Nyt 250 L. saltvands

Postet under : Saltvandssiden.dk - Generelt
Visninger : 2314

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
STV - 25/02-2007 23:53 25/02-2007 23:53
Hej alle

Jeg er MEGET ny her på siden, og meget ny med saltvand.
Lige pt. har jeg et 250 liters færskvand, med piratfisk. Men efter min nabo her om noget tid skal igang med hans 270 liters saltvand, er jeg også begyndt at snuse lidt på dette område, da det virker utrolig spændende.
Jeg er studerende så penge er ikke lige det der er mest af til tider. Men bliver nok nød til at spare lidt op.
Spørgsmålet er bare om jeg kan bruge mit nuværende akvarium. Jeg har et 250 liters effectline akvarium, med et effectline armatur hvori der sidder 4 stk. T5 39W rør., som er sat på min sunriser.
Jeg har også en 1000 l/t udvændig spandpumpe.
Samt et 100 watt. rustfritstål varmelegme

Er det noget jeg vil kunne bruge til et saltvandsakvarium eller hvad? Er lidt bekymret for de der aluminium der er på mit akvarium, samt mit armatur. Men da det ikke er i kontakt direkte med vandet burde det da ikke være så stort et problem.

mht. lys må det være nok med de 4 t5 rør, hvis blot jeg sætter nogle ordentlige rør i self. Jeg satser ikke på at vil have de meget lyskrævende "stenkoraler", så mon ikke jeg kan overleve uden HQI lampe.. om jeg køber det senere, ved jeg så ikke. Men først og fremmest vil jeg gerne prøve og sætte et saltvands op.

Jeg vil lave en invendig "sump" med overløb osv, hvori min skummer skal være. Havde tænkt lidt på en af de her 2, hvad er bedst?
Eksternt link http://www.korallen.dk/product.asp?product=656&sub=2&page=1
eller
Eksternt link http://www.korallen.dk/product.asp?product=688&sub=2&page=1

Jeg har så tænkt mig at sætte indsugeren til min spandpumpe inde i denne lille "sump"
Dog er der bare et problem, spekulere på om min skummer overhovdet kan sidde der, da jeg har mit armatur der. Så skal jeg igang med en udv. sump, hvilket sikkert straks bliver langt mere kompliceret og måske også resikabelt, tænker på hvis pumpen går, så vil den vel bare tømme det store akv. ned i det lille???

Kunne jeg evt. få lidt tips på vejen?? - vil det være lækkert.
som sagt er jeg fuldstændig ny i det her, har dog en kammerat der har prøvet det adskillige gange før, men nu skriver jeg lige her.

Hvor mange kg sten skal jeg bruge?? kan jeg evt. blande det med faxekalk sten? for at dæmpe udgifterne til sten? vil koraler osv, godt kunne gro på faxekalk, hvis de blev "placeret" på dem?

Det blev nok lidt rodet, håber i bær over med mig.

Mvh Simon Vammen, Sønderborg

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Janne (Inaktiv) - 26/02-2007 00:07 26/02-2007 00:07
Du kan fint bruge dit alurammeakvarie. Hvis du vil være på den sikre side, smører du et lag silicone på under/indersiden af rammen foroven.

Også dit armatur kan du fint bruge. Nogle nye rør, så er det klar. Du kan endda nok godt holde lidt stenkoraller, hvis du sætter dem højt oppe i akvariet, og/eller vælger nogle af dem der ikke kræver så meget lys. Ikke alle stenkoraller kræver vildt meget lys.

Mht skummer har jeg selv den første, HS-skummeren, på mit 250 l saltvand. Den er rigtig glimrende. Meget mere effektiv end den luftdrevne skummer, jeg havde før.

Placering af skummer; du vil muligvis være nødt til at hæve lampen lidt op over akvareit for at kunne holde temperaturen nede til sommer. Så kan skummeren fint være der. HS-skummeren sidder også på ydersiden af akvariet - eller, man kan i hvert fald sætte den der. Holderen er dog ikke beregnet til en så bred kant. Men jeg har fået min sat fast alligevel, den sidder bare en smule på skrå. Kan tage et billede i morgen, når der er lidt mere lys.

En udvendig sump er på mange måder en fordel. Jeg er selv i gang med at lave en, jeg er blevet træt af at den indvendige tager plads op i akvariet. Den gør også, at man meget bedre kan gemme al teknikken af vejen. Hvis du laver den fra starten af, kan du også nemt eksperimentere med vandstanden i den - man skal finde den rigtige mængde vand, overløbets højde mv, så det ikke løber over, hvis strømmen går :x

Sten; du kan drøje dem med faxe- eller kildekalk; kildekalk er mest porøst, så det vil være bedst. Faxekalk er som regel for kompakt. Man kan også selv støbe nogle glimrende sten med diverse cement/sand/osv-blandinger. Fælles for dem alle sammen er, at de giver en længere indkøringstid. Der går længere, en del længere, inden akvariet bliver stabilt. Køber du stenene "brugt", af en der nedlægger sit akvarie, er de væsentligt billigere end i butikkerne. For tiden har jeg set sten til 35-60 kr kiloet privat, for det meste omkring de 50,-/kg.

God fornøjelse med planlægningen!

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Janne (Inaktiv) - 26/02-2007 00:11 26/02-2007 00:11
Forresten; du har sikkert allerede selv fundet ud af det, men du vil også skulle bruge nogle powerheads til cirkulation, ud over spandpumpen. Akvariets volumen x 20, sådan cirka, i timen, gerne fordelt på et par stykker, så du kan sætte dem bedst muligt mht at undgå zoner med stillestående vand.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
STV - 26/02-2007 00:38 26/02-2007 00:38
Hej Janne

Ja, har fundet ud af at jeg skal bruge nogle powerheads, har kigget lidt på den der squid, som også skulle kunne lave "bølger", så skal bare ha en god powerhead til den, og så et par ekstra måske.

Jeg vil meget gerne beholde mit akvarium da det har stået mig i godt 4500 kr fra ny, så det er skønt at høre at jeg godt kan det.

Mht. skummer, så har jeg selv kigget på den der fra HS. men sidder der en inbygget pumpe på den? og vil jeg evt. kunne sætte den lavere end akvariet? eller kan jeg kun det hvis jeg laver en sump?

Hvis jeg laver en sump, bliver den nok kun på en 40 liter, da der ik lige er så meget plads i mit skab? Jeg har et akvastabil møbel, af dem gamle model. utrolig skod.. overvejer lidt om jeg bare skulle købe et porsa bord eller lignende.

Du må meget gerne ta nogle billeder af din HS skummer i morgen, og af din teknik i det heletaget.

Mvh Simon Vammen

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
STV - 26/02-2007 00:44 26/02-2007 00:44
Denne skummer? er det ikke lidt det samme princip som på HS?? denne kan jo evt. placeret neden under akvariet, selv uden en sump.
Eksternt link http://www.korallen.dk/product.asp?product=1167&sub=2&page=1

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
STV - 26/02-2007 00:49 26/02-2007 00:49
mht. T5 rør, har jeg tænkt mig disse:

Eksternt link http://www.korallen.dk/product.asp?product=989&sub=7&page=1
og
Eksternt link http://www.korallen.dk/product.asp?product=993&sub=7&page=1

2 af hver, som så skal sidde skiftevis.

mvh Simon V.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Janne (Inaktiv) - 26/02-2007 13:03 26/02-2007 13:03
HS skummeren har en pumpe med. Jeg ved ikke, om man kan placere den lavere end akvariet; måske kan der blive et problem med at tilløbsslangen virker som hævert, og hiver vand ud på gulvet, hvis strømmen ryger.
Jeg har mit stående på et porsabord med en hylde under. Jeg er så selv ved at lave låger til det, så jeg kan få skjult sumpen. Min sump er på ca 100 l, det var hvad der var plads til. I praksis skal den jo så ikke fyldes helt op, der skal være plads til det vand der vil løbe derned ved strømsvigt. Sådan et porsabord med hylde giver god plads under akvariet.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
STV - 27/02-2007 15:24 27/02-2007 15:24
Oke, jeg har nu tænkt mig at køre den via sumpen, er lige igang med at lave en lille tegning, som jeg vil sætte ind lidt senere.

mht. overløbet, ved jeg godt nok ikke. For er ikke så vild med at skulle skære hul i glasset, og vil ikke ud og købe et nyt akv. med huller i (eller, det ender det nok med)

Men jeg har kigget lidt på dette overløb, tror jeg vil prøve at lave et, det kan dog ikke blive bredere end 7 cm, da det skulle kunne gå igennem lågen på mit effectline armatur (igennem hullet til slanger).

Men Janne, hvor høj er din skummer? er det evt. en brugsanvisning på nettet et sted?

Mvh Simon

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger jan (Inaktiv) - 27/02-2007 15:36 27/02-2007 15:36

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
STV - 27/02-2007 16:00 27/02-2007 16:00
Hej Jan

Den har jeg også kigget lidt på, men er rystet over at en noget så "simpel" ting ud af plastic, kan koste 1000 kr.
Så vil jeg hellere eksperimenter med at lave min egen, så får jeg også de rigtige mål, hvis jeg skal køre min igennem lågen på mit armatur, så må det max være 7 cm bredt.
Men hvordan skære man i acryl/plexiglas? det har jeg haft meget svært ved.

Eksternt link http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=3430
og
Eksternt link http://www.melevsreef.com/acrylics/overflow.html

Mvh Simon Vammen

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger jesper/aarhus (Inaktiv) - 27/02-2007 16:35 27/02-2007 16:35
Du skylder mig en øl, eftersom jeg lige har sparet dig for 1000 kr:

Eksternt link http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=3430&highlight =

Kommer du selv med den, eller skal jeg ha´den næste gang der er ringridderfestival i sndr. jylland :i

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger jesper/aarhus (Inaktiv) - 27/02-2007 16:37 27/02-2007 16:37

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
STV - 27/02-2007 16:46 27/02-2007 16:46
Hehe
Jeg fik linket af en saltvandsfanatiker i min akvarie forening her i sidste uge, så skylder dig egentlig ikke noget :P

Men kan godt gi en lille en til den tid! ;)

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger jesper/aarhus (Inaktiv) - 27/02-2007 16:53 27/02-2007 16:53
Pokkers x(

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger Janne (Inaktiv) - 27/02-2007 17:09 27/02-2007 17:09
#8: Den del af min skummer der sidder uden for akvariet er 50 cm høj. De 27 cm rager op over kanten på akvariet. Pumpen der hiver vandet ind i skummeren sidder lidt lavere end bunden af skummeren. Jeg vil skyde på, at den alt i alt måler ca 55-60 cm fra undersiden af pumpen og op til toppen.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
STV - 27/02-2007 17:44 27/02-2007 17:44
Nr.: 14
Lad vær med at tud! hehe! Kom til snd her til sommmer, så du lige skrive her, skal nok gi en lille øl :p

Nr.: 15
Oke, neddern. Så slipper jeg ikke for at lave et nyt bord, med mindre jeg kan finde et brugt porsa et sted.
Prøver at gøre det så økonomisk som muligt :P inden for rimelighedens grænser selvfølgelig!!!

Noget andet jeg kom til at tænke på. Er, hvordan man kan lukke et saltvands akvarium ned?
Jeg skal aftjene min værnepligt på Kongeskibet, og skal derfor være væk i 9 måneder fra d. 14. januar 2008 af. Og i de måneder har jeg i prencippet ikke nogen til at passe mit akvarium. Mine forældre er ikke vilde for at skulle passe det, selvom jeg har forslået at det kunne stå i stuen :00|

Så tænkte på om man kunne lukke det ned, og opbevare de levende sten på en eller anden måde?
Ellers må jeg se om min saltvands kammerat på gaden ved siden af har plads til det. Bare lidt trist og skal af med alle sten, fisk og korraler. Taget prisen i betragtning.

Mvh Simon V.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
Bruger jan (Inaktiv) - 07/03-2007 01:57 07/03-2007 01:57
Så vent med at sætte det op - når alt begynder at køre rigtigt godt (forhåbentligt) så skal du lukke det ned ;)

Du kan jo lave den teknik færdig og afprøve den i tiden op til sejlturen.

Mvh
Jan

Annoncører
Annoncører