosfor. Det viser sig, at dafnier brug fosfor som en miljømæssig cue til at reproducere eller ikke. I naturen, reproducere dafnier mest hurtigt, når alger (fytoplankton) er hastigt voksende, da mikroalger (fytoplankton) er de sædvanlige mad til dafnier i søer og damme. Når alger er hastigt voksende og er med stor tæthed, fosfor i vandet er normalt lav, fordi algerne hurtigt ved at anvende dette som en fødekilde. Så dafnier reproduktion er knyttet til fosfor. Høj fosfor angiver over for dafnier fysiologi er der ingen mad (dvs. alger) i vandet og ophøre reproduktion. Lavt fosfor niveau indikerer til dafnier fysiologi der bør være højt alger niveauer, så spark reproduktion i højt gear. Dette er en af ??grundene til vand forandringer er meget afgørende for dafnier kultur succes!

Daphnia følsomhed over for nitrit kan være forklaringen på, at kulturer ofte undlader omtrent en til tre uger efter initiering. Det er kun om den rigtige mængde tid for kvælstofkredsløbet at fortsætte fra et højt ammoniak niveau for høje nitrit. Så dafnier også brug for biologisk filtrering ligesom et akvarium gør. Dette er en af ??grundene til, at jeg går ind bruger mange snegle eller andre hvirvelløse organismer til at forbruge Foderrester. Foderrester da det nedbrydes bidrager til ammoniak og efterfølgende nitrit spike. Den hurtigere denne fødevare er assimileret i kropsmasse mindre nitrit vil ende i vandet. Sneglehuse ville også tjene som en levende bio-medier for nitrificerende bakterier til at omdanne ammoniak til nitrit og senere til nitrater. Du kan ikke have en svamp filter eller under-grus filter i en dafnier akvarium, da dette medie vil fælde dafnier fødevarer, før de får en chance for at spise det. Derfor er du har brug for nogle andre substrat i tanken til at tjene som biologisk aktive medier. Dermed snegle, efter min mening, er en hurtig måde at løse dette problem på flere niveauer. Snegle spiser og assimilere nogle af de Foderrester og deres skaller tjener som bio-medier for nitrificerende bakterier. Jeg gentager dette to gange, fordi det er kritisk.

Når du har dafnier i et lukket miljø er det meget let for fosfor til at klatre hurtigt, især når du har en høj stående afgrøde, og da du tilføjer mængder mad. Alle biologiske materialer indeholder fosfor, så hver gang du tilføjer dafnier foder til tanken, du er stigende fosfor og effektivt lukke deres reproduktion. Derfor er det nødvendigt at skylle væk overskydende opløste fosfor vand forandringer. Ændringerne vand også mindske nitrit og nitrat, som også er skadelige for deres velfærd. Dette er meget afgørende, når du får en dafnier kultur virkelig foregår i "maksimal stående afgrøde" mode diskuteret i den første del af dette papir. Hvis du ikke høste dafnier, samtidig du gør en vand forandring, flere gange om ugen, kan dafnier numre hurtigt styrtdykke og reproduktion kan lukkes ned. Tænk på dette mantra ... foder, foder, vand forandring, høst ... foder, foder, vand forandring, høst. Hvis du holder dig til en tidsplan som dette vil du med held holde dafnier. Hvis du fodrer, foder, foder, glemme vandskift, glemmer at høste. din dafnier kultur vil sandsynligvis styrt. Hvis du glemmer at fodre, glemmer at va

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #26
Bruger Ivan1 (Inaktiv) - 23/04-2016 11:18 23/04-2016 11:18

Hvis du glemmer at fodre, glemmer at vand forandring, vil du aldrig få nok dafnier til at gøre det umagen værd.

Luk observationer af din dafnier er også nødvendige for succes. Det er derfor, jeg går ind for at bruge akvarier for begynderen dafnier culturist. Hvis der dafnier rovdyr, såsom Planaria fladorme som Dugesia komme ind i kultur, de vil spise væk rentabiliteten af ??din operation. Ligeledes hydra vil skabe ravage også. Luk observationer af glasvæggene i jeres kultur akvarium vil fortælle dig, hvis fladorme eller hydra er til stede. Hvis de er det bedste du starte forfra med rent akvarier og nye dafnier. Hvis du skal bruge dafnier fra det forurenede koloni være sikker på at omhyggeligt netto kun et lille antal "kolonister" for at starte den nye koloni for at undgå at fange enhver hydra eller Planaria med dem. Må ikke bare insiderviden en flok snavs og dafnier fra det forurenede tank som resterne sandsynligvis vil harbor fladorme, hydra, eller hvilende æg eller cyster af disse skadedyr. Vær sikker på at isolere kun ren dafnier til at gå til den nye kultur.

Dafnier kan få parasitter. Mere end én gang, blev nogle af mine dafnier kulturer kontamineret med en mikro-sporidean typen parasit. Disse vil medføre dafnier at mindske reproduktion. Vigtigst er det, vil denne sygdom gør dafnier meget uigennemsigtig, eller usædvanlig hvid farvet. Når du ser et stort antal dafnier blive meget hvid og uigennemsigtig, er det bedst at ødelægge kolonien og starte forfra igen.

Luk observation af din dafnier vil give dig flere spor til, hvordan befolkningen gør. Husk du styrer en befolkning og derfor er du nødt til at vide noget om demografi, for at din koloni til at trives. Hvis du ser noget, men små, unge dafnier, i jeres kultur, kan du være over-høst eller det er en frisk dannet koloni bare kommer i god produktion. Hvis de fleste af dafnier er store kolosser så er du sikkert under høst, eller jeres kultur er ikke gengive godt, så du skal justere i overensstemmelse hermed. Daphnia typisk kun lever omkring 21 til 28 dage, før de dør (ved stuetemperatur og i et hurtigt voksende koloni), så planlægger i overensstemmelse hermed. Hvis du ser for det meste store dafnier en stor del af disse bør slås ned ud og føres til dine større fisk, før de omkommer, og dermed gøre plads for yngre dyr i kolonien. Ideelt set bør en blomstrende koloni har en sund blanding af alle aldre af dyr. Masser af nyfødte unge med et stort antal af sub-voksne og et rimeligt antal store gamle voksne alle skal være repræsenteret i befolkningen. Hvis du ser, er nødvendig nogen aldersklasse overrepræsenteret det kan indikere en ændring i forvaltningsplaner.

Daphnia vil give dig andre spor til, hvordan de gør. Normalt under ideelle betingelser, alle dafnier er hunner og gengive ved partenogenese. Det vil sige, deres æg udvikle sig uden at blive befrugtet af en mandlig. Disse æg alle udvikler direkte ind bittesmå kvindelige dafnier, der er født fra moderen. Når dafnier kolonier bliver "stresset" af dårlige vandforhold, forkert eller ikke nok mad, høje temperaturer, lave temperaturer, etc. vil alle kvindelige befolkning begynde at producere nogle små mænd. Disse mænd derefter parre sig med hunnerne, og de resulterende æg, der dannes, er "hvilende æg". Disse æg er meget forskellig fra de normale æg. De hviler æg danner en "ephippium" eller sadle om moderen daphnias ryg.
Denne sadel er en mørkebrun eller sort "tilfælde" bæres på ryggen af ??den kvindelige og er umiddelbart synlige for det blotte øje med tæt observation. Hvis du ser disse ephippium dannes på dafnier i din koloni, er det en klar indikation noget skal ændres hurtigt. Enten vand forandringer, mere foder, tung høst osv Noget skal korrigeres før din koloni kollapser. Disse hvilende æg er designet til at overleve barske forhold, såsom vinter frysning, sommer varme og tørre perioder, hvor dammen helt tørrer op, eller perioder, hvor der ikke er mad. Så hvis du ser disse danner det er en klar indikation din dafnier synes, det er tid til at aestivate, og du skal overbevise dem om, at betingelserne er en forbedring nok for dem at trække sig ud af denne reproduktive tilstand. Husk ... foder, foder, vand forandring, høst ... foder, foder, vand-change, høst.

Så tilbage til mit eksperiment tidligere nævnt. I 1992 satte jeg op en replikeret eksperiment for at bestemme den bedste dafnier feeds til i stedet for den gamle split Ært skinke og suppe mix skiftevis fodret med bagere tørgær. Jeg brugte enogtyve to liter sodavand flasker oprettet på en luftning manifold (hver flaske havde en luft-stammen boblende i det). Hver flaske blev randomiseret til en af ??syv kostvaner. Hver diæt havde tre gentagne flasker. Hver pop flaske modtog et tilsvarende antal dafnier (n = 20) og snegle (Seminole røde væddere-horn snegle - Planorbella duryi) scavengere ved begyndelsen af ??eksperimentet. Hver beholder blev fodret en lige vægt (bestemt volumetrisk da alle fødevarer havde meget lignende tætheder) af mad, der blev tildelt den. (I sidste ende jeg kompenseret for lidt forskellige densiteter ved at kende den totale vægt af fødevarer som beregnet fra massefylden og mængden af ??fødevarer fodret. Derfor produktionsomkostningerne pr dafnier kompenseres til højre vægt af mad.) Jeg overvåget dafnier tætheder i hver beholder og høstet og hånd tælles alle dafnier trukket fra flaskerne og registreres dette over en periode 44 dage. Data, blev indspillet og plottes som befolkningstæthed og antal dafnier høstet.

Antal dafnier produceret blev noteret og derefter omkostningerne ved produktion 100.000 dafnier blev ekstrapoleret ved at dividere vægten af ??fødevarer, der anvendes med antallet af dafnier, multipliceret med pris pr pund af hvert feed gange 100.000. (Husk disse er fra 1992-priser)

Daphnia Feeds Prøvet:
Kost 1 - bagere aktiv tørret yeastDiet 2 - tørret spirulina algaeDiet 3 - tørret Chlorella algaeDiet 4 - tørret, formalet, flækærter og paprikaDiet 5 - tørrede, jorden split ærter, paprika og bagere aktiv tørret yeastDiet 6 - bagere aktiv tørgær, tørret spirulina alger og tørret Chlorella algaeDiet 7 - tørret, formalet flækærter, paprika, tørret spirulina alger og tørret chlorella alger

1992 Omkostninger ved Select Daphnia Feeds Bruges i Trial
Red Star brand bagere tørgær - $ 1,40 / lb.
Ocean Star International mærke tørret spirulina alger pulver - 16,00 $ / lb.
Nu mærke tørret chlorella alger pulver - 35,80 $ / lb.
Ground split ærter og paprika blanding (10: 1 ratio) - $ 2,26 / lb.

Følgende er resultaterne af dette eksperiment rangeret fra bedst til mindst effektive feeds:

Kost # 6 - kombination af bagere aktiv tørgær, tørret spirulina alger og tørret Chlorella alger gav den bedste ydeevne. Kost 6 produceret mere dafnier ved 32 dage (n = 5.240) og med 44 dage (n = 9.650) end nogen anden kost. Det producerede også dafnier mere konsekvent med 13 høst. Det producerede den første høst inden for 14 dage. Samlet omkostninger var $ 1,36 at producere 100.000 daphnia.Diet # 7 - tørret jorden split ærter, paprika, tørret spirulina og tørret Chlorella alger var den næstbedste i ydeevne. Det producerede den anden største antal dafnier efter 44 dage (n = 6,254) og den tredje bedste på 32 dage (n = 3.236). Havde den næstmest antal høst (n = 11). Denne diæt virkelig klaret sig godt med hurtighed høst - ligesom kost 6 inden for 14 dage. Omkostningerne til at producere 100.000 dafnier var $ 2.22.Diet # 3 - bare tørret chlorella alger blev rangeret tredjedel. Tredje i den samlede produktion på 44 dage (n = 4,857) og næstbedste i produktionen på de 32 dage (n = 3396) og tredje på det samlede antal af høst (n = 9). Det blev også rangeret som den tredje til at producere en høst hurtigt-at 19 dage i stedet for 14 dage for de to ovennævnte kost. Samlet omkostninger var $ 4,54 at producere 100.000 daphnia.Diet # 2 - bare tørret spirulina alger rangeret fjerde. Denne diæt kun produceret tre høstår, og det tog 39 dage at nå høst tætheder. I alt 38

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #27
Bruger Ivan1 (Inaktiv) - 23/04-2016 11:23 23/04-2016 11:23
I alt 3801 dafnier blev produceret efter 44 dage. Omkostninger var $ 1,79 at producere 100.000 daphnia.Diet # 4 - tørret, formalet flækærter og paprika rangeret femte. Denne diæt, ligesom spirulina, kun produceret tre høstår og tog 29 dage at nå høst tætheder. Det kostede $ 1,71 at producere 100.000 daphnia.Diet # 5 - tørret jorden split ærter og paprika og bagere aktiv tørgær. Denne diæt også faired dårligt og var ligner gær alene. Høst skete først efter 36 dage og udgjorde kun 2955 individer. Men pris pr dafnier er relativt lav på $ 0,30 per 100.000 daphnia.Diet # 1 - strengt bagere aktive tørgær kulturer gjorde dårligt. Selv om deres densiteter gjorde stigning i første omgang op til 10 dage efter eksperimentets start, efter 15 dage densiteter forblev konstant lav og kun 2.676 dafnier blev høstet ved slutningen af ??perioden 44 dage med den første lave antal høst (n = 846) efter 39 dage. Men omkostninger til at producere 100.000 dafnier var den laveste på $ 0,22 per 100.000 dafnier.

konklusioner:
Blandinger af dafnier foder, der indeholder hele spray tørrede alger udkonkurrerer andre typer af feeds, når det kommer til mængder og hurtighed, som dafnier befolkninger vokser. Blandinger af både spirulina og chlorella alger føjet til enten bager aktive tørgær eller formalet tørret flækærter og paprika begge udført meget godt. Hver gang et tørret alger produkt anvendes det tilføjer betydelige omkostninger for dafnier produktion. Men ved hjælp af en blanding af høje omkostninger alger kombineret med meget lave omkostninger gær eller flækærter giver hurtige udbytter, med høje høst, på et medium omkostninger for hobbyist.
Brug kun et tørret alger produkt (enten Chlorella eller spirulina) giver relativt højt til mellemstore udbytter på en lidt længere periode end de ovennævnte blandinger. Men den høje pris på disse produkter ender med at gøre omkostningerne pr dafnier produceret langt højere i forhold til andre blandinger og billigere enkelt kilde feeds.
Tørret jorden split ærter og paprika rangeret kun middelmådige. Det producerede kun et beskedent antal dafnier på en længere periode, og omkostningerne var også medium på $ 1,71 per 100.000 dafnier.
Tørrede jorden split ærter og paprika tilføjet til bagere tørgær og bagere aktiv tørgær alene gjorde producere dafnier. Men produktionen var meget langsommere (med en faktor 3,7 X), end når der anvendes tørrede alger produkter. Selvom produktionen var langsom, og lav, pris pr enhed var også lav på kun $ 0,30 til $ 0,22 per 100.000 dafnier hhv.

Yderligere diskussion:

Alger (microplankton eller fytoplankton) er den naturlige kost af dafnier i deres vilde levesteder. det står derfor til grund, at dafnier skal udføre (vokse og reproducere) godt fodres med tørrede alger produkter. Imidlertid har andre foder emner traditionelt vist sig at være effektiv til opdræt dafnier i fangenskab situationer. Feed emner som bagere tørgær og andre vegetabilske produkter som tørret og formalet flækærter vil tjene som foder så godt. Disse senere produkter, men ikke naturlige for dafnier levesteder, vil støtte dafnier produktionen på en meget lavere pris. Men produktionen er meget langsommere og lavere udbytte end ved anvendelse tørrede alger produkter. Ligesom med fodring helst dyr, sort, ligesom at blande flere forskellige foder emner, giver bedre ernæring og kompenserer for mangler, at enhver ét element kan udgøre. I denne undersøgelse blev det vist, at en blanding af både naturlige typen feeds (ligesom tørrede Chlorella) kombineret med andre traditionelle dafnier kultur feeds (ligesom jorden split ærter, paprika og aktive bagere tørret gær) giver høj produktion af dafnier i et moderat pris . Den hobbyist kan derfor vælge at bruge meget billige feeds og være tilfreds med lav og langsom produktion eller kan tilføre værdi til foderet med tillæg af spray tørret alger. Tilføjelse spray tørret alger til dafnier kulturer man kan realisere mindst 3,7 gange stigning i produktionen.

Tørrede alger produkter leveres med andre fordele. Disse produkter er langt rigere på vitaminer, antioxidanter, farveforstærkende phyto-pigmenter, og de rigtige fedtsyrer nødvendige for korrekt udvikling og sundhed hos fisk. Derfor ville jeg fortaler tilføje tørrede alger produkter bare for disse ekstra værdier uden selv overvejer pris.

Jeg testede også, i efterfølgende forsøg, egnethed tilføje andre fint formalet planteprodukter til hjemmelavet dafnier feed. Det voksede fra irriterende, arbejdskrævende aktivitet, for at købe tørrede flækærter og formaling disse i en mel konsistens ved hjælp af enten en blender, foodprocessor, eller kaffemølle. Nogle hobbyfolk have undgået dette trin ved hjælp af dåse, menneskelige babymad grøntsager (ærter) købt i krukker fra købmand.

Nogle testet og fundet at være meget effektive erstatninger var hvedemel helhed og sojamel. Disse to bestanddele kan veksles til jorden flækærter eller tilsat ud over den senere.

Paprika bruges stadig, da det er meget høj i antioxidant pigmenter og omdannes til at farve forbedrer xantofyler (carotenoider) i dafnier som derefter gået op i fødekæden til dine fisk.

Endelig i de sidste tyve år har der været en enorm vækst af viden i aquaculturing et væld af marine og ferskvand fisk og skaldyr. Sammen med denne vækst er der nu mange tørrede, levende, og konserverede alger produkter til rådighed, som alle potentielt kunne anvendes til dafnier foder. Nogle af disse produkter er meget dyre, nogle til rådighed for hobbyfolk, nogle ikke så let tilgængelige, men med indsats kunne erhverves. Mange af de dyrere produkter har meget stort potentiale for at øge næringsindholdet i din dafnier fodret til dine fisk. Jeg vil kun nævne nogle af disse produkter her for din potentielle eksperimenter. Herunder, men ikke begrænset til kunstig Plankton hjuldyr (ÅOP), Microfeast (ProVesta), Spirulina (Ocean Star International), Chlorella (nu fødevarer), Algamac 2000 Algamac 3000, Algamac 3050, Aqua-vokse Advantage, Aqua-vokse Advantage Enhance, Beta-Meal, Phyto-fest og Roti-Grow (Reed havbrug).

Daphnia dyrkning sikkert har potentiale til at reducere behovet for at købe frosne eller levende fisk feeds ligesom saltlage rejer, bloodworms, glassworms, tubifex, eller Californien blackworms. Daphnia dyrket i dit eget hjem også kan betragtes som renere og sandsynligvis mere parasit og sygdomsfri sammenlignet med frosne eller levende foder indsamlet fra forskellige "tvivlsomme" og "forurenede" levesteder. Dette kommer med en pris selv. Dyrkning nok dafnier til at brødføde en hel fisk værelse er mulig. Jeg ved, jeg gjorde det med fire 40 gallon Rubbermaid skraldespande i mange år. Men det er meget arbejdskrævende. Du nemt bruge så meget tid på at tage for dafnier som du gør fiskene! Jeg fandt, at "pre-børn" Jeg havde tilstrækkelig tid til at køre dafnier kulturer og en fisk værelse. Indlæg børn og alt ændringer. Jeg ikke længere kultur dafnier simpelthen fordi andre hobbyer, børns aktiviteter osv forbruge for meget tid. (Jeg har nu andre meget billige frosne og levende mad erstatninger ... men det er et emne for en anden artikel!)

Jeg håber dette hjælper for nogen, der ønsker at vove sig ind dafnier produktion, eller som har haft problemer i fortiden. Daphnia kultur kan reduceres til videnskab, men for mange kan det stadig virke som magi!

Doug Søde
Superintendent
London State Fish Hatchery
Ohio Division Wildlife, ODNR

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #28
Bruger AnneH (Inaktiv) - 23/04-2016 12:13 23/04-2016 12:13
Hold da op. Så blev man da lige ekspert på meget kort tid ;)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #29
Bruger Ivan1 (Inaktiv) - 23/04-2016 14:29 23/04-2016 14:29
Interessant læsning – har lige drysset lidt paprika i den ene balje – men jeg skal have købt nogle alger.
Matas har Algomed Chlorella pulver 350 g – men det koster kr. 600,-. :(
Det må kunne findes billigere.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #30
Bruger AnneH (Inaktiv) - 23/04-2016 16:37 23/04-2016 16:37
Ivan1 skrev :
Interessant læsning – har lige drysset lidt paprika i den ene balje – men jeg skal have købt nogle alger.
Matas har Algomed Chlorella pulver 350 g – men det koster kr. 600,-. :(
Det må kunne findes billigere.

Ja, mon ikke det kan findes billgere som fodertilskud til dyr? Og ellers kan man jo også overveje, hvor dyrt man vil gøre sit levende foder, hvilket også blev nævnt ovenfor ;)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #31
Bruger plesner - 23/04-2016 21:57 23/04-2016 21:57
Jeg har haft dafniekulturer kørende uafbrudt i mere end 5 år. De går i 3 stk. 25 liters akvarier og 2 stk. 12 liters ved stuetemperatur og lys 12 timer i døgnet. Jeg har ikke luft på dafnierne.

Jeg fodrer udelukkende mine kulturer med svævealger (grønt vand), som jeg selv dyrker. Jeg har her skrevet en beskrivelse af, hvordan jeg gør:

Eksternt link www.akvarieviden.dk/artikler/Svævealger-196

Jeg skifter halvdelen af vandet i hvert dafnieakvarie ca. hver 2. måned. Når jeg skifter vand, suger jeg fra bunden og får dermed både snavs, lidt dafnier og eventuelle 'hvileæg' med. Jeg lader vandet stå i en spand i nogle dage og hælder derefter alt, undtagen bundfaldet, gennem en fin si. Indholdet af sien fodrer jeg mine fisk med.

I starten var det varmtvandsdafnier (Moina'er), men på et tidspunkt fik jeg 'inficeret' kulturerne med nogle levende dafnier fra en dyrehandler. De udkonkurrerede hurtigt Moina'erne.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #32
Bruger moffi (Inaktiv) - 23/04-2016 23:35 23/04-2016 23:35
Jeg er noget imponeret så meget i gør ud af dafnierne.
Mine dafnier har jeg noget mere simpelt,i 2 baljer i haven
Jeg fodre med alm.bagegær eller grønt vand som jeg laver af brændenælder.
Om vinteren når baljerne er frosset til kan jeg selvfølgelig ikke fodre med dem.
Det er samme kultur jeg har i 5-6år.
Dagens fangst

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #33
Bruger AnneH (Inaktiv) - 23/04-2016 23:38 23/04-2016 23:38
#31 Jeg kan ikke komme ind på linket :(

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #34
Bruger panoz (Inaktiv) - 06/05-2016 15:52 06/05-2016 15:52
#31 Jeg tænker at opstarte opdræt af dafnier i to store glas.

1) Er 3-4 huller lavet med en skruetrækker fint til dem?
2) Skal der være bundlag i glasene?
3) Skal der skiftes vand oftere hvis man fodrer med tørgær?
4) Hvor meget tørgær tilsættes? Er der tommelfingerregler på området?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #35
Bruger panoz (Inaktiv) - 06/05-2016 15:53 06/05-2016 15:53
# 32

Kan du ikke beskrive opstartsfasen for dine to baljer? Når frosten sætter ind, hvad så?? Går de i dvale og lever op igen når isen tør?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #36
Bruger HappyDane69 (Inaktiv) - 09/05-2016 16:00 09/05-2016 16:00
moffi : hvis du lægger en flamingoplade på vandoverfladen når vinteren ankommer, så burde du gerne få en isfri overflade runde om flamingopladen..så der både åndehul og fodringsmulighed såfremt det kræves c",)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #37
Bruger moffi (Inaktiv) - 10/05-2016 21:43 10/05-2016 21:43
# 35
Jeg startede baljerne med noget akvarievand med snegle.Baljerne bundfryser om vinteren.Dafnierne liver op igen når det bliver forår.Så de må gå i en form for dvale

# 36
Fin ide med flamingopladen.Det vil sikkert forlænge sæsonen.

Annoncører
Annoncører