Hjææælp Mbuna-yngel dør !!!

Postet under : Cichlider - Afrika - Malawi - Generelt
Visninger : 1594

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger tommynf (Inaktiv) - 02/01-2006 22:13 02/01-2006 22:13
Hej

Jeg håber at der er nogle herinde som kan hjælpe mig... En af mine Golden spec. hunner spytte 9 unger her i weekenden. Ungerne så godt ud - moderen lidt slidt, men trods alt glade dage :) - Moderen blev hurtig smidt tilbage i mit 530 liters akvarie (uden problemer) men men men nu er ungerne begyndt at dø :( - Jeg fandt en unge i filteret igår (der er jo altid nogle som er svage), men idag fandt jeg 3 !!! til, desuden døde en til hertil aften, så der er kun fire tilbage.

Her er hvad jeg har gjort indtil nu:

1) Jeg fik et komplet 54 l. akvarie i julegave, som blev stillet ind på mit kontor...
2) Derefter fuldte jeg akvariet med vand fra det store akvarie, og indrettede det med sand og et par sten.
3) De har fået fint hakket cichlide-sticks
4) Ingen vandskift endnu - men jeg regner med at lave ca 2 stk pr. uge

og NU håber jeg på at der er nogle herinde som kan hjælpe mig :)

- Kan der være for meget kraft i pumpen (jeg fandt en unge derinde første - den var heldigvis stadigvæk levede) ???
- eller skyldes det at vandet ikke er iorden selvom jeg har brugt vand fra det store akvarie ???
- eller hvad kan det skyldes ????

Glæder mig til at høre jeres svar - Da jeg også har en Maingano som skal spytte her i weekenden (cirka) og jeg vil nødig miste det fleste unger derfra...

Tommy

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger lund (Inaktiv) - 02/01-2006 22:15 02/01-2006 22:15
har du målt for nitrit :00

Postet fra Cichlids.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Clausl - 02/01-2006 22:16 02/01-2006 22:16
Jeg havde selv en lignende episode, jeg fandt dog aldrig ud af hvad der gik galt.

Men her kunne jeg godt få en mistanke om at dit filter ikke er kørt ind - podede du filteret med noget "snask" fra dit indkørte filter ?
Skyllede du varmelegeme, filter, akvarie osv . inden ibrugtagning ?

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger KimJ - 02/01-2006 22:16 02/01-2006 22:16
Er Dit filter nystartet? Hvor kraftig er pumpen?
Mvh. Kim

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger tommynf (Inaktiv) - 02/01-2006 22:28 02/01-2006 22:28
Hej

og tak for svarene :-)

akvariet er som sagt HELT nyt, men jeg regnede med (håbede) at det var nok hvis jeg brugte vandet fra mit 530 l. (som har kørte problemfrit siden sommer)

Ja akvarie blev skyllet kort, men jeg må indrømme at det gik hurtigt :-)...

tror i det vil hjælpe hvis jeg poder filteret med noget "snask" som Claus så fint kalder det :-) ????

Jeg ved faktisk ikke hvor kraftig pumpen er... Akvarietsættet er et standard som man kan købe i de fleste dyrehandler (Vita Tech hedder filteret/pumpen)

Glæder mig til endnu flere gode hints...

PS skulle det have interesse så forsøger jeg at ligge et par billede af 530 l. akvarie herind på cichlids.dk

Tommy

Postet fra Cichlids.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Clausl - 02/01-2006 22:31 02/01-2006 22:31
Yngel -akvarier kan sagtens tåle daglige vandskift, så bare kom igang ;) Det gør blot at de vokser hurtigere ( hvis du samtidig fodrer dem )

Dernæst så pod filteret med noget snask - og tjek vandværdierne.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Michael A - 02/01-2006 22:33 02/01-2006 22:33
Prøv at skifte alt vandet ud med vand fra det store,
det kan der ikke ske noget dårligt ved....
ved ikke om det hjælper men det er et forsøg værd,
gør det i små portioner feks. 1/5 hvert kvarter (5 gange).

Håber at du redder de sidste... :|

Michael

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger osholm (Inaktiv) - 02/01-2006 22:43 02/01-2006 22:43
prøv noget afskallet artemia i stedet for hakkede sticks, tror de bedre kan klare det

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger tommynf (Inaktiv) - 02/01-2006 22:49 02/01-2006 22:49
Hej igen...

Kan jeg evt. smide dem over i 530. l ??? jeg har et fødeakv. som jeg kan putte ungerne i...

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger KimJ - 02/01-2006 22:59 02/01-2006 22:59
Det er nok en god ide, indtil Du har styr på vandkvaliteten.
Mvh. Kim

Postet fra Cichlids.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
WebRoy - 02/01-2006 22:59 02/01-2006 22:59
Jeg har kun luftsten i flere af mine spytteakvarier, ingen bundlag, en enkelt kalksten og ugentlig skiftning af % vand...

Der er endnu ikke været mærkbart dødsfald og naturligvis ingen unger i (dårlige) filter.

Blot en tanke, selvom det ikke hjælper på dit specifikke problem :00

WebRoy

PS. Mine sidste 3 skuffer er spyttet i akvarie med sand og filter, uden problemer!

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger tommynf (Inaktiv) - 02/01-2006 23:09 02/01-2006 23:09
Jeg tror at jeg tager chancen og placere mit fødeakvarie i 530 l. (og så håber at de øvrige fisk ikke er dygtige springere :e )

Så må jeg bruge lidt tid imorgen til at skifte noget af vandet og så få podet mit nye filter med noget "snask" :-)

Derefter skulle jeg måske også daffe ind til Carsten (nu da han ikke bor langt væk) for at få tjekket vandkvaliteten, så kunne jeg nok også få købt de sidste fisk...

Jeg har forresten lige haft næsen HELT inde mod glasset og det ser ud til at ungernes mund går op og i uafbrudt :| Kan være at i ved hvorfor...

Endnu engang tusind tak for hjælpen... håber dog stadig på lidt flere svar (jeps jeg er et utaknemlig skarn
:e )

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
stmucha (Slettet) - 03/01-2006 10:10 03/01-2006 10:10
"HELT inde mod glasset og det ser ud til at ungernes mund går op og i uafbrudt"

Det lyder enten som om der er nitritforgiftning eller iltmangel. Skift vand indtil dit filter virker, enten med frisk vand eller med vand fra dit 530. På den måde fortynder du en evt. nitritforgiftning og tilfører ilt.

Jeg ville købe et vandværdimålesæt så du kan se om det er nitriten der driller - jeg bruger selv multisticks - de er nemme og hurtige at bruge.

Held og lykke

Thomas

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger Leif (Inaktiv) - 03/01-2006 10:56 03/01-2006 10:56
Thomas, hvordan virker de multisticks til nitritmåling? Hvad koster de? Og er de nøjagtige nok til at man har styr på udviklingen i indkøringsfasen?
Mvh Leif

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
stmucha (Slettet) - 03/01-2006 11:25 03/01-2006 11:25
Hej Leif,

Jeg er glad for at bruge dem - man er ikke i tvivl om der er nitrit i vandet eller ej og også en indikation på om det bare er en lille smule indkøringsfnidder (så er den hvis med en lille anelse rød tone) eller om den er helt gal (så er man ikke i tvivl om at den ikke er helt hvid)

Jeg bruger dem her: Eksternt link http://cichlidecentret.biz//product.asp?product=5842&sub=0&page=1 50 sticks for 120 kroner.

Jeg tror godt du kan bruge dem til at måle dine vandværdier i en opstartsfase med tilstrækkelig nøjagtighed.

Hilsen Thomas

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Bruger Leif (Inaktiv) - 03/01-2006 11:39 03/01-2006 11:39
Tak for tippet Thomas. Jeg har købt testsæt med væsker (farve-indikator) for nitrit og nitrat, og det virker fint, men er jo lidt mere omstændeligt at anvende, end strips. Min bekymring gik mere på, om de strips nu er nøjagtige nok til at man kan se, om det "går den rigtige vej".
Må prøve dem næste gang.
Mvh Leif

Annoncører
Annoncører