Giver mangel på sex større fisk ?

Postet under : Akvariesiden.dk - Generelt
Visninger : 2339

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger brib - 23/09-2007 15:27 23/09-2007 15:27
For lige at starte pænt er det altså mine guppy hanner vi snakker om og ikke mig :-)

For at forbedre mine guppyer lidt har jeg adskildt et lovende kuld ungfisk i hanner og hunner.

Der er var 20 hunner og 22 hanner. Da jeg kønssorterede dem havde jeg vist ikke lige læsebrillerne på , og 2 hanner røg ned sammen med de jomfruelige hunner ( som ikke er jomfruer mere ) De 2 hanner som røg med damerne ved fejltagelsen udvikler sig fint nok, men det som undrer mig er at de isolerede 20 hanner som går uden damer, er meget længere fremme i opvæksten end de 2 stakler der kæmper med hunnerne.

Fiskene har samme forhold mht. temp-foder - vandskift. Og alligevel er der ca 1/3 forskel i størrelsen, på hannerne i de to grupper.

Jeg kender godt ordsproget : En god hane bliver aldrig fed :-) Men jeg troede ikke det også gjaldt for akvariefisk .

Billeder følger senere i dag .

Mvh.
stig/Lolland

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Villads (Inaktiv) - 23/09-2007 15:51 23/09-2007 15:51
Hej Stig
Har du lagt mærke til hvor længe ad gangen en flok unge hanner kan koncentrere sig om spisning.
Ret kort når de går alene hanner og meget kort når de går med hunner.
2 hanner og tyve hunner - uha da da. De når ikke at få meget at æde.
He he - dette er helt uvidenskabeligt - meeen - jeg tror der er noget om det.

Jeg havde et par kuld sammen i et 80 liters. Blandet hanner og hunner. Der var det til sidst hunnerne som kom bagud i størrelse.
Jeg tog efter ca 2 mdr. en han og 10 hunner fra i et 25 liters og hannen voksede lige så hurtigt som sine brødre men de ti hunner blev noget større end søstrene som aldrig blev helt store.

Ingen af hunnerne er nået op på de ca. 6 cm som en god hun gerne skal nå.
Jeg målte forleden et par store hunner af en anden stamme og den største målte 65mm.Det var mindre end jeg regnede med men det er ikke nemt at vurdere længden i et akvarium, de skal op på disken og tjekkes med lineal ved jeg nu :-)

Med venlig hilsen
Villads

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger ekaxe (Inaktiv) - 23/09-2007 16:23 23/09-2007 16:23
Straks jeg så overskriften, tænkte jeg, at nu har Stig da vist problemer, men jeg har før skilt hanner og hunner af levendefødende, og de voksede hurtigere.

Mvh.
Erik Kaxe

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger brib - 23/09-2007 16:31 23/09-2007 16:31
Jeg tænkte nu nok at overskriften ville falde tibage på mig selv :-)

Jeg kan så se på indlægene at jeg ikke er den første som har observeret, at sex tiltrækker mere end mad hos fiskene. (o.a)

Her et billede af "hun akvariet" hannerne er forest og bagerst i billedet med 2 hunner imellem sig .

Mvh.
stig/Lolland

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger brib - 23/09-2007 16:33 23/09-2007 16:33
Og her et billede af hanakvariet , hvor man tydeligt kan se at hannerne er meget længere fremme i udviklingen .

Detsværre ville alle hannerne ikke posere samtidig på billedet .

Mvh.
stig/Lolland

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
kjaer (Slettet) - 23/09-2007 18:08 23/09-2007 18:08
Her har vi løsningen til folk der har fisk der bliver for store til deres akvarier... I må selv regne ud hvad ejeren skal gøre :D

Mvh.
Johan Kjær

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Boeboe (Inaktiv) - 23/09-2007 23:36 23/09-2007 23:36
Stig, så er spørgsmålet jo, har du store eller små fisk, *gg

Jeg ved, at hvis man vil opdrætte gupser til avl/udstilling, så skal man helt sikkert adskille dem, også for at være sikker på, hvem de bliver parret med, og både hunner og hanner bliver større.

Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger brib - 24/09-2007 06:52 24/09-2007 06:52
Det med adskillelsen har jeg helt styr på Boeboe. :-)

Det er nu lykkedes mig at holde stammen ren i 4 år + ved hjælp af linjeavl, og størrelsen kan der vist ikke klages på, da hunnerne efter få fødsler er yderst produktive.

Da jeg kun har en stamme at holde styr på, samt 15 akvarier og lege med, gør det såmænd ikke så meget at der sker et par smuttere. Avlsmatriale har jeg rigeligt af.

Den beskrevne situation i #1 er kun en af de smuttere der nu engang sker ind imellem:-)

Udstilling går jeg ikke op i da jeg har mine egne normer for hvordan fiskene skal se ud.

Mvh.
stig/Lolland

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger brib - 24/09-2007 07:08 24/09-2007 07:08
Det var så lidt lyv det jeg skrev i #8 For selvfølgelig har jeg da mine mix akvarier 325.l - 530.l

Her ryger alt "affaldet" ned til viderevoksning , og det er forkerte farver - overskud som ender i disse farvel akvarier :-)

Skæve rygge og andre defekter aflives omgående.

Dette kan måske lyde brutalt, men det er den eneste måde at holde dårligt matriale nede.

Mvh.
stig/Lolland

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger brib - 24/09-2007 07:25 24/09-2007 07:25
Mixene kan nu også være ret charmerende.

Af og til får man pludselig helt nye farver .

Mvh.
stig/Lolland

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger jbpanaque (Inaktiv) - 24/09-2007 10:47 24/09-2007 10:47
ja hvis ejeren ikke får nok , bliver de fisk han køber større og større ;-)

Mvh.
jbpanaque

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger brib - 24/09-2007 11:17 24/09-2007 11:17
#11: Hmm . Jeg har altså tabt 38 kg i løbet af 12 mdr *GG*

Mvh.
stig/Lolland

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger jbpanaque (Inaktiv) - 24/09-2007 17:45 24/09-2007 17:45
,-)

Mvh.
jbpanaque

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Steffen Kbh - 25/09-2007 10:58 25/09-2007 10:58
Jeg har lidt den samme oplevelse. De hanner jeg tager fra og holder kun med andre hanner, de vokser hurtigere og bliver størrere end dem jeg lader være hos hunnerne.

I overskudsakvariet hvor der både går hanner og hunner, bliver hannerne mindre og hunnerne bliver hurtigere slidte end de hunner der går i arbejdsakvarierne og kun får lejlighedsvis besøg.
Dette ser jeg dog som helt naturlig. En havneludder bliver jo også hurtigere slidt end en almindelig dame (hvis i forstår sammenligningen)*S*

Vh.
Steffen Kbh

Annoncører
Annoncører