Fang din egen gobi/lunkent saltvand

Postet under : Saltvandssiden.dk - Fisk
Visninger : 1736

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Janne (Inaktiv) - 31/03-2007 22:33 31/03-2007 22:33
Vidste I, at man selv kan fange gobier her i Danmark? Eller kutlinger, for nu at bruge det helt korrekte danske navn.
Der findes flere arter, men den spættede kutling synes jeg er den flotteste. Hannen er meget fin, når han er i yngledragt i foråret til forsommeren. Der står lidt om dem her: Eksternt link http://www.dykmag.net/dk/docs/d_natur/dyk_natur_Skandinavien.php?...

Sidste sommer var jeg ude ved Amager strand nogle gange - bl a for at fange levende foder til saltvandsakvariet - og jeg lagde mærke til, at der inde på meget lavt vand, hvor der ikke var så mange badende tøffede en del små bundfisk rundt. Det har sikkert været plettet kutling! Så, hvis jeg keder mig helt vildt til sommer, kunne jeg godt finde på at sætte et lille "lunkent saltvand"s-akvarie op. Bare et 54 l glasakvarie med grusbund, lidt tang og hvad man nu kan finde, og så en han og et par hunner af den her lille søde fisk. Måske et par fjordrejer... Det kunne da blive rigtig spændende, tror I ikke? Ideen er hermed givet videre til fri afbenyttelse!

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger jan (Inaktiv) - 01/04-2007 01:29 01/04-2007 01:29
Det var sku da en lille spændende sag, det kunne være jeg kunne lokke min datter på fisketur.

Minder den ikke lidt om denne lille fyr eller er jeg helt rundt på gulvet ;)

Mvh
Jan

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Janne (Inaktiv) - 01/04-2007 02:08 01/04-2007 02:08
Jo, de er også forholdsvis nært beslægtede - kutlingefamilien og Callionymidae, som din lille "dragonet"-fætter tilhører, ligger tæt på hinanden.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger jan (Inaktiv) - 01/04-2007 04:30 01/04-2007 04:30
Tak for hjælpen

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Esben - 03/04-2007 20:40 03/04-2007 20:40
Ja, jeg tror at der er flere spændende dyr herhjemme end vi lige regner med. :)

Annoncører
Annoncører