Spørgsmål vedr. opstart Mbuna-akv.

Postet under : Cichlider - Afrika - Malawi - Generelt
Visninger : 1360

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger tommynf (Inaktiv) - 10/07-2005 20:51 10/07-2005 20:51
Hej

Jeg skal til at have et Mbuna-akvariet stillet op. Jeg regner med at det bliver et på 530 l. (hvis jeg kan få plads i stuen :-) ellers bliver det et på 325 l.). Der er derfor nogle spørgsmål som jeg håber at i kan hjælpe mig med...

1) Hvad har i af foreslag til sammensætningen af fisk ??? jeg har denne ide pt...
- Pseudotropheus Flavus
- Pseudotroheus Socolofi
- Pseudotropheus Demasoni
- Labeotropheus Trewasae
- Labidochromis Caeruleus (Golden Spec.)
- Evt. flere ????
2) Vedr. ovennævnte så vil jeg gerne høre om der findes én, som er HELT gult og sort
stribet (udover Flavus)??? (det skyldes et "levn" fra barndommen, hvor jeg gerne ville
have en fisk som var sort og gul stribet *GG*)
3) Hvor mange fisk kan jeg putte i et 530 l. akv. ???? og et 325 l. ????
4) Hvad gør i vedr. stenopsætningen ??? Jeg vil gerne have et Pangea-baggrund i mit
akvarie, men der er jo ikke som mange skjulesteder for de jagede fisk...
5) Vil det have indvirkning på cirkulationen hvis jeg "dumper" nogle sten i akv. ??? Jeg
vil gerne klare have sat et par powerheads op bag Pangea'en.

Glæder mig til jeres svar :-)

Tommy

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Petter (Inaktiv) - 28/07-2005 23:51 28/07-2005 23:51
Hej Tommy!

I et 530L vil jeg mene du kan have 50 Mbunaer når det er de typer som du nævner. I et 325L kan du have 30. Det vigtigste med Mbunaer er, at du følger det vi kalder "kaos-komplekset". Det betyder at der skal være mange Mbunaer i samme akvarie, ellers bliver de stressede, da de aggressive hanner kan hakke på enkelte andre, i stedet for mange andre.

Det er en fin sammensætning du har valgt dig. Det vigtig bliver så at du holder dem i det rette antal. Det er en god idé med mere end én han af nogle af dem, da hannerne så spiller deres farver op mod hinanden, og det giver en bedre syn på deres naturlige adfærd. Derudover skal de have godt med hunner, så hunnerne ikke bliver jaget for meget.

Stenene ændrer ikke på cirkulationen. Jeg gør personlig det, at jeg tager ud til en kalkmine, snupper nogle ret store kalksten, og derefter slår den i stykker med en hammer, så jeg får de helt rene hvide sider. Men det kan gøres på mange måder. Men sørg for at stenene i akvariet danner masser af huler Mbunaerne kan gemme sig ved.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger carsten/jenni (Inaktiv) - 29/07-2005 00:35 29/07-2005 00:35
Hej
Ang spørgsmål 2 findes der Pseudotropheus Crabro hvor hunnerne er gule og sort stribet, mens hannerne bliver helt mørke :)

mvh
carsten og Jennifer

Postet fra Cichlids.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Brian C - 29/07-2005 02:15 29/07-2005 02:15
# hunnerne KAN vær gul/sortstribet, men nærmere brun/bleggul stribet, noget der iøvrigt kan skifte i løbet af få sek.
hannerne kan osse variere fra Grå/sortstribede til helt fløjlssorte, eller ligne en hun ret godt

og ungfiskene vil jeg nu heller ikke kalde gul/sorte, mine er nærmest brun/orange

men kendetegnende og efter min opfattelse det mest fascinerende ved crabroen er den lynhurtige farveskift

Postet fra Cichlids.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
theduck - 29/07-2005 09:13 29/07-2005 09:13
Det kunne måske også være denne her
Cynotilapia Afra Sp. Lion

Eksternt link http://www.cichlids.dk/arter/vis/735/

Postet fra Cichlids.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
dickies - 29/07-2005 12:30 29/07-2005 12:30
Eller ps. sp patrticki, den ligner flavus`en på en prik, den er bare kortere... men jeg kan ikke have dem gående sammen i den samme balje.. måske kan du..

sigaard

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger tommynf (Inaktiv) - 12/08-2005 14:20 12/08-2005 14:20
Hej

Tusind tak for alle jeres svar :-) beklager at jeg ikke har fået svaret før nu, meeeen sommerferie skulle lige overstås :-)

NU er miraklet også sket !!! Jeg har fået købt mig et akv. :e

For et par uger siden købt jeg et sort 530 l. effectline med Rocky-3 baggrund og nu er akvariet blevet stillet op inde i stuen og det ser s.... godt ud, det vil selvfølgelig blive endnu bedre når fiskene kommer i baljen *G*, tålmodighed er normalt ikke en af mine stærke sider, men denne gang skal jeg nok vente til at vandet er HELT klart :-). Der er kommet lidt sten i akv. udover baggrunden og jeg overvejer også at smider et par planter i akv. (for at overbevise kæresten om at det er en god ide at have akvariet i stuen *GG*)

Sammensætningen har ændret sig lidt... Jeg VIL dog have Flavus, Socolofi, Golden spec., derudover jeg er næsten sikker på at jeg også ende med Lab. Trewavasae. Derudover overvejer også Saulosi og/eller Mel. "maingano" (de fleste som jeg har spurgt at frarådet Demasoni'en). Crabro'en har jeg også overvejet, Cynotilapia Afra Sp. Lion kunne også være interessant :-)... ps. sp patricki har jeg ikke kunne finde noget billede, så hvis nogle ligger inde med et så må i gerne sende det :-)

Hvordan har i det med planter i akv. ????

Når det hele er oppe at køre så skal jeg nok sende et par billeder :-)

ha' en god weekend !!!

Tommy

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger Petter (Inaktiv) - 12/08-2005 14:33 12/08-2005 14:33
Hej,

Sammensætningen lyder fin. Vil dog sige, at når crabro bliver fuldvoksen skal du have en anden art som kan give den lidt modstand, ellers overtager den hele akvariet. De bliver jo store (og flotte!).

Hvis du vil have planter deri skal du vælge med omhu... Ellers kan det godt være de bliver væltet/spist. Jeg har selv haft Mbunaer i et planteakvarie og det gik helt fint.

Vi glæder os til nogle billeder! :)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Brian C - 12/08-2005 15:02 12/08-2005 15:02
# 9 Hmmm... ikke helt ening, jeg har en voksen han gående, og han er stort set from som et lam, og jeg har ikke rigtig nogen der kan give ham modstand hvis det kom til det.... jeg har godt hørt at nogle folk har oplevet dem som værende temmelig aggressive, men det gælder ikke min, han bliver en smule mere dominerende under leg, men ikke noget at snakke om

men hannen er en rigtig flot fisk når han stille og roligt tøffer rundt i akv.... ingen stress på drengen der... ;)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger Petter (Inaktiv) - 12/08-2005 15:17 12/08-2005 15:17
Hehe... Brian dine fisk og mine fisk er aldrig end, det er ligesom med din aggressive Labidochromis sp. "perlmutt" ;)

Jeg har aldrig haft crabro fuldvoksen, men har en ven med en, og den er vidst ret dominerende. Jeg har crabro på en mellemstørrelse, og allerede der var de ret aggressive synes jeg :)

Annoncører
Annoncører