Holdbarhed på Profito gødning

Postet under : Akvariesiden.dk - Planter
Visninger : 190

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger kama - 28/12-2019 03:17 28/12-2019 03:17
Jeg har et 250 liters akvarium, som gennem længere tid har været plejet med 25 ml Ferro og Profito pr. uge samt 5 ml Easy Carbo hver anden dag. Easy Carbo anbefales til daglig brug, men trods halvering af dosis trives Amazonsværdplanter og Vallisneria glimrende, da begge arter sætter nye skud. Akvariet kører med et spandfilter med Siporax, og nitratværdi ligger stabilt på 0-0,5 ppm. Der skiftes derfor kun vand, når bunden skal suges for slam hver 6-8. uge.

Fero- og Easy Carbo tilskud kan – ifølge diverse sælgere – undværes, når man bruger Profito, og jeg villig til at eksperimentere – MEN:

Hvis jeg kun skal bruge én slags gødning, skal jeg købe stort ind for at holde prisen på et fornuftigt niveau. Såvel Profito- som Ferrotilskud ændrer farve, hver gang det åbnes pga. den gentagne oxidering.
Og det rejser spørgsmålet om, hvor længe fx 5 liter Easy-life Profito kan holde sig? Hvad sker der med gødningen, når den iltes igen og igen? Jeg har hidtil brugt ½- 1 liters flasker og har ikke kunnet konstatere ændringer på planterne fra start til slut. Men 5 liter gødning til 250 liter vand har mere end 3 års levetid.

Jeg er med på principperne i aerob og anaerob nedbrydning af organisk materiale, men hvordan virker ilt på Profito? Svaret kræver mere indsigt i kemi, end jeg har, og jeg håber, der er et kemi-kyndigt medlem, der har svarene?

Hilsen Karsten

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger scn - 28/12-2019 09:53 28/12-2019 09:53
Overvej lige hvor lidt det er du sparer ved at købe 5 liter frem for 5x1 liter.
1 liter = 109,- (akvariebutikken.dk)
5 liter = 349,- (akvariebutikken.dk)
5x1 liter = 545,-
besparelse = 196,- over 3 år eller 65,- per år. Du kan spare det samme ved at droppe en enkelt pizza og spise spegepølsemadder i stedet for, en enkelt gang om året.

Du kunne også gøre det at du køber 5 liter og så hælder over på 1 liter flasker, det er under alle omstændigheder ikke let at dosere direkte fra en 5 liters dunk.

Annoncører
Annoncører