Hjælp,hjælp......."begynder"

Postet under : Saltvandssiden.dk - Generelt
Visninger : 1557

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
lindberg - 19/01-2007 22:22 19/01-2007 22:22
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Hej Alle....

Jeg fået den tosset ide at opstarte et saltvandsakvarie, da jeg har set jeres sindsyge flotte akvarier .....8)
Men jeg er ikke den klogeste inden for akvarier ville jeg gerne starte med at spørge jer om hvordan jeg skal gøre det, f.eks. vand,pumpe,grus,koraler,fisk,osv.....
Jeg håber vikelig at i kan hjælpe mig......
På forhånd :f TAK :f
RIKKE LINDBERG
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger christiantt (Inaktiv) - 19/01-2007 23:02 19/01-2007 23:02
Hej Rikke.

Jeg er også selv helt ny inden for saltvandsverdenen, men jeg har dog lært et par ting :-)
Vandet skal selvfølgelig være saltvand. Du køber saltet ved en akvarieforretning som har specielt salt til saltvandsakvarier - f.eks. Korallen eller Klovnfisken. Så finder du ud af hvor meget du skal bruge, det er 33,3 g. pr. 1 liter ferskvand (mener jeg :-) ).
Du skal ikke have en pumpe ligesom i ferskvand. Du skal have en skummer, som kan rense vandet for affaldsstoffer (sammen med de levende sten). Og så skal du have powerheads eller streams til at have bevægelse i akvariet, da vandet hele tiden skal være i bevægelse.
Du bruger ikke grus i saltvandsakvarier. Du bruger sand, som der også er de fleste steder i virkeligeden. Det kan også købes ved saltvandsakvarieforretninger.
Korallerne kommer lidt an på hvilket lys du har. Nogle koraller kræver mere lys end andre, så derfor er det tit godt at vide på forhånd hvilke koraller man gerne vil have, da det ville være træls at stå med en T8 lampe, når de koraller du gerne vil have, kræver at du har en HQI lampe. Sådan er det ved mange ting i saltvandet. De har lyskrav.
Fiskene er lidt ligesom i ferskvand. Der er rovfisk, flokfisk og fisk som svømmer for sig selv. Nogle kan lide nogle ting i akvariet, andre noget andet. F.eks. kan klovnfisken (Nemo) godt lide at opholde sig/bo ved en søanemone.
Der ud over skal du selvfølgelig have et varmelegme i akvariet, så du kan holde temperaturen oppe.
Hvis du har et aluminiumsakvarie, skal du lige være opmærksom på at det er en god ide at fuge det rundt i kanterne med silikone, da saltvandet eller godt kan nedbrude aluminiummet lige så stille (altså ikke fra dag til dag, men nærmere år til år).
Og det aller vigtigste. Levende sten. Du skal have nogle sten i akvariet, som kaldes for levende sten. Der levet små organismer inde i stenene, som gør at vandet bliver renstet/filtreret i stenene, ligesom i et filter i ferskvandsakvarier. Dog skal man stadig have en skummer også. Men de levende sten skal man have rimlig mange kilo af. Og da de kan koste mellem 60-100 kr ved butikker (som jeg har læst rundt omkring), så kan det godt løbe op i et "fint" beløb :-p. Det er dog noget som man skal have, så man skal være forberedt på at de kommer til at koste.

Der er en masse kloge mennesker her inde, som kan uddybe mine sætninger meget mere. Bare spørg ind til det du ikke forstår, eller gerne vil høre mere om.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger snogen (Inaktiv) - 19/01-2007 23:13 19/01-2007 23:13
hej Rikke og velkommen til
først må vi lige have at vide havd du har tænke dig
er det en lille kop vand du vil ha der kan imponere tøzerne
eller er vi oppe i en størreles hvor selv svigerfar må sætte sig ned i stolen :e

jeg kan da anbefale dig at tage en tur i storcenter nord Århus der er svigerfar modellen vist nok på 11m3
og elders så er der masser der har saltvand i og omkring Århus og Randers
er de ikke her på forumet så er de på
Eksternt link www.saltvandsforum.dk
eller
Eksternt link www.nordicreefforum.dk

og der er også flest butikker her i østjylland
bonnie Randers har en god opstarts vejledning på deres hjemmeside
bonnie Viborg
Eksternt link www.saltvandssiden.dk : galten v låsby butik
Eksternt link www.nanoreefs.dk john i riskov butik åben v aftale
Eksternt link www.e-akvariet.dk århus c (internet butik)

elders skriver du bare igen ;)

mvh snogen

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Jerslev (Slettet) - 20/01-2007 11:47 20/01-2007 11:47
Du skal være klar over, at det ikke er helt billigt at starte op, og at der er store faste omkostninger forbundet ermed.

Et rmeligt begynderakvarieum koster nemt med alt inklusiv mellem 5 og 10.000 kr at etablere. derudover løbende udgifter til strøm, testsæt, salt, luftsten, pærertil lys, hvis HQI osv osv.

Jerslev

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger jan (Inaktiv) - 20/01-2007 11:50 20/01-2007 11:50
Hej Jerslev
Det kommer vel helt an på ambitionerne.

Mit 112 l. og mit 70 l. er da rimelige og de har ikke kostet ret meget og de er meget billige i strøm.

Mvh
Jan

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger snogen (Inaktiv) - 20/01-2007 19:41 20/01-2007 19:41
ikke for at skræmmen nogen men et 200+50 litters sump
og kun med t5 koster fra 8 kr om dagen alt. incl

mvh snogen

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
opelastra - 19/02-2007 23:02 19/02-2007 23:02
:D eks du har et 250 l akvarie levende sten ca 25 kg a 65 kr kilo ca 1800 kr skummer indvendig ca 1000 kr 3 lysstofrør 600 kr 2 kan gøre det eller hqi i den blå 800 husk og køb ny pære 550 kr
så er der salt fisk testudstyr pumper varmelegeme luftpumpe til skummer og spar ikke på den, de billige til 300 larmer værre end hovedvejen i myldertid 2 powerhead på mindst 1500 L/t
:00| men man kan jo købe udstyret først og starte stille op så op med humøret du vil være glad for du startede og inden du ser dig om sidder du med en balje på 530 L :e

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger DDT2 (Inaktiv) - 20/02-2007 21:49 20/02-2007 21:49
vil altså også godt lige påpege det overhoevedet ikike behøver være så dyrt som mange gør det til
Snogen jeg har fx ikke sump så slipper jo for alt det extra teknik så man skal måske finde ud af til at starte med om man overhoevdet vil have den sump da der er andre løsninger plus om man vil have alt det computerhalløj :D men læs en del i deiverse forums da der står mange svar på alle dine spørgsmål!

Annoncører
Annoncører