Lille fritsvømmende hvid orm, hvad i alverden er det?

Postet under : Akvariesiden.dk - Sygdomme
Visninger : 189

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Las - 30/09-2019 16:12 30/09-2019 16:12
Mit nystartede 530 liter har en del mikroskopiske hvide orme, nogle tyndere end et hår og fra en til måske et par millimeter.

De bevæger sig meget manisk ved at krølle sig sammen til et S og rette sig ud igen.

Jeg er helt blank på hvad det kan være for små kræ og om de ville kunne skade mine piratfisk? Fiskene er ikke kommet i akvariet endnu.

Måske kommer de fra strandsandet jeg har brugt. Det er blevet skyllet grundigt, men ikke kogt.
Måske stammer de fra den rod jeg har støbt i alfix og som har ligget ude i et badebassin, og der sidder iøvrigt en lille puppe eller lign fast på roden efter dagene i vandet.
Måske kommer de fra haveslangen jeg fyldte akvariet med.

Min umiddelbare løsning har været at smide 2 guppy hunner i akvariet og de er ret gode til at se ormen og spise den. Men det er nok tvivlsomt at de finder alle.
Guppyerne har iøvrigt også fungeret som kanariefuglen i kulminen og er ikke døde endnu :-)

Er der nogle der vil komme med et bud på hvilken orm det er og om jeg bør smide piraterne i?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger perniel - 30/09-2019 21:07 30/09-2019 21:07
Uden billede er det svært, men et bud plenarier, og dem er guppy vilde med

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Las - 30/09-2019 22:09 30/09-2019 22:09
Tak for forslaget, det gav mig nogle bedre søgeresultater end jeg hidtil har fået.

Efter at have googlet lidt tror jeg ikke at det er plenaria orm, men i stedet detrius orm.

Hvordan den så er kommet ind ved jeg ikke, men fra hvad jeg har læst på google så lever den tit i bundlaget og bliver nemt overført med bundlaget fra akvarie til akvarie.
Her var det så nyvasket sand, men som havde fået lov at stå et par dage med en bundsjat vand i og formentlig lidt tangloppe rester fra rensningen....

Men en video på youtube viste lige nøjagtig også guppyer æde løs af detrius ormen, så jeg er lidt stolt af at jeg selv kom til den løsning også.

Og ormen er nemlig så lille og hurtig at jeg ikke rigtigt kan tage et billede eller en video af den.
Men hvor jeg så en del af dem på første dagen, er der nu langt i mellem.

Annoncører
Annoncører