Hvad er der galt? video vedhæftet! (guppy)

Postet under : Akvariesiden.dk - Sygdomme
Visninger : 385

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Basviola - 01/12-2019 08:44 01/12-2019 08:44
Hej, har gennem længere tid mistet guppyer i dette akvarie. (4-6 måneder)

Symptomerne
De spjætter/tilter sidelæns, står stille i vandoverfladen.... og så i perioder svømmer de rundt som om intet er galt.
Nogle af fiskenes afføring bliver til en lang tynd tråd, som det ses på sidste video, hvor fisken iøvrigt døde et par dage efter.

Jeg har læst en del om syge fisk, ift symptomerne de viser. Jeg tror det er en slags parasitter, men præcist hvilke, og hvordan jeg kan behandle det er jeg i tvivl om.

Hvis det er parasitter eller anden sygdom, har jeg sandsynligvis fået det med ned i akvariet da jeg i sommers fangede dafnier på amager fælled... :(

Akvariet
128 liter
HMF i hjørnet, svampens volumen er ca. 2 liter.
Bundlag: Spagnum, åkandeler og rexolin. Toppet med Grus.
Vandskift, ca 40-50 % pr. uge

Videoer af fiskene, eller dem der er tilbage!
Eksternt link https://drive.google.com/open?id=1Md-c6ad-2bsKy6L37SwHI7IigpTUJW8...

Eksternt link https://drive.google.com/open?id=1MDpLgtG3emjlqAvfRgV6GhGz3KyzgQR...

Eksternt link https://drive.google.com/open?id=1MXdRPMOvFXdP8GVbFcMghOlM-bML2K-...

Jeg håber rigtig meget nogle kan hjælpe til hvordan jeg kan få stoppet problemet. Mest pga. at fiskene skal have det godt, men også rigtig meget fordi jeg netop har fået CO2 anlæg, og har glædet mig til at købe flere planter og bruge planter fra samme akvarie til et akvarie jeg er ved at starte op. Og jeg har selvfølgelig ikke lyst til at smitte sygdommen/parasitterne over i det nye akvarie.

Tusind tak på forhånd!

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger ThomasBallerup - 01/12-2019 12:08 01/12-2019 12:08
når de gør sådan, er det fordi noget kilder eller klør og de prøver at klø igen,
de har sikkert en parasit eller anden udvendig sygdom,
og du bør starte en kur. Der findes en del typer læs grundigt om disse her:
Esha 2000
Esha exit
costapur f

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Kristian Paaske - 01/12-2019 14:21 01/12-2019 14:21
Indlægget er rettet 01/12-2019 14:21 01/12-2019 14:21 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

nu ved jeg ikke så meget om guppyer, men den lange hvide tynde afføring ville bekymre mig hvis det havde været mine cichlider. Så kunne det have været bugvatsot eller flagelater...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger KasperK/Lolland - 01/12-2019 21:29 01/12-2019 21:29
Når jeg ser på især video nr tre med hannen, kommer jeg uværgerligt til at tænke på forgiftning af en art. Det virker også som om at hunnerne “tilter” lidt inden de går ned og gnider sig.
Er der kommet noget nyt til akvariet umiddelbart før symptomerne begyndte?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Basviola - 02/12-2019 00:05 02/12-2019 00:05
ThomasBallerup
Tak jeg har nu læst om de 3 listede medikamenter, og jeg synes det giver mest mening at forsøge med Esha2000, måske især fordi det virker så bredt.

Flere bruger også Esha2000 i kombination med EshaExit... jeg vil helst slet ikke hælde medicin i akvariet, og da EshExit (så vidt jeg har forstået) er til at behandle hvide pletter, giver det umiddelbart ikke mening for mig at lave en kombi af de to.

Jeg synes den store gubby (den med sort rød hale) har lidt oppustet bug, men ellers tror jeg ikke det er bugvattersot, har ihvertfald ikke observeret nogle strittende skæl.
Dog må jeg indrømme fiskende har fået et mix a Tropica Energi, Tropica (den der også giver noget farve intensitet) og så noget alge flage mix.... De guppyer er jo grønt spisere. Så min forkerte fodring kunne jo godt pege i retning af bugvattersot.

Måske det kunne være flagalater... den lange tynde afføring... Jeg må læse nærmere i morgen, er for træt nu, og bliver ved med at blande hvad jeg læser om de forskellige sygdomme sammen. Hvis bare Esha2000 også tager sig af flagalater ville det sgu være sagen!

Forgiftning... Hmmm, der er ikke rigtig kommet noget nyt i akvariet længe. Nu har det også stået på længe uden jeg har gjort noget ved det. *rødmer*
Men tror stadig mest på det er opstået af to grunde:
Enten da jeg fangede dafnier i naturen i sommers.
Eller da jeg købte nye fisk i neonfisken, hvor 2 af 3 SEA døde inden for en uge. 2 platyer havde sammenklappede finner fra da de kom i akvariet, den første døde hurtigt, den anden i løbet af en måned.

En anden mulighed angående forgiftning, er at jeg har flyttet en del grus om bagerst i akvariet, og da jeg har spagnum, rexolin og rødler under gruset, er der idag kun meget lidt grus over i den forreste del af akvariet.
Gruset er dog flyttet imens jeg har suget bundlaget, så det har været relativt begrænset hvor meget jeg har svinet?

Skal jeg bare slå en terning, købe noget Esha2000 og krydse fingre?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Basviola - 02/12-2019 19:13 02/12-2019 19:13
har lige fået at vide af en fiske butiks mand at det er eSHa exit man bruger til parasitter... hmmm. Mere læsning...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger Basviola - 05/12-2019 21:17 05/12-2019 21:17
Jeg hopper på en kombi med eSHa2000 og eSHaexit, håber det er ok for rejerne!?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger Basviola - 09/12-2019 23:09 09/12-2019 23:09
Jeg har valgt at starte med at behandle med eSHa2000. Kuren er påbegyndt idag og varer 3-4 dage. Hvorefter jeg burde kunne se bedring eller "raske fisk"...

...og ja, - er det så bare det? Så er akvariet klar til nye fisk og planter fra akvariet kan flyttes til andre akvarier uden at sygdoms bakterier eller parasitter følger med?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger Basviola - I går kl. 21:59 I går kl. 21:59
Idag fik de endnu en dosis... desværre har jeg ikke fundet hannen nogle steder siden igåe. :(

Håber de resterende og akvariet bliver sygdomsfrit. Så jeg slipper for at helde mere medicin i akvariet. De får helt sorte øjne af det sprøjt!

Annoncører
Annoncører